Nekromanti Monsterböcker!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Nu har turen återigen kommit till att diskutera monster och monsterböcker.

Om ni inte orkar läsa hela inlägget så kan ni nöja er med att läsa följande fråga och sedan svara på den;

Hur vill ni att en monsterbok skall vara?

Jaså? Några av er vill alltå veta vad jag har att säga om saken. OK, då kör vi.

Som jag ser det så finns det två skolor bland monsterböckerna. Vi har den bra och den dåliga;

Den bra:

Den bra monsterboken innehåller inte bara monster i mängder, utan bjuder även på stämningsfulla texter som förklarar hur monstret beter sig, varför det finns till, hur världens innevånare ser på monstret och vad det är som gör det unikt. Det finns en trovärdig och stämningsfull förklaring till hur SL skall använda sig av monstret och hur man skall bete sig för att monstret inte bara skall vara "kanonmat" åt giriga äventyrare. Det förklaras ibland varför monstret beter sig som det gör och vad det får för konsekvenser för såväl gemene man som den tappre hjälten. Alla är överens om att det är den här typen av monsterböcker vi vill ha. Exempel på den bra monsterboken är Zoonernas Zoologi till Mutant: UA och Jorges Bestiarium till DoD6.

Den dåliga:

Den dåliga monsterboken innehåller monster. Monster med bilder och spelvärden. Monster av alla dess slag, inte nödvändigtvis med koppling till den värld som de förväntas uppträda i. Det ena monstret är värre än det andra, och ju mer tänder de har, desto farligare är de. Logiska förklaringar har utelämnats, såväl som vettiga stämningstexter eller förutsättningar för hur SL skall använda monstren. Exempel på den dåliga monsterboken är Monster Manual, DoD:s gamla monsterböcker (ni vet de hårdinbundna, i A5 eller vad det var) och åtminstone första versionen av Monster och Varelser till Eon (har inte tittat i den nya). Den dåliga monsterboken vill ingen ha, för den är skit.

eller?

Näpp! just det! Jag vill ha den dåliga monsterboken. Jag vill ha den bra också, men den dåliga ger mig lika mycket. Jag tycker om monster. Jag tycker om balla monster och jag tycker om fåniga monster. Jag tycker om trovärdiga monster och otroliga monster. Jag tycker om unika monster (som Medusa i singularis) och kanonmat (som Medusa i pluralis).

Kort sagt - jag älskar monster i alla dess former!

Jag vill kunna slänga fram små slemmiga kobolder utan annan anledning än att ge rollpersonerna något att begrava svärden i. Jag vill kunna skapa en drake, så fruktansvärd att den skulle kunna sluka världen. Jag vill låta orcher strömma ned från bergen i en aldrig sinande ström för att sticka människornas länder i brand. Jag vill ha monster som är onda bara för sakens skull och jag vill ha monster som anses onda på grund av människans trångsynthet. Jag vill ha vampyrer, beholders, demoner, vättar, troll, jätteormar, drakar, kobolder, resar, lindormar, jätteråttor, minotaurer, reptilfolk och zombies.

Jag älskar att sitta och rita dungeons till D&D och fylla dem med monster vars existens endast berättigas med att de har rätt challenge-rating.

Jag älskar att spåna på ett ärkemonster i dagar. Att döpa det, att fundera ut dess motiv, att rita bilder av det, att sätta mig in i dess tankegångar. Att kartlägga varenda vrå i dess missförstådda och tragiska existens.

Men vad gillar du?

er vita ulv

Warduke

Warrior
Jag vill ha det bästa av bägge världarna, jag villa ha de ursprungliga monsterpärmarna till AD&D 2nd edition. Varje monster fick en sida minst beskrivning med dess beteende, samhälle etc. Det var också en pärm så istället för att släpa med sig hela pärmen tog man ut de monster man ville använda. Det blir inte stämningstexter men allt man behöver för att injicera stämningen när man ska använda dem. Det blir inte heller en bild och en grupp stats som i D&Ds Monster Manual.

Old school still rules.

Och jag föredrar generellt monsterböckerna där monstrena ger idéer annat än just att de ska stå ivägen för RP och hackas ner. Däremot behöver det inte vara små Lovecraftianska förstahandsberättelser om dem.
Och så vill jag ha bilder på alla monster så att jag inte tror att alla monster är identiska, som i Kult.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men vasnackaru om? ...

Hade du inte CR 10 skulle du få smaka svärdet.

