Nekromanti Monster

Flurtis

Hero
Jag är i extremt behov av monster. På Torsdag gör jag karaktärer till min kommande D&D kampanj. Trixet är folk har visat önskemål på en öken setting, därför blir mina val i MM väldigt begränsade.

Jag kan göra mina egna men jag är osäker på spelbalansen några tips om hur man kan beräkna svårigheten?

Jag vill inte ta andra monster från MM och "ändra" på dem. Jag vill ha dom andra monsterna öppna för Dungeons och andra saker.

//Flurtis

Rising

Vila i frid
Här är din fråga:

"Jag kan göra mina egna men jag är osäker på spelbalansen. Några tips om hur man kan beräkna svårigheten?"

Det finns en lösning, men så här ställer du dig till den:

"Jag vill inte ta andra monster från MM och "ändra" på dem."

...

I mina ögon är det lite som att säga "jag vill låsa upp den här dörren, men jag vill inte använda några nycklar."

DMG har en hel sektion om att hitta på och modifiera monster, och den texten är ämnad just för att hjälpa till med spelbalansen. Så... Varför inte använda den guiden?

Kom förresten ihåg att du faktiskt kan ta ett monster från MM som du gillar och använda den rakt av, fast bara presentera den på ett nytt sätt för spelarna. Typ ta reglerna för en Needlefang Drake Swarm, men låta den se ut och uppträda såsom någon sorts sandelementar istället. Reglerna ligger ju i linje med vad man kunde vänta sig av en sandstormsvarelse; svårskadad och jobbig i melee - som välter omkull en och skadar en om man inte håller sig undan från den.

---

Eller: (mycket roligare) Berätta för oss vad du vill ha för monster (levelrange, roll, och kanske förslag på utseende och uppträdande om du har några visioner), och så ger vi dig förslag!

Snow

Swashbuckler
Monster från MM som passar bra i öken:
* Skelett och mumier, egyptierna upfann väl nästan mumifieringen.
* skorpioner och skalbaggar
* ormar
* magiska varelser kan ju finnas överallt
* råttor finns i öknen (där det finns samhällen)

För att bara nämna ett litet litet antal... Eller vad är problemet?

Har du inte dmg? Där står exakt hur du räknar ut alla värden, hitpoints, försvar anfall och skada. Detta beroende på level och roll (soldier, brute, lurker, solo, elite etc).

Feliath

Swashbuckler
  • Kobolder är ödlevarelser och passar därför i öknar, och det är viktigt att ha åtminstone ett stock creature av den här sorten; deras stora variation av typer inom ett smalt spann låter dem bilda ryggraden i flera encounters.
  • Fire Beetles har en hyfsad resistens mot värme
  • Skorpioner är självskrivna, och Stormclaw Scorpion är ett level 1-monster.
  • Decrepit såväl som vanliga Skeletons (och senare mumier) är utmärkta; torra odöda som reser sig ur ökendammet och på så vis avslöjar var ett och annat övrigt ligger begravt.
  • Human Bandit. Full stop. Ja, och så Rabble förstås, och Guards, och... Okej, alltså, människor finns det väl ingen anledning att låta bli någonsin, framförallt inte som jag förutsätter att det kommer att finnas någon stad eller så här och var.
  • Kruthik är balla och monstriga; det finns ett preppat level 3-encounter som borde funka utmärkt som horribel upptäckt en natt då man övernattar i en oas, eller så (där de förstås har sitt underjordiska gryt, och kommer upp om natten för att äta).
  • Hyenor. Ungefär lika obvious som skorpioner. (Ja okej, de lever väl på savannen egentligen, men det är bättre än björnar, liksom.)
  • Phantom Warriors och Specters fungerar bra också, och kan gå igen på något ohyggligt och bra ställe. Återigen finns ett färdigsammansatt encounter, denna gång på level 4 (återfinns på sidan 117) som nog passar bra.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ghouler är ju från början ett arabiskt koncept, så de funkar nog. I öknens torra gränsområden mot stäpp funkar det nog med hyenor och gnoller också. Lamian består i 4e av skarabéer, så den skulle kunna dyka upp där. Jag misstänker att efriter ligger över den nivå du siktar på, men de passar också, rent tematiskt. Som kontrast mot monster med ökentema kan jag också tänka mig en oas bebodd av dryader.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Feliath said:
Hyenor. Ungefär lika obvious som skorpioner. (Ja okej, de lever väl på savannen egentligen, men det är bättre än björnar, liksom.)
Å andra sidan åkallade profeten Elisha två björnar för att slita sönder 42 barn, och det Heliga Landet borde väl ligga rätt OK till i fråga om klimat för den här tråden.

