Exempel 2
Efter att ha tagit del av era åsikter kommer här ett andra förslag.
För att få fram ett försäljningspris på ett viss monster går man till väga på följande sätt:
1: Grundpris
Multiplicera varelsens CR med 100 för att få fram dess grundpris (i GP).
[Exempel: En Griffon har CR4 och har därför ett grundpris på 400gp]
2: Ovanligt starka varelser
Monster som har avancerat utöver deras standardbeskrivningar i MM är givetvis värda mer pengar än sina svagare släktingar. För att ta reda på hur mycket mer, tittar man på den nya HD:n och jämför med den gamla. Multiplicera det gamla priset med förändringsratiot (heter det så??) för att få fram det nya.
[Exempel: En griffon har normalt 7HD. En "avancerad griffon" med 14HD har ett förändringsratio på 14/7=2. Det nya priset blir alltså 400x2=800 guldpengar.]
3: Vanlighet
Somliga varelser är mer sällsynta än andra och således värda mer pengar. Eftersom MM inte innehåller varelsernas vanlighet får DM göra egna uppskattningar för sin värld. Multiplicera sedan priset enligt följande tabell:
Mycket vanlig: x0,5
Vanlig: x1
Ovanlig: x1,5
Sällsynt: x2
Mycket sällsynt: x2,5
Unik: x3 eller mer.
[Exempel: I Göstas kampanj är griffons Mycket sällsynta. En grip är därför värd 400x2,5=1000 GP, medan den "avancerade gripen" från ovan skulle gå lös på 800x2,5=2000 GP]
4: Skadade varelser
Man får mindre pengar för en skadad varelse än för en frisk. Upp till 80% av en varelses pris kan försvinna om den är mycket skadad. Det första man ska göra för att avgöra en skadad varelses pris är att räkna ut dess "Skadesumma" genom att ta dess pris och mulitplicera med 0,8. Därefter räknar man ut "Skadefaktorn", som beror på hur många HP varelsen har kvar: Nuvarande HP/Full HP=Skadefaktor. Multiplicera därefter Skadesumman med Skadefaktorn för att få fram den summa GP som ska dras av från monstrets pris.
[Exempel: Den mycket sällsynta avancerade gripen från ovan har ett pris på 2000GP, men har blivit skadad vid fångst. Skadesumman blir 2000x0,8=1600 GP. Gripen har normalt 120 HP men har blivit skadad så att den bara har 45 kvar. Skadefaktorn är således 45/120=0,38. Slutligen, för att få fram den skadade gripens värde tar man Skadesumman (1600) multiplicerat med Skadefaktorn (0,38) för att få fram den summa (608) som ska dras av från priset. Den aktuella gripen är värd 2000-608=1392 GP.]
5: Övriga faktorer
Det finns många saker som kan påverka en varelses pris. Somliga köpare kanske betalar mer för varelser som är vackra, som har en speciell egenskap, som är vildsinta, som kan flyga eller någonting annat. I sådana fall får DM modifiera pristet som han/hon tycker är lämpligt.
- d -
dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-06-25 18:31.</EM></FONT></P>