Ugglefisktank, vad är det för trams? Nä, ge mig supertanker full med hp, ett +200 flaming dancing returning greatsword of anyslaying, och en ändlös hord med xp … jag menar monster. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vill ha genomtänkta monster, med mycket snack om ursprung och egenheter. Gärna med motiveringar till varför monstret kan tänkas förekomma på andra ställen än dess huvudsakliga hemtrakter (till exempel att några exemplar rymde från en forntida djurpark och har förökat sig i det fria), information om särskilt kända och beryktade individer (såsom den stora mantikoran som vaktade Lögnernas pass, eller den som skänktes till kungen av Lamarios av Tigerkejsaren som fredsgåva) och allehanda information som gör att monstret känns mer levande. Rena stämningstexter är jag däremot mer tveksam till: de ställer större krav på den språkliga nivån för att vara njutbara, och skräckexemplet är Jorges där författaren tydligt har tagit sig vatten över huvudet i min mening.

Främst vill jag veta mycket om mina monster, och gärna från olika källor. Jag vill ha rykten, motstridiga teorier, skisser, vackra helsidesbilder, undangömda spelvärden någon stans i ena hörnet, jaktråd, recept, hjältesagor om bestdräpande, bilder av spår och beskrivning av läten, lukter och liknande. Kort sagt vill jag ha ett enormt Bestiarium med en uppsjö information om allt mellan himmel och jord som avlägset kan associeras med monster. Och ja, jag vet att jag motsäger mig själv en aning, men det får ni försöka leva med.

/Dimfrost, som har börjat spåna på bestiarium-delen av Terone

Evil Peter

Hero
Visst är det positivt med stämningsbyggande texter osv men mina favoritmonsterböcker är faktiskt de gamla DoD-monsterböckerna med hård pärm. Bilderna i de böckerna passar min smak enormt bra och jag har ännu inte sett någon annan monsterbok som kan matcha dem.

Om man ska definiera hur en monsterbok ska vara beror det på om man kan behålla kakan och äta den samtidigt. Kan man få lika mycket bra monster som med "de dåliga" och ändå få bra texter osv som med "de bra" är ju naturligtvis detta det absolut bästa. Annars har jag svårt att välja förutsatt att båda alternativen kan bjuda på hög kvalitet.

Feliath

Swashbuckler
I'd say it, but you already did

Det enda jag egentligen kan tillägga är att jag gillar monsterböcker á la Jorges om jag ska spela i en specifik kampanjvärld, men till ett spel avsett att vara öppet vill jag hellre ha böcker som Monster Manual, så jag kan pussla själv.
Jag tycker nämligen om att använda monster med måtta, och ofta går mina preferenser bort från de typiska vad gäller välkända monster som drakar. Även i fall av skumma monster (som Gricker eller vad de heter i MM) kan jag komma på en jättebra inpassning bara jag ger dem en twist.
I en monsterbok utgiven för att tillhöra en specifik värld, däremot, vill jag gärna att pusslandet är gjort åt mig, och när det som i Jorges gjorts på ett sätt jag gillar, då är jag en lite mer nöjd än med en generisk produkt, som jag ju ändå måste tillsätta element till. Jag tror egentligen inte att intrycket skiljer sig så mycket för spelarna (bortsett från att jag IMO är sämre på själva tweakandet, duh), men för mig som spelledare är det mycket mer stämningsfullt att försjunka i en världsspecifik bok späckad med roliga detaljer. Vättar rockar, t.ex.; de var halva behållningen jag hade av Jorges.

/Feliath - köpte Draconomicon idag men har aldrig gillat färgindelning av drakar; illosarna är dock läskigt snygga

Rising

Vila i frid
De monsterbeskrivningar som gjort mig mest frustrerad och besviken genom tiderna är de till CoCs regelbok. Det värsta jag kan föreställa mig är att man har den ambitionen när man skriver en hel monsterbok.

CoC är ett spel jag tycker är nyttigt att analysera, eftersom det är en ambitiös produkt som ändå är helt oanvändbar för det som spelledaren verkligen behöver. Man kan inte lära sig så mycket av att titta på slarviga, framhafsade produkter, men en bok som blev fel för att konstruktörerna hade fel inställning och ändå gjorde så gott de kunde; den är lärorik.

Nu talar jag alltså bara för min egen del: För mig så börjar CoC's monsterbeskrivningar alldeles för långt bak med bakgrunden till monsterna (varpå spelet demystifierar bakgrunden och dessutom sätter handfängsel på spelledaren så att rörelsefriheten försvinner) för att sedan ta ett jättelikt hopp till rena ytligheter som grundegenskaper, färdigheter och anfallsförmågor. Spelet berättar alltså allt jag inte vill veta och hoppar sedan vidare till det jag inte behöver veta, medan det missar allt det väsentliga i mitten.

