Nekromanti monster

SchteeekarN^

Veteran
räknas kunskap om monster till djurlära eller okultism? kom att tänka på det när jag bläddrade igenom monsterboken :gremtongue:

Ymir

Liten kantbaron
Det beror på monstret. Varelser med ett "naturligt" ursprung i Mundana kan nog gå in under djurlära, men knappast demoner, vandöda och sånt.

- Ymir, ayup

duncan_UBBT

Swordsman
Vi brukar köra med att det beror på vad du vill veta. Om spelaren frågar vad spåren i skogen hör till för djur/monster så är det Djurlära, men om han eller hon undrar vad monstret har för speciella egenskaper (typ frätande blod) så är det Ockultism.

Dock så brukar vi placera in nästan allt i sådana situationer under Djurlära då vi reserverar Ockultism mer för information om religioner, sekter och mystiska fakta.

Regmolar

Swashbuckler
Det här är egentligen lite av en vit fläck i färdighetssystemet (utgående från färdighetsbeskrivningarna i regelboken), och lär finnas ett par gamla trådar som tar upp frågan i rätt långa diskussioner.

Förutsätter du att monster är vanliga nog att vanliga människor vet mer än rena sagor håller jag med Ymir; man lär nämna detaljerna som syrablod och sådant när man går igenom monstrena.

Dock finns det ju monster som Talos, Wyrd, fenix och enhörning som har tydliga övernaturlig egenskaper/anknytning och känns väldigt sällsynta, och dessa skulle jag säga går antingen in under Ockultism eller båda två (kanske med lite olika vinkling på informationen).

Telephalsion

Swordsman
Är monstret en del av den lokala faunan, som enhörningar för en alv i sunari, så tycker jag det går på djurlära. Är det ett monster som inte är en del av den lokala faunan, som en enhörning för daakprästen i daval, så går det på ockultism:

Resonemang, Alven i sunari vet att enhörningar finns, det finns skrivelser om dem, och alven kanske till och med sprungit på en eller sett en.
Prästen i daval har bara hört skrönor om hästar med ett djävulsk horn i pannan som säkerligen tyder på samröre med antimon.

Eller så inför man en ny färdighet: Monsterlära, som innehåller kunskapen om väsen som inte klassas som djur.

Jehorius

Veteran
Djurlära/Ockultism/Berättarkonst. Man hör ju trots allt massa historier, behöver ju dock inte vara sant. Blir mer ett; 'Jag har hört att en sån här enhörning kan hela folk med sitt horn! Gammel per sa det när jag var liten...' situation. Fungerar bra :gremsmile:

Geredan Thalama

Veteran
räkna de vanliga skogslevande varelserna och monster till djur lära och bestialiska folk och drakar / exotiska monster till ocultism och Berättarkonst det är det lättaste sättet att köra imo, sedan kan du ju höja svårighets graden beroende på vad dom har för bakrund och allmenbildning.