Monsterjakt, taktik och äventyrliga aktiviteter.

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Min spontana tanke är att (beroende på setting och upplägg) låta spelarna först söka information om monstret, låta dem förbereda sig och sen försöka konfrontera monstret. Görs detta dessutom under tidspress kan det bli rätt intressant.

Jag tror i övrigt på att använda samma regler som används i Hjältarnas tid, som kortfattat innebär att spelarna får meddela hur de vill angripa sin motståndare, de slår slag mot var sin relevant färdighet. Beroende på hur bra de lyckas, sätter de monstret i en situation där spelarna kan skada det.

Datorspelet Witcher 3 gör monsterjakter bra tycker jag rent generellt
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,454
Location
Stockholm
Jag tror att man börjar med att spelarna inte vet exakt vad det är för monster utan måste lista ut det baserat på folks historier* och vad de kan studera av monstrets spår o lämningar.

*här kan man använda sig av att SLP:erna inte har läst monsterboken o inte kan skillja mellan alla dessa olika jätteödlor som finns där utan kallar vad de har sett för drake.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
Det beror mest på hur monstren är designade.

Om "alla" monster bara är olika punkter på en skala av fysisk kraft (mer HP, högre skada, bättre chans att träffa, högre AC) så blir det inte så intressant egentligen. Det blir mest en jämförelse i något kraftmått.

Monstren behöver andra typer av egenskaper, både styrkor och svagheter. Och det måste finnas ett sätt för rollpersonerna att ta reda på egenskaperna, antingen i förväg eller under jakten.

Monster kan gott vara oövervinnerliga om man bara rusar in på dem utan förberedelse eller kunskap. Om en hop bönder rusar i attack mot en medusa så kommer vi ha en hop statyer av bönder. Men om kunniga monsterjägare dyker upp så kommer de inte att titta på medusan utan använda någon smart metod.

Om det är ett riktigt svårt monster så kan man nog förvänta sig att det är ett äventyr som sträcker sig över flera speltillfällen. Det är liksom inte bara en strid.

Alla monster behöver dock inte vara av den digniteten. Ibland behövs det lite enklare utmaningar också.

---

Men hur skulle en monsterjakt kunna gå till:
  1. Uppdraget. Någon ger uppdraget eller så väljer monsterjägarna själva målet för jakten (kanske hör de byborna berätta att det finns en enhörning i skogen och de vet att hornet är värt multum).
  2. Efterforskning. Sök information om monstret (om de inte redan är fullt kunniga). Styrkor och svagheter. Kan innebära efterforskning i böcker, prata med andra monsterjägare, prata med överlevare efter monsterattack, lyssna på sagoberättaren, etc.
  3. Lägg upp en plan A (hur ska man döda/fånga monstret) och en plan B (hur ska man komma undan om det skiter sig).
  4. Förberedelser. Skaffa fram lockbeten, fällor, gifter, motgifter, vapen, utrustning, beskydd (t.ex. magiska sådana), etc. Kan kräva äventyr i sig om det är tillräckligt svårt monster som ska jagas. Kan kräva att man anställer folk med specialistkunskaper.
  5. Eventuell resa. Kan vara farligt i sig om monstret i fråga bor i ett farligt område. Vissa monster har även beskyddare av olika slag.
  6. Locka monstret. Antingen kan man vilja locka in den i en fälla eller bakhåll. Helst ska monstret konfronteras under gynnsamma omständigheter (t.ex. natt eller dag?).
  7. Besegra monstret.
  8. Ta till vara det värdefulla. I vissa fall kanske det är själva dödandet av monstret som ger belöning (typ prispengar) men då kan det ändå krävas bevis.
  9. Leverera. Antingen man levererar något från monstret, det fångade monstret eller bevis på att den är död.

Eventuellt komplikationer:
  • Har man rätt att jaga monstret? Kan tänkas att det är förbjudet att jaga monster på annans mark utan tillstånd (adelsmannen kanske vill jaga monstret själv).
  • Är monstret beskyddat på något sätt? En enhörning kanske är helig för alverna och lever i deras skogar.
  • Det är fel monster! Det sas att det skulle vara en eldsalamander, men det visar sig vara en drake!
  • Det finns konkurrenter. Andra monsterjägare jagar samma monster.
  • Det var inte bara en, utan en hel familjegrupp!
  • Monstret har en unik egenskap som inte är känd.
  • Monstret är skadat (kanske lättare att besegra, men hur går det med betalningen?)
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,359
Location
Uppsala
En intressant twist är den klassiska "jägarna blir villebråd", dvs att monsterjägarna blir i sin tur jagade (kanske av monstret de ska jaga, av ett annat ännu farligare monster eller av någon som vill beröva dem belöningen).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
Eventuellt komplikationer:
  • Har man rätt att jaga monstret? Kan tänkas att det är förbjudet att jaga monster på annans mark utan tillstånd (adelsmannen kanske vill jaga monstret själv).
  • Är monstret beskyddat på något sätt? En enhörning kanske är helig för alverna och lever i deras skogar.
  • Det är fel monster! Det sas att det skulle vara en eldsalamander, men det visar sig vara en drake!
  • Det finns konkurrenter. Andra monsterjägare jagar samma monster.
  • Det var inte bara en, utan en hel familjegrupp!
  • Monstret har en unik egenskap som inte är känd.
  • Monstret är skadat (kanske lättare att besegra, men hur går det med betalningen?)
Jag hade lagt till:
  • Är det rätt att jaga monstret? Kanske finns det komplikationer som gör att den etiska aspekten är mer komplicerat. Är monstret ett straff från gudarna för att byborna har gjort något hemsk (och kanske fortsätter att göra det här!). Kanske är monstret kanske intelligent och det är byborna som har begått en oförätt?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Om man vill ha en kreativ spelomgång där man ska oskadliggöra ett monster så finns InHuman:

 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Steg 1 måste vara att se till att ha monster som är intressanta, unika, och kräver olika approaches för att ta sig an, och att detta återspeglas i reglerna. Inget jäkla D&D där det viktiga är din karaktär och din specifika metod att slå ihjäl allt du möter. Det här behöver vara halvvägs till brädspeligt, med att man angriper olika monster på helt olika vis. Det hela bör inbegripa kunskaper och research - kanske vet man inte ens vad det är för monster från början i många fall, och de som anlitar dig har ju noll koll.

Ett spel som jag kommer att tänka på är Beast Hunters, där att jaga varje best är mer som en quest som resulterar i troféer.

 
Top