---

Monsterböcker för mig, när de är som bäst, kunde lika gärna heta "händelseböcker"; för det är förslag på spännande möten/intriger/upplevelser jag vill ha. Jag vill bläddra i boken och bli inspirerad till små händelseförlopp eller kanske ett helt äventyr. Det fina med en monsterbok är att man får så stor frihet att använda monsterna precis som man vill, och att man samtidigt får en djupare inblick i världen.

En bok om fällor kan bara beskriva enskilda fällor, och dessa fällor går inte att använda på några andra sätt än just som fällor, och de säger ingenting om världen, förutom kanske vem som var fällans uppfinnare.

Ett monster kan däremot vara precis vad som helst. En fiende, en allierad, en spelledarperson, en neutral naturkraft, eller så kan de helt enkelt bara vara mat åt äventyrarna, eller åt andra farligare monster än dem själva...

Så vad jag vill ha är uppslag. Fantasieggande uppslag. Först och främst så ställer det höga krav på själva världen man spelar i.

Många världar är realistiska och trovärdiga, men rymmer ändå bara en skittrist, platt, ensidig massa av oengagerande medelvarelser som inte ger en några nya uppslag alls. Det är den sortens spel som får folk att säga "amen man behöver inga monster, de läskigaste monsterna är ju ändå andra människor"...

Som den monsterkramare jag är så avskyr jag den sortens tendenser.

En bra värld är en sådan som man kan skriva bra monsterböcker till, och då vill jag ha många fantasifulla uppslag till både stora kampanjer, enskilda äventyr och små händelser som jag skulle kunna stoppa in i vilket äventyr som helst. ...Och så vill jag ha mångfald: Monster som man kan resonera med, monster som man inte kan resonera med, monster som leker med deras offer, monster som är helt känslokalla, monster som är äckliga, monster som är skojiga, monster som kan verka farligare än de är (som olika härmande djur som kan låta precis som farliga monster och skrämma äventyrarna), monster som kan verka bedrägligt ofarliga (mördarkaniner!), monster som agerar och reagerar på alla olika möjliga sätt och därför kan omkullkasta ett äventyr fullständigt, osv. Kan jag få den mångfalden utan att det blir för spretigt, då är det toppen.

När spelare säger att de vill spela med "trovärdiga monster", då är det ett tecken på att deras spel inte har tillräckligt roliga monster.

...och förresten; allra helst vill jag att monsterna är flexibla så att man som spelledare kan använda dem på många olika sätt. Det har vi pratat om förut här på forumet. Slutligen är jag en sucker för suggestivism: att inte förklara allt för mycket i monsterbeskrivningarna. Man bör lära sig av Kult som inte ens visade några bilder på sina monster, vilket förstås gjorde dem hundra gånger läskigare än något som man överhuvudtaget skulle kunna illustrera och visa i bild.

/Riz

Jade

Warrior
Monster, vidunder och andra under...

huga! monster... mmm. :gremlaugh:

får väl först ta och hålla med bland andra vituld;
jag Älskar nämligen monster. jag kan frossa okontrollerat i dem. i varje liten ful best finns, enligt mig, oftast ett frö som man kan odla fram en Skatt ur...

en bra monsterbok för mig är sådan att den ger ohämmade mängder inspiration, förslag, uppslag och idéer. om den sedan är fantasieggande genom vackra bilder (är brist på detsamma) så är det bara ett plus... :gremtongue:

ett bra monster är sedan en varelse som på sitt eget lilla vis är vettig... den ska inte verka ologisk ("om det nu är en stor hårig snörvlande tandbest, varför är den då rädd för kaniner?")... den får gärna vara "otrolig", men ett bra monster måste ändå följa de regler som världen den lever i satt upp.

jag vill dessutom gärna "avmystifiera" monster ibland (kanske är en skada, vem vet? :gremconfused: )... jag vill gärna se dem som helt vanliga kritter, bara det att de kanske är en Anung farligare än den genomsnittlige vargen (eller dylikt)... för i världen där monster förekommer, där är de ju en "självklarhet", oftast... de är inte konstigare än just en varg, en björn eller vad det nu kan vara för kreatur som strövar omkring där... i en värld där det Finns drakar är det kanske få som förvånas över att drakar finns... Visst, de kanske är extremt ovanliga... och då blir väl reaktionerna kanske desamma som hos turistande tyskar som har lyckan att ramla över en älg.... :gremtongue:

oj. känner att jag inte verkar vettig alls här. fopps.

anyhow.. ge mig monsterböcker hur de än ser ut! för jag älskar monster i alla de former... :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Monster, vidunder och andra under...

