Isglass.
"Siffror... Men då gäller det att det blir något läsbart"
- Med tanke på att varje siffra motsvarar tre bokstäver (ungefär, också beroende på alfabet) så är möjligheterna att skapa något "ordliknande" ganska stor, om man har lite fantasi. I framtidsrollspel är det ju inte heller fel med en "A2JPE-7" kod, som egentligen är något annat (telefonnummer, ID-kod, Ort-kod, etc.). Vill man förvirra ännu mer kan man använda sig av "samma" siffra, men med olika bokstäver (1= A, B eller C | 121= ADB). Risken med att vara "alltför" klurig är ju förståss att...
"Jag skulle antagligen slänga en sån lapp"
...spelarna gör något "dumt", i vilket fall SL får improvisera vidare.
"Alla elaka personers nummer kanske blir ord om man översätter dem?"
- Våld, vilja och vaselin? Eller bara klassisk skräcklogik.
"För att man inte bryr sig ett jota om vad de anställda tycker om saken, och kanske anser att man vill ha koll på dem med?"
- Min huvudsakliga poäng är att ju tätare kontroll det är, desto större är marknaden för att ta sig förbi; mutbara människor, falska ID, retina-linser, plastfingeravtryck - osv.
"The more you tighten your grip, the more planets will slip from your fingers" (citerat rätt ur minnet), Leia i SW: A New Hope.
"Men det är bra, att använda sig av checkpoints så att det inte är överdriven säkerhet överallt."
- Vill du vara ärkejävlig låter du det vara olika från plats till plats... /images/icons/tongue.gif
"Visst, men det ska helst vara någorlunda realistiskt (med rollspelsmått mätt). Det måste finnas en känsla av trovärdighet, tycker jag, för att det ska bli bra."
- Trovärdighet och realism i rollspel är väldigt skiljda saker. Star Wars kan vara orealistiskt och trovärdigt på samma gång. Hur ska du ha det egentligen? /images/icons/wink.gif
"Jag tänkte inte ha några direkta avancerade futuristiska säkerhetssystem, utan mer kameror, röstkoll, handavtryck och sådana saker."
- I så fall är ju det mesta överkomligt, med aspekten av ökad kontroll => större marknad för "fusk". Röstkollen finns det ju bra exempel på i film, bland annat en scen (i en film jag tyvärr inte minns namnet på) där "the good guys" skaffar fram rätt röstkod, genom att hålla ett långt samtal med en person, där alla "nyckelorden" finns med, vartpå de klipper samman allt och tar sig in.
Trovärdigt? I filmen - ja. Realistiskt? Nja.
"Det skulle kunna vara kul, om rollpersonerna ska ta sig in i ett komplex den 'vanliga' vägen med hjälp av ett stulet passerkort."
- Brukar de inte göra så!? Vad är det för typer du spelar med egentligen? /images/icons/laugh.gif
Kom ihåg: The obvious is the least likely.
"Nej, men så är det en tämligen ointressant plats också"
- Vad har du för ointressanta glassgubbar, egentligen?
I övrigt: Inget speciellt faktiskt.
[color:red]- §eraphim.</font color=red>
Schiss dem fenster, Hans!