Nekromanti Monsterproblem [[Megaspoiler: Mina spelare]]

Ymir

Liten kantbaron
Jag behöver skapa en Deva fallen star som lvl 5-6 rollpersoner har en realistisk möjlighet att spöa. Problemet är att Deva fallen star är typ lvl femtielva, och det andra bös som ligger närmast till hands för omfluffning är Fey Lingerer som är lvl 18, också det är för mycket för att levla ned. Vad ska jag göra? Har ni någon idé på ett annat monster som skulle kunna funka?

Jag vill ha en leader, skirmisher eller soldier, controller kan kanske funka, elite eller standard, med Deva fallen stars "Vile Rebirth"-förmåga eller något som liknar den, den är liksom essentiell för hela fallen star-konceptet.

Jag kanske bara kan göra en vanlig npc by the book och ge den Vile Rebirth-förmågan? Men är den så bra att npc:n hade förtjänat att räknas som elit pga den då? jag har helt enkelt ingen aning :gremfrown:

Also, jag skulle vilja designa självmordsbombare som är hjärntvättade av en ond kult. De ska typ springa fram till rollpersonerna och spränga sig själva i en gigantisk kaskad av mörker och slem, eller nåt. Någon idé på monster jag kunde använda som basis för dem?

- Ymir, handfallen

CapnZapp

Myrmidon
Jag är ju inte säker på exakt vad du vill ha, men som jag ser det är "Vile Rebirth" i sig bara ett sätt att överleva 0 hp (om man struntar i den Deva-specifika bakgrunden).

Och då finns ju alltid mekanismen "Rise Again" från första monsterbokens Zombie Hulk. Enkelt och rättframt.

Där (i MM1 alltså) hittar du för övrigt även en "själmordbombar"-förmåga som kanske passar på din tilltänkta level? (Två sorters zombie har "Death Burst")

(Var f.ö. försiktig med den typen av "dödsexplosion". Ger man exempelvis minions en sådan förmåga kan det lätt överväldiga en PC - som ett minimum, låt dem först möta en ensam liten kultist, så de kan få en förvarning att de bör skjuta ihjäl dem från avstånd.)

CapnZapp

Myrmidon
Ymir said:
Jag kanske bara kan göra en vanlig npc by the book och ge den Vile Rebirth-förmågan? Men är den så bra att npc:n hade förtjänat att räknas som elit pga den då? jag har helt enkelt ingen aning :gremfrown:
Är det bara en enda karaktär vi talar om? Det onda geniet typ?

Då föreslår jag du ger honom förmågan utan att bry dig om att kompensera överhuvudtaget (med högre level, elit-status etc).

Enklast så.