jag vill dessutom gärna "avmystifiera" monster ibland (kanske är en skada, vem vet? )... jag vill gärna se dem som helt vanliga kritter, bara det att de kanske är en Anung farligare än den genomsnittlige vargen (eller dylikt)... för i världen där monster förekommer, där är de ju en "självklarhet", oftast... de är inte konstigare än just en varg, en björn eller vad det nu kan vara för kreatur som strövar omkring där... i en värld där det Finns drakar är det kanske få som förvånas över att drakar finns...
Det behöver ju inte vara så här. Bara för att det finns drakar behöver de inte vara naturligt förekommande: de kan mycket väl vara rymlingar från Älvalandet, eller manifestationen av ren magi. Monster som jätteormar och glyptodonter kan naturligtvis vara djur i största allmänhet, medan hydran och mantikoran är frukten av en sinnesförvirrad livsmästares experiment i en svunnen forntid. På så sätt kan man försöka skilja mellan monster som är djur, och monster som verkligen är monster, unika, overkliga och skrämmande.

/Dimfrost

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Hur vill ni att en monsterbok skall vara?"

Jag vet inte vad som sagts tidigare i tråden, men jag hoppas jag kommer med något nytt (min åsikt om inte annat hö hö hö).

Eftersom jag är en såndär konstigt typ som älskar monster men som tycker att strider i de flesta spelen är överflödiga (Ja, det gäller även DnD. Det enda jag känt varit bra är Feng Shui och det är inte direkt perfekt, men det blir en annan tråd. ("Stridsregler Yassilus gillar"? :gremgrin: )). Hur som helst. Av den enkla anledningen vill jag ha mina monsterböcker med mycket flufffluff-krimskrams om dem och lite eller inga stats på dem. Det ska vara vackra illustrationer (Invisible Stalkern från Monstrous Manual, någon?), givetvis. Och något som jag är otroligt svag för är recept i monster-böcker. Allt det gör att jag fullkomligt älskar Zonernas Zoologi. Nu vet ni vet...

*saknar en "In love"-smajli*

Pom

Swashbuckler
Beskrivningar, inte noveller

Håller med om att stämnings berättelser är överskattade. Jag tar gärna ett monster och ger det en stämning och ekologisk/dramatisk roll som passar i just den kampanjvärlden, men jag uppskattar om monstrets siffror och inre logik redan är noga uttänkta.

MC-pärmarna sög. De gick sönder så snart man fyllde dem med en miljon kompendier. :gremtongue:

Muggas

Hero
Mycket att välja på slår logiskhet

Visst ska monstren vara välgenomtänkta och "logiska" på sitt sätt. Men hellre 30 semi-realistiska monster, fantasifulla och mångfacetterade, än 5-10 st som in i minsta detalj är anpassade och infogade med millimeterprecision i det pussel som utgörs av spelvärlden. Det är svårt att presentera "ultrarealistiska monster" utan att de blir grå och tråkiga. Myntar här med ett nytt begrepp: sagorealism . That´s my cup of :tekopp: (uppenbar anpassning av texten för att få tillfälle att använda :tekopp:)... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur vill ni att en monsterbok skall vara?
Den ska innehålla mer än monster!
I alla fall om monster betyder en stor köttätande varelse som rollpersonerna förväntas slåss mot, till exempel en grip, hydra, rostmonster, hyggelmonster, landhaj eller jättetussilago. Dessa varelser är bara en uppsättning tänder och siffror och blir aldrig speciellt spännande. Man slår ihjäl dem och går vidare. Det är varelserna som beter sig på något annat sätt som är spännande och ger upphov till intressanta händelser. Jag gillar till exempel de olika parasitvarelserna från Zonernas Zoologi bättre än jag gillar monstren. De olika mutantstammarna känns också intressantare, liksom naturkrafterna, robotarna, gräsätarna och dumdjuren. Dessa ger inspiration till olika typer av händelser, inte bara en ren strid mot en farlig fiende.

Men det viktigaste av allt är att varelserna känns som om de hör hemma i världen: att de beskrivs på ett sådant sätt att de blir en del av världen och inte bara lite inslängd kanonmat. Ju mer världsbeskrivning desto bättre monsterbok.

/tobias

Shaggy

Swordsman
Frågan är lite "Har du slutat slå din fru?"-aktig (eller "felställd", som normala människor kallar det). Jag tycker nämligen inte riktigt att dina beskrivningar passar till dina exempel. (Åtminstone i det senare fallet. Jag har tyvärr varken tittat i Zonernas Zoologi eller Jorges Bestiarium, så det är väl möjligt att jag inte förstår frågan till fullo. En av dessa, mycket klart vilken, lär jag nog köpa nästa gång jag gör en beställning dock.)

