Sabelkatten
Swordsman
Äsch, det här är väl ingenting...
Var det inte Krille och Vindhand(?) som bråkade om friform i 20-30 inlägg, när deras ståndpunkter egentligen var: "Tärningar ska användas när det passar!" respektive "Tärningar ska inte användas när det inte passar!".
/images/icons/laugh.gif
Tillbaka till ämnet. Du tycker att:
...allt man gör och allt man väljer ska ha märkbara effekter.
Det håller jag med om, även om "allt" nog är att gå till överdrift.
...monster ska ha 'fantasirealistiska' styrkor och svagheter, och ska bli bättre av utveckling oavsätt domän.
Det kan vara svårt att komma överens om vad som är 'fantasirealistiska' egenskaper...men någon sorts koppling mellan monstrets natur och dess egenskaper bör det vara. Själv så har jag inget emot att ett monsters "utveckling" ibland skulle kunna gå "bakåt", jag tycker det kan passa i en del situationer (som jag nämnde i mitt förra inlägg).
...kontrollen över monstret ska vara indirekt, mestadels.
Kontrollen när man spelar, eller att spelaren inte kan välja fritt vilken typ av monster han ska spela? Med ett välgjort system för hur RP:n får "monsterpoäng" kan man nog lösa båda delarna iaf.
...alla monster ska vara tillgängliga att spelas, inkl. små löjliga monster. Man får dock inte nödvändigtvis välja vilket monster, med undantag för när rollfiguren skapas.
Jag tycker det skulle kännas konstigt att gå från stygg vätte till ond jätte i samma kampanj... Det känns på något sätt som om man byter kampanj på vägen, om du förstår vad jag menar. Men jag håller med om att allt borde vara möjligt att spela. "Trolltyg i tomteskogen", någon?
...vissa monter ska härstamma från människor, ytterligare några ska kunna ha utvecklats ifrån människor, men inte alla.
Tja, kan monstren få barn så lär de ju inte börja som människor. Man kan ju få det både så att monster föds "som de är" och att de är förändrade människor om det är så. Alltså; människor blir monster, som får barn, som blir andra typer av monster.
Resten är ju personliga uppfattningar. Vi har nog helt enkelt inte riktigt samma syn på hur man ska tolka gamla sagor.../images/icons/wink.gif
/Henrik
Var det inte Krille och Vindhand(?) som bråkade om friform i 20-30 inlägg, när deras ståndpunkter egentligen var: "Tärningar ska användas när det passar!" respektive "Tärningar ska inte användas när det inte passar!".
/images/icons/laugh.gif
Tillbaka till ämnet. Du tycker att:
...allt man gör och allt man väljer ska ha märkbara effekter.
Det håller jag med om, även om "allt" nog är att gå till överdrift.
...monster ska ha 'fantasirealistiska' styrkor och svagheter, och ska bli bättre av utveckling oavsätt domän.
Det kan vara svårt att komma överens om vad som är 'fantasirealistiska' egenskaper...men någon sorts koppling mellan monstrets natur och dess egenskaper bör det vara. Själv så har jag inget emot att ett monsters "utveckling" ibland skulle kunna gå "bakåt", jag tycker det kan passa i en del situationer (som jag nämnde i mitt förra inlägg).
...kontrollen över monstret ska vara indirekt, mestadels.
Kontrollen när man spelar, eller att spelaren inte kan välja fritt vilken typ av monster han ska spela? Med ett välgjort system för hur RP:n får "monsterpoäng" kan man nog lösa båda delarna iaf.
...alla monster ska vara tillgängliga att spelas, inkl. små löjliga monster. Man får dock inte nödvändigtvis välja vilket monster, med undantag för när rollfiguren skapas.
Jag tycker det skulle kännas konstigt att gå från stygg vätte till ond jätte i samma kampanj... Det känns på något sätt som om man byter kampanj på vägen, om du förstår vad jag menar. Men jag håller med om att allt borde vara möjligt att spela. "Trolltyg i tomteskogen", någon?
...vissa monter ska härstamma från människor, ytterligare några ska kunna ha utvecklats ifrån människor, men inte alla.
Tja, kan monstren få barn så lär de ju inte börja som människor. Man kan ju få det både så att monster föds "som de är" och att de är förändrade människor om det är så. Alltså; människor blir monster, som får barn, som blir andra typer av monster.
Resten är ju personliga uppfattningar. Vi har nog helt enkelt inte riktigt samma syn på hur man ska tolka gamla sagor.../images/icons/wink.gif
/Henrik