Nekromanti [Monsterhearts]

Pilzefrau

hon/henne
Jag spelade Monstehearts igen! Gruppen bestod av mig och tre ickeforumiter. L har spelat en del Apocalypse World innan, F hade väl ett tiotal spelmöten bakom sig och M hade inte spelat något rollspel innan igår.

Rollerna:
Alla rollerna var ~18 år och gick i high school någonstans i USA.

- Vampyren Serina (spelad av M). Nybliven vampyr som rymt från sina föräldrar i grannstaten för att de inte skulle komma till skada. Tål inte solljus, så hon har anlagt en Classic Lolita-stil med ett svart parasoll hon bär med sig överallt. Behöer dricka blod då och då, men de flesta andra vampyrmyter (kors, vitlök, objuden in i hus) är skrock. Väldigt vacker, duktig i skolan, läser gamla manuskript om vampyrer för att bilda sig.
- Gasten Victor (Ghoul alltså, spelad av L). Tragiskt offer för ett mord som hämtat ur Criminal Minds; föräldrarna fick kroppen skickad tillbaka till sig och mördaren går fortfarande lös. Föräldrarna flyttade till staden för att söka upp Doktor Mumbasa, voodoo-doktor och andeutdrivare som väckte Victor till liv igen. Victor dödade sedan sina föräldrar och bor nu ensam, och har en omättlig hunger efter andra människors rädsla. En ganska cool kille, med i fotbollslaget.
- Dorothy Nixon, hälften maskin (Hollow alltså, spelad av F). Ytterligare ett dödsfall som blivit återuppväckt av sina föräldrar, här Dr. Stein som byggt henne med egna händer bara för att se henne rymma iväg i förvirring. Hon går till skolan för att hon inte minns så mycket annat, och följer efter Serina för att lära sig hur man beter sig när man är människa. Väldigt stark, lite uncanny valley när hon ler.

Vi började med en scen utanför matsalen i skolan. Dorothy står sist i kön och Cindi, populäraste tjejen i klassen, kommer fram flankerad av Sarah och Beth. Hennes pojkvän Mark (fotbollskapten) har slagit vad med henne att Dorothy inte kommer få några nya vänner (utöver Victor och Daniel, klassens nörd) innan terminen är slut. Cindis plan är att klä ut Dorothy i fotbollskläder och smyga in honom på träningen. Dorothy har ingen aning om hur fotbollslaget funkar, så hon går med på det.

I matsalen sitter Serina ensam när Joel, hennes on-off-pojkvän (just nu off) sätter sig mitt emot. Han saknar henne och undrar om de inte kan bli ihop igen. Serina vill egentligen inte, men kan inte med att säga ifrån så han klänger på henne resten av dagen. Hon får en Condition: "ihop med Joel".

Dorothy och Victor pratar om Cindis plan, men Dorothy bestämmer sig för att gå vidare med den trots Victors varningar om att bara killar får vara med på träningen.

I klassrummet har vi en kort scen när läraren är borta en stund och Mark passar på att röka i fönstret. Han erbjuder först Victor och sedan Dorothy en cigg, men blir dissad av båda.

På fotbollsträningen har vi laget, med bland andra Mark, Joel och Victor när Cindi et al kommer skuttande med en ny spelare. De presenterar honom som Joe, utbytesstudent i klass 2D. Sedan går de upp till läktaren där Serina sitter under sitt parasoll och läser vampyrböcker; väntar på Joel. Beth är världens vampyrfantast och berömmer boken. Cindi och Sarah skrattar åt henne, varpå Serina snäser tillbaka. Minns inte dialogen, men Serina började med "Det är inte alls som Twilight" och hamnade på "Vadå, tror ni inte på vampyrer?" Beth är eld och lågor, men de andra två skrattar och tänker gå iväg. Serina viskar till Beth "Skulle du vilja bli en vampyr?" De blir avbrutna av händelser på planen.

Dorothy "Joe" och Victor möts i en tacklingsduell som går hårt åt de båda, men en gast och en robot kan ta mycket stryk. Victor behåller bollen, passar till Joel som gör en touchdown. Mark, som varit i Joes lag, berömmer ändå Joe och går mot omklädningsrummet med ett "nästa gång tar vi dem". Joe smiter iväg, lätt misstänkt av Coach, utan att byta om.

