Nekromanti Monsters of Faerun / Arms and Equip

Bombu

Hero
Verkar som om Monsters of Faerun gör lite samma sak som Savage Spiecies.

Lite synd, jag tycker ioförsig inte att det är nödvändigt att varje bok bara innehåller helt unikt material.

men det blir lite tårta på tårta att slänga ur sig massa raser som är snarlika de man kan ta från svage spiecies.

det leder ju till problem om den ena boken konsekvent gör sina monsterkaraktärer något starkare än den andra boken, vad gör man då?

Bombu

Bombu

Hero
Re: Hepp, "Races of Faerun" heter boken (NT)

där ser man.

Man lär sig nått nytt varje dag.

anth

Vetefan
Re: Races of Faerun / Arms and Equip

Jag tror att Wizards har tänkt sig att Races of Faerun och Savage Species ska komplettera varandra.
(mao - att vi rollspelare ska köpa båda)
Observera att det är viss skillnad på inriktningen på de 2 böckerna:
Savage består mest av monster medans Races består mest av sub-races till de races som finns i PH.
Jag skulle vilja påstå att Savage är mer ett DMG-redskap, medans Races mer är ett PH-tillbehör.

anth

Vetefan
Re: Oops

Lite pinsamt, monsters of faerun är ju faktiskt en annan produkt som funnits ett år.

Carl Ö

Warrior
RoF och SS är olika!

Exakt!
Det är skillnad på Races of Faerun och Savage Species!!
Och det är inte bara fråga om att det är olika raser som gås igenom.

Races of Faerun handlar om normala raser (i Forgotten Realms) och går igenom kulturer (inkl. prestigeklasser, besvärjelser, feats och allt annat sånt där som säljer). RoF är helt enkelt ytterligare en i raden av FR-böcker. Man får stats och annat godis för alla olika sorters människor, dvärgar, alver, orcher, goblinoider, genasi, gnomer, halvlängdsmän, lejonmän, kentaurer, etc etc.

Savage Species handlar om monsterraser, hur de kan användas som rollpersoner och hur man kan variera monstrens CR. Allt som har med Challenge Rating och Character Level och Effective Character Level får sig en ordentlig genomgång. Man kan "levla" inom en ras (upp till "normal" CR). Det är bra för den spelledare som vill skicka en CR 1 mind flayer på sina rollpersoner. Det var "omöjligt" förut. Nu är det inga problem -- tack vare SS.

En av mina spelare har skapat sig en level 15-rollperson som är en Pixie. Den ser ut så här: Pix5/Rog3/MCSorc1/AcT6 = level 15. Pixien tar alltså upp 5 levels. (MCSorc = Monte Cooks Alternativa Sorcerer; AcT = Arcane Trixter)
Enligt SS så får Pixien: Character level = 11 (character levlar är sådana som ökar HP, Skillpts, feats, ability bonus etc)
Vidare så kvalificerar rollpersonen till AcT delvis tack vare att han är en Pixie.

Bombu

Hero
Re: Races of Faerun / Arms and Equip

ok de skall användas för olika saker är det så?

I så fall vilken bok skall jag ha för att skapa en orch PC?

Bombu

Bombu

Hero
Re: Orc

det är just den här typen av dubbelregler som jag tycker är dumma. Men tack ska du ha för tipset. Är det så att raserna är bättre definierade i FR supplementet än i SaS?

Jag tycker man skall göra grundregler sedan specialregler som bygger på dessa.

Grundregler i SaS sen speciella orcher i FR eller greyhawksupplement, men det finns kanske skäl att inte göra det.

Bombu

anth

Vetefan

SS är för de som vill spela "monster-characters"
RoF är för de som vill spela "race-characters"

Vill du spela Kobold, Goblin, Orc, Hobgoblin, Bugbear så ska du använda dig av RoF.
Vill du spela något mer exotiskt så ska du använda dig av SS.

Observera att de kommer att ha flera olika sub-races till Orcer, bl.a. Orog - den ras som Tolkien-fans brukar kalla för Uruk-Hai.

Jag skulle tror att RoF är utmärkt även för de som inte spelar i Forgotten Realms.

Targos

Veteran

Om man vill göra det enkelt så står det faktiskt lite grann i DMS Guide.
Orcer har +4str , -2wis, -2int och -2 chr
Och ger inga extra cr eller level modifikationer.

Sen kan du ju använda lite sunt förnuft till saker som:
Dark Vision 60 feet (Half Orcs har ju det, vars har de fått de ifrån?)
Orc Blood (Behöver jag förklara?)
Sen så kanske de inte kan Common tex, Måste ta 2 skill points för ett nytt språk eller skaffa 12 eller högre i Int.'

Längd och Vikt? Större och längre än en Halv Orc så jag skulle väl säga att en Orc är väl kring 5 till 7 fot lång.
Dvs : 182,88 till 213,13 Cm
Vikt: ca 170 till 320 Pounds vilket ger 77.11 till 145.15Kg

Märk väl att jag ej har läst så mycket om Orcer och jag bara allmänt gissar på att Orcer är aningen större och grovare än Halv Orcer.
Är det fel så får det vara det. Orcer och Halv Orcer är de ballaste raserna enligt mig och jag tänker fortsätta se på dem som stora krigshjältar, typ

/Targos

anth

Vetefan

Jo, jag kan min DMG och MM.
Jag kan räkna ut hur man gör en PC av nästan vilket monster som helst i MM - inga problem där inte.

Så varför skulle jag köpa RoF?
Jo, för att den ger bakgrundsinfo om de olika "huvudraserna"
Dvs det står lite mer om alver, dvärgar (och orcher) än det du kan finna i PH och MM.

Jag instämmer i att Orcer är några av de ballaste monsterna i DnD, men många tycker att Orcer är för veka, därför kommer Orog, som närmast kan liknas med Uruk-Hai.
Du kan ta dig en titt på en Orog i Creature Catalog på EN world.