Det beror mest på hur monstren är designade.
Om "alla" monster bara är olika punkter på en skala av fysisk kraft (mer HP, högre skada, bättre chans att träffa, högre AC) så blir det inte så intressant egentligen. Det blir mest en jämförelse i något kraftmått.
Monstren behöver andra typer av egenskaper, både styrkor och svagheter. Och det måste finnas ett sätt för rollpersonerna att ta reda på egenskaperna, antingen i förväg eller under jakten.
Monster kan gott vara oövervinnerliga om man bara rusar in på dem utan förberedelse eller kunskap. Om en hop bönder rusar i attack mot en medusa så kommer vi ha en hop statyer av bönder. Men om kunniga monsterjägare dyker upp så kommer de inte att titta på medusan utan använda någon smart metod.
Om det är ett riktigt svårt monster så kan man nog förvänta sig att det är ett äventyr som sträcker sig över flera speltillfällen. Det är liksom inte bara en strid.
Alla monster behöver dock inte vara av den digniteten. Ibland behövs det lite enklare utmaningar också.
---
Men hur skulle en monsterjakt kunna gå till:
- Uppdraget. Någon ger uppdraget eller så väljer monsterjägarna själva målet för jakten (kanske hör de byborna berätta att det finns en enhörning i skogen och de vet att hornet är värt multum).
- Efterforskning. Sök information om monstret (om de inte redan är fullt kunniga). Styrkor och svagheter. Kan innebära efterforskning i böcker, prata med andra monsterjägare, prata med överlevare efter monsterattack, lyssna på sagoberättaren, etc.
- Lägg upp en plan A (hur ska man döda/fånga monstret) och en plan B (hur ska man komma undan om det skiter sig).
- Förberedelser. Skaffa fram lockbeten, fällor, gifter, motgifter, vapen, utrustning, beskydd (t.ex. magiska sådana), etc. Kan kräva äventyr i sig om det är tillräckligt svårt monster som ska jagas. Kan kräva att man anställer folk med specialistkunskaper.
- Eventuell resa. Kan vara farligt i sig om monstret i fråga bor i ett farligt område. Vissa monster har även beskyddare av olika slag.
- Locka monstret. Antingen kan man vilja locka in den i en fälla eller bakhåll. Helst ska monstret konfronteras under gynnsamma omständigheter (t.ex. natt eller dag?).
- Besegra monstret.
- Ta till vara det värdefulla. I vissa fall kanske det är själva dödandet av monstret som ger belöning (typ prispengar) men då kan det ändå krävas bevis.
- Leverera. Antingen man levererar något från monstret, det fångade monstret eller bevis på att den är död.
Eventuellt komplikationer:
- Har man rätt att jaga monstret? Kan tänkas att det är förbjudet att jaga monster på annans mark utan tillstånd (adelsmannen kanske vill jaga monstret själv).
- Är monstret beskyddat på något sätt? En enhörning kanske är helig för alverna och lever i deras skogar.
- Det är fel monster! Det sas att det skulle vara en eldsalamander, men det visar sig vara en drake!
- Det finns konkurrenter. Andra monsterjägare jagar samma monster.
- Det var inte bara en, utan en hel familjegrupp!
- Monstret har en unik egenskap som inte är känd.
- Monstret är skadat (kanske lättare att besegra, men hur går det med betalningen?)