Feliath

Swashbuckler
Dock står det uttryckligen att björnarna kommer ut ur skogen, så man får förutsätta att just den delen av det heliga landet inte är en öken per se :gremsmile:

(Här en enkel guide för den fåvitske: http://angryflower.com/bibbal.html)

/Feliath — Yelps and Growls

Nightowl

Champion
Bobby Magikern said:
Feliath said:
Hyenor. Ungefär lika obvious som skorpioner. (Ja okej, de lever väl på savannen egentligen, men det är bättre än björnar, liksom.)
Å andra sidan åkallade profeten Elisha två björnar för att slita sönder 42 barn, och det Heliga Landet borde väl ligga rätt OK till i fråga om klimat för den här tråden.
Fast profeten ifråga hade väl närmast episk level, så jag tror han summonerade dom. Det var nog celestial bears, kanske till och med celestial dire bears (jag vet inte om de finns i 4th ed men Elishas DM körde med 3.5 plus några husregler).

Erik

Flurtis

Hero
Re: Monster *

Visst jag kan använda ändra monster i MM och visst jag kommer förmodligen göra det på högre lvl. Men säg att vi börjar på

spoiler min grupp:
DÅ jag fann DRagon Artikeln har jag mer eller mindre löst problemet för den här gången. Men om någon har ett förslag på något grävande lurker helsike som kan gömma sig under marken och anfalla karaktärerna är jag tacksam för förslag. Jag tänker mig ungefär som det gamla Zergling monstret till Brood wars expansion till Stargate, ni vet det som gräver ner sig i marken.

//Flurtis, som såg i efterhand att inlägget såg lite bittert ut vilket inte alls var meningen. Ha översyn med det tack.

Flurtis

Hero
Visst, men att lägga in "här bor Goblins i en oas" är lite som av att ta bort udden av det goda. Mina spelare har ju valt att spela i en ökensetting, då tycker jag att det är mitt ansvar att utnyttja deras önskemål och göramitt bästa för att verkligen lyfta fram att det är Just en Ökensetting.

TAck för listan har gjort en liknande men väljer att inte kommentera din pga utav att jag inte orkar spoila mer text för min spelgrupp.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Mmm fast nu är du uppe på lite för högra levels för att problemet skall stanna kvar. Jag tror nämligen att utbudet lär bli tillräckligt stort när spelarna passerar level 3. Men jag kan ha fel. För att klargöra: Det är LvV 1-3 monster jag är intresserad av.

//Flurtis

Flurtis

Hero
Spoiler min grupp
Har dom redan, Jäkligt matnyttiga artiklar och kommer förmodligen använda mycket ifrån dom speciellt Kobolt och Växt artikeln.

soda_UBBT

Warrior
Ehh, det här för mig inga problem alls...
Jag hittar nästan alltid på egna koncept och fluff till all mekanik. Raser, monsters, powers etcetera..Eller minst gör fluffet till mitt eget via någon tillskruvad detalj.

Så med det sagt. Varför inte använda lämpliga färdiggjorda encounters eller monsters - från äventyr, MM osv - och klä dem i, för dig, vettig och kool ökenfluff? Snabbt och enkelt.