Nåväl. Jag vill i första hand ha genomtänkta och intressanta monster. Det innebär inte att det behöver finnas djupgående förklaringar. Exempelvis tycker jag att Monster Manual är bra och att Fiend Folio är mindre bra. Den senare innehåller nämligen mest halv-dittan och halv-dattan - helt ointressanta korsningar mellan tidigare koncept i mängder - eller en ny blobb men större tänder och fler armar. I Monsterboken II fanns likaså fler ointressanta monster än i Monsterboken. Vad ska man med dinosaurerna till? Har någon använt dem? Detsamma kan väl sägas om råttmän, hajmän, nattulvar, dödsängeln, m fl.

F ö är jag nog inte mycket för monster ö h t. De är något som kan läggas in som en extra krydda och inte alltför ofta.

Krille

Super Moderator
Trofépostorderkataloger!

Just nu är jag inne på spåret att både den bra och den dåliga monsterboken är fel, i alla fall för mig. Det kanske skulle funka i ett rollspel som Andra Imperiet, men i Västmark skulle det vara totalt fel.

Inte för att det inte finns konstiga bestar - det finns det - utan för att bestarna i Västmark inte är motsvarigheten till storviltet som jagas av Stora Vita Jägare. Oavsett om man kör på den bra eller den dåliga monsterboken så är det nämligen den bilden jag får av monster i dessa: saker som ska slås ihjäl för att hängas upp på väggen som en ämlans trofé. Var i Hälsingland är det sagoaktiga i det?

Så nej, mina herrar, båda monsterboksmodellerna är fel modell för Västmark. Västmark är ett sagorollspel och förtjänar bra mycket mer än en trofépostorderkatalog. Ska det vara sagomonster så låt det för sjutton vara sago-monster!

I den mån jag någonsin hinner att börja med en monsterbok till Västmark så kommer den att beskriva enskilda monster. Inte monsterraser, utan enskilda monster. För att ta ett exempel från många andra rollspel, inte gorgoner som ras, utan Medusa som individ, med sagan om Medusa, de platser där sagan utspelar sig, individerna som var insyltade, eventuella undermeningar i sagan och hur i hela friden man kan använda det i sin egen kampanj.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Monsterböcklingar!

Zonernas Zoologi är ett föredömme när det gäller monsterböcker. Inte bara en sifferlista utan även kommentarer kring beteende och vilken kunskap rollpersonerna kan tänkas ha om monstren. Jorges Bestarium är en mycket vacker och tilltalande bok, men texten lämnar faktiskt en del övrigt att önska.

Jag vill ha en monsterbok som ger mig inspiration och speltips, inte bara en upprapning av fakta. Monstrena får gärna var oförutsägbara och listiga, de ska omges av en aura av mystik och legender. En rollperson ska inte se på monstret och säga: Jaha, en svampsugare. Sty 15, 25 hp och värd ungefär 80 exp. Jag drar mitt svärd och anfaller den. Monstrena ska ha ett eget liv, ett eget syfte och inte bara utgöra kanonmat och hinder för de driftiga rollpersonerna. Monster som bara lever på att äta upp oförsiktiga äventyrare i underjordiska labyrinter är jag inte intresserad av.

Troberg

Sinister eater
Jag vill ha dåliga beskrivningar!

Jag vill ha monsterböcker med massor av monster, små bilder på dem och bristfälliga beskrivningar!

Varför det?

Jo, för att då kan jag bläddra i boken, hitta ett kreatur som inspirerar mig, fantisera vidare kring det, anpassa det så att det passar i min värld/kampanj och använda det mycket friare. De 95% av kreaturen som inte passar mig ignorerar jag bara.

Monsterböcker (och världsböcker överhuvudtaget) är för mig inspirationsböcker, inte regelböcker. Då krävs det att allt inte är specificerat från början, att saker lämnas öppna för egna anpassningar.

Så om jag sammanfattar:

* Massor av monster
* Lite och små bilder
* Beskrivningar på konceptnivå
* Inga detaljer

Johan K

Gammal & dryg
jag föredrar faktiskt en bra monsterbok, av den enkla anledningen attman kan modulera mera. Har man en bra grund att stå på så känns det lättare att fantisera fram mer & modulerade monster.

Jade

Warrior
Re: Monster, vidunder och andra under...

oja. visst är det så.. visst är det så. :gremsmirk:

jag menade väl främst monster i "allmänhet"... sen är det klart att det finns ovanliga och mystiska och "unika" kritter, inte tu tal om saken.

(för att förtydliga, jag håller med)