Cindi, Sarah och Beth lämnar stället innan matchen är avslutad, men Beth ursäktar sig och springer tillbaka till Serina. "Är det sant, känner du en vampyr?" frågar hon. Serina spelar hemlig, ger henne något vagt löfte och går därifrån. Joel vinkar till henne från plan, stolt över sin td, men hon ignorerar honom. Utanför kommer Joel ikapp henne, och de går hem till henne för att dricka te, medan hon funderar på hur hon ska bli av med honom.

Dorothy går hem till sitt garage i skogskanten och finner dörren öppen. Någon har varit där. Hon har sina misstankar, men väntar med att följa upp, för ikväll hade hon planerat att gå och hänga utanför Serinas fönster för att se vad vanliga människor gör när de är hemma.

Serina och Joel sitter och pratar hemma hos henne, när hon plötsligt säger "jag tror inte det här fungerar, vi borde sluta". Han blir ledsen, säger emot och lägger händerna på hennes axlar. Just som han ska försöka kyssa henne får hon nog och hypnotiserar honom istället. Hon säger "Gå härifrån och glöm mig", men slår 7-9 och väljer "they fuck up your commands". Det här kan bara gå bra.

Joel går ut, uttryckslös, och möter Dorothy på gatan utanför.
"Du ser lite hängig ut," säger hon.
"Ja, jag har lite huvudvärk, borde nog gå hem. Hey, vad gör du här förresten, bor du häromkring?"
"Nej."
"Jag hade för mig det var någon i vår klass som bodde här, men… nåja."
Dorothy tycker att han behöver muntras upp, och kramar honom. Hon missar slaget på Turn someone on, och han tolkar den lite för långa kramen och leendet efteråt som att hon är kär i honom. Han går förvirrad därifrån. Dorothy går hemåt, nöjd med dagens dos av mänsklig interaktion.

Victor, den ständigt hungrande gasten, börjar längta efter att få känna någons rädsla. Han har hört ett rykte om att Mark har en dejt (men inte med Cindi!) och går till hans hus och lägger en död katt han hittat i Marks bil. När så dejten kommer dit – det är Beth – sätter de sig i bilen och hittar katten. Beth blir lite rädd, men Mark blir mest äcklad och förbannad. Han kastar iväg katten och börjar tvätta ur sin bil. Beth går iväg för att kika på katten, äcklad men samtidigt fascinerad. Hon går ut ur gatlyktans ljus och hamnar farligt nära Victor som står gömd i närheten. Han grabbar tag i henne, munkavlar henne och drar henne in i skogen. När han njutit av hennes rädsla – skräcken av att vara fasthållen, den okände gärningsmannen, den okända skogen – släpper han och kilar iväg i mörkret. Beth famlar vilsen omkring.

Dorothy sneddar genom skogen på väg hem, och hör Beth precis när Victor släpper henne. Hon går fram och säger hej, och Beth tror att det var hon som höll fast henne alldeles nyss.
"Rör mig inte, psycho!"
Dorothys ursäkter duger inte långt, Beth är bestämd på att det var den konstiga tjejen som blivit galen. Hon springer iväg ut i skogen.

Nästa dag har hon ännu inte kommit tillbaka. Lärarinnan berättar att Beths föräldrar och Mark har anmält henne försvunnen. Inte förrän nu får Cindi reda på att Mark har dejtat hennes kompis, och det blir ingen arbetsro på matten för Serina, som sitter mitt emellan Mark och Cindi. Dorothy berättar pliktskyldigt att hon sett Beth i skogen sent igårkväll, men att hon blev rädd och sprang iväg.

I rasten frågar Serina, som känner lite ansvar för Beth, var exakt det var Dorothy såg henne. Dorothy svarar med gps-koordinater. Sarah trackar också Dorothy för att hon har gjort närmanden mot Joel – ryktet har spridit sig (Dorothy har skrivit upp "har en crush på Joel" som en Condition).

I matrasten, en timme lång, går Serina för att leta efter Beth, men möter henne redan i entrén. Hon hittade hem framåt morgonen, hungrig och frusen.
"Okej, fort: den här vampyren du känner, är det någon i klassen?"
"Kanske."
"Är det Dorothy?"
"Va?"
"Dorothy är ett monster, värsta psycho. Hon drog ut mig i skogen och höll mig bunden. Vi måste ta hjälp av vampyren för att hämnas."
Efter lite skepsis från Serinas sida angående Dorothys skuld, propsar Beth på att om hon ska få bli vampys vill hon bli det nu. Serina går med på det, och för ner Beth i en källare, beckmörkt. "Stanna här, så hämtar jag vampyren," säger hon och går därifrån. En stund efter kommer hon tillbaka och biter Beth i halsen bakifrån. Jag ber M slå för Turn someone on, och jodå, Beth går igång på det här. Hon vänder sig om och försöker kyssa Serina, men blir bortmotad. Serina sänker tänderna djupare.

