Nekromanti Monsterkonvertering för D&D4 (1): Mimic

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Här kommer min konvertering av en Mimic för D&D4e. Kolla på den och se om jag har gjort något kardinalfel.

En fråga också ... om man gör ett level 7-monster, hur är balansen mot PC-level då? Är denna en utmaning för 1 PC level 7, 2 PC level 3 och 4 PC level 1?

---------------------

Mimic Level 7 Lurker

Medium aberrant magical beast (shapechanger) XP 300

Initiative +7

Senses Perception +5; blindsight 10

HP 47; Bloodied 23

AC 21; Fortitude 23, Reflex 19, Will 19

Speed 3

Melee Attack (basic) Slam (standard; at-will)
+ 12 vs. AC; 2d8+5 damage

Melee Attack Double Attack (standard; at-will)
The Mimic makes two slam attacks. If both slams hit the same
target, the target is grabbed (until escape).

Melee Attack Floor Slam (standard; at-will)
Grabbed target only; automatic hit; 3d10 + 5 damage.

Mimic Shape (minor; at-will) ✦ Polymorph
A mimic can assume the general shape of any object that fills roughly 150 cubic feet (5 feet by 5 feet by 6 feet), such as a massive chest, a stout bed, or a wide door frame. The creature cannot substantially alter its size, though. A mimic’s body is hard and has a rough texture, no matter what appearance it might present. Anyone who examines the mimic from within 2 squares of the beast can detect the ruse with a successful Perception check opposed by the mimic’s Stealth check.

Alignment Unaligned Languages None

Skills Stealth +10

Str 19 (+6) Dex 12 (+3) Wis 13 (+3)
Con 17 (+5) Int 10 (+2) Cha 10 (+2)

-------------

Aaaaargh fan vad jobbigt det var att göra fetstil. Jag hoppar upp till början efter varje ord jag ändrar. Så jag skiter i det!

/M

chrull

Stockholm Kartell
Herr Nils said:
Den skall vara ett motstånd mot en karaktär på ungefär level 7. Så fyra av dessa är en utmaning för en grupp.

Här är en Fighter level 7 att jämföra med
wtf?

Snow

Swashbuckler
Det ser ut som om den har mindre än standard hp men samtidigt stor potential att göra fet skada (kanske aningen mer än vanligt). Med andra ord mycket farlig i bakhåll. Sen är den ju en lurker också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack! Jag ska kolla på HP:n, jag misstänker att jag vet var problemet ligger.

Mitt nästa steg är att göra en Elite-variant, så att den blir riktigt jobbig för rollpersonerna.

/M

Snow

Swashbuckler
Visst, om man vill att monstret ska fylla standardmallen skulle du kunna justera värdena lite. Men allt ska ju inte smaka vanilj. Jag tycker den funkar som den är. Det är väl mycket ett engångsmonster(?). Inte så att man fyller en hel dungeon med mimics. Det funkar inte. Spelarna kommer att blasta varje misstänkt låda de ser. Sen har man ett visst fönster att slänga in den i. Mellan level 5 och 9 känns den meningsfull.

För övrigt tror jag att den skulle göra sig bäst som solo. Det är svårt att se framför sig fyra mimics som anfaller fyra rollpersoner. Eller en mimic och tre andra monster. Poängen är väl att den slår till när en rollpersoner hanterar vad man tror är ett helt vanligt föremål.

Det är ett kul monster, jag kommer nog att slänga in den (men modifierad lvl) i min kommande minikampanj.