Och precis där, mitt i spänningen, var vi tvungna att avbryta för att M måste iväg. Men vi hade väldigt trevligt, och om två veckor spelar vi igen. Då får vi kanske veta
- Om Beth blir en vampyr
- Om "Joe" blir avslöjad
- Om Victors skapare Doktor Mumbasa gör sig påmind (han extraknäcker som vampyrjägare)
- Vem som hade brutit sig in hos Dorothy
- Vad som händer när Joel hälsar på Serina som om de träffas för första gången

Pilzefrau

hon/henne
[Monsterhearts] Kommentarer till möte 1

- Jag är väldigt nöjd med hur det gick, framförallt M som som sagt inte hade spelat rollspel innan men kom in i det väldigt bra och frågade "får vi fortsätta med detta någon mer gång?" när hon var tvungen att sticka.

- Spelets råd om att göra en Homeroom seating chart var väldig bra. Jag var rädd att vi skulle lägga en massa tid på att hitta på namn till folk i klassen och sen inte vara i klassrummet, men vem som satt var gav mycket drama av små saker. På rasten kan alla prata med alla, men alla studer däremellan kan man bara prata med de närmaste, så om man behöver prata om något styr klassrummet vem man pratar med, så att folk som egentligen är ovänner måste skvallra eller spekulera tillsammans.

- Jag inser nu när jag skriver ihop att jag inte följer mitt eget råd särskilt bra – sätt alltid folks första scener med mer än en rollperson i. Både Dorothy och Serina fick sina första scener mot bra slp:er. Under resten av mötet däremot fanns alltid någon sorts fokus som band samman mer än en roll, även om de inte pratade med varandra. Vid fotbollsplanen kunde jag klippa snabbt mellan tjejsnacket på läktaren och tacklingsaction mellan Victor och "Joe", och sedan avöste händelserna varandra: så fort Serina skickat hem Joel mötte Dorothy honom på gatan, och så fort Victor var klar med Beth mötte Dorothy henne i skogen.

- Jag greppar Conditions bättre nu än tidigare, men det finns fortfarande tillfällen när jag inte kommer på vad för condition man skulle kunna ge efter ett slag. Betyder det att jag måste lära mig mer om conditions, eller om moves; dvs skulle vi inte ha slagit alls i en sådan situation. Strings är fortfarande lite vaga, men ingen använde dem detta möte.

- Vi pratade mycket om häftiga skin moves (character moves) som spelarna valt eller hade kunnat välja, men inte så många kom i spel. Vampyren fick använda både Hypnotic och Cold as Ice, och Ghoulen fick använda Hunger en gång, men vi hade följaden moves som jag är lite besviken på att jag inte kunde dra in:
Victor:
- Short rest for the wicked (om du dör kan du vänta ut det, du vaknar igen efter ett par timmar)
- Ending (du minns hur du dog; om du berättar om det för någon får du ge dem "morbid" som Condition och slå för att Turn them on)
Dorothy:
- A blank canvas (om du själv agerar efter en av dina conditions får du stryka den och ta +1 på slaget)
- Inhuman gaze (slå med Dark istället för Cold när du dissar någon)

Dorothy fick både "Har en crush på Joel" och "Psycho" som conditions; saker som andra lagt på henne, men om hon accepterar dem och låter dem påverka hennes självbild får hon en bonus. Jag hoppas hon använder båda. "Jaja, alla verkar ju tycka att jag har en crush på Joel så det är väl det normala att göra antar jag."

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT] Re: [Monsterhearts]

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Dr. Stein som byggt henne med egna händer bara för att se henne rymma iväg i förvirring. </div></div>

Kanske har hon en karriär som rockmusiker eller politiker framför sig?

Pilzefrau

hon/henne
Re: [OT] Re: [Monsterhearts]

Va? Det låter som att det finns ett skämt här, men jag missar det...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: [OT] Re: [Monsterhearts]

YouTubea "Dr Stein Helloween", det är en klassisk rocklåt om just fabricerade människor och vad de gör när ingen ser.