Nekromanti Monsterskapande

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
För mig som har Mac, och därför inte kan köra characterbuilder och monsterbuilder, blir det svårt att skapa monster ifrån scratch?

Kommer förmodligen att DMa ett äventyr där rollpersonerna är en skurks hantlangare och vill kunna göra mina egna monster.

"Monster" som jag hittills hade tänkt mig är mest solomonster. Blir det tråkigt om man ofta får möta ensamma fiender?
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Ja, det blir rätt segt om du BARA ska köra solomonster.
Dessutom är det mer taktiskt med vanliga, flermonstersencounters.
Ett äventyr för en 2-3 levlar borde kanske innehålla 2 eller 3 solos, tycker jag.

För övrigt så ska det inte vara svårt alls för dig att göra ett eget monster,
det finns UTMÄRKTA instruktioner i DMG.
Du behöver bara göra mer pappersarbete själv. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Solomonster är ofta tråkiga att möta, eftersom det inte spelar lika stor roll i dessa strider hur man förflyttar sig. Om solomonstret dessutom är segt så kan det bli väldigt stillastående och mest upplevas som att man turas om att slå tärningarna. Vissa långsamma monster funkar (som gelatinous cube) för att de är så annorlunda från vanliga encounters, men jag tror att den sortens monster skulle bli väääldigt dryga i längden.

Jag tycker encounters blir roligast när det är mångskiftande saker som händer på olika ställen över slagfältet. Miljön ska spela roll, och det ska vara fiender av väldigt olika slag; så att man har en rolig kombination av slagpåsar, artilleripjäser och ledare. Då känner jag som spelare att mina beslut spelar större roll, och den sortens strider genererar bättre och mer engagerande stories.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Word. Solomonster funkar mycket bättre i bra regelsystem, sådana som möjliggör spännande dueller man-mot-man och dylikt. D&D gör inte det, D&D funkar bara för gruppstrider med taktiska förflyttningar. Just en gelékub hade min spelgrupp en ball strid mot, men 'solomonster' i bemärkelsen 'solo-template med en fantasiljon hitpoints' verkar mest tokdrygt...jag kommer nog undvika att ha med sådana monster öht, tills vidare iaf. Jag tenderar att undvika Elites med, för det mesta...för mycket hit points = boooring. Men det finns ju åtminstone vissa elit-templates som är roliga.

Och jag är ny på D&D; jag antar att det är möjligt att miljoner hp-fiender funkar bättre när rollpersonerna nått högre levlar.

- Ymir, hungrig
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Undvik inte Solos men var medveten om att de kräver eftertanke och förberedelse för att ge bra resultat.

(Undvik inte Elites alls; de har sällan tillräckligt mycket HP för att bli ett problem. Det är till och med så att de bidrar med en taktisk dimension - att identifiera Eliterna och att välja mellan att hugga ner dessa direkt eller spara dem till sist, när alla de "lättdödade" monstren röjts undan).

Några riktlinjer för Solos jag tycker är vettiga:
* den viktigaste insikten är att nästan alla Solos är svagt konstruerade om man använder dem direkt ur Monster Manualerna. Det innebär inte att man ska skrota Solos i sin kampanj - bara att man ska vara beredd på att fixa dem innan man kastar in dem.
* var absolut inte rädd för att teama upp en Solo med andra monster. Att de heter "Solo" och att designerna tänkte sig dem som ensamma motståndare innebär på inget vis att att de funkar bäst så. Börja med en Solo på äventyrarnas egen level (eller t.o.m. leveln under) och lägg in fler monster tills du har en tillräckligt svår encounter. (Lägg sedan in denna encounter där partyt är utvilat!). Vis av denna erfarenhet kan du sedan experimentera med mer och mer ensamma solos.
* ensamma Solos kräver intressant terräng. Lägg in höjdskillnader, fantastiska element såsom lavagropar och zoner av nekrotisk energi etc, trixiga fällor etc etc


En allmän regel: använd inte "Soldiers" på högre level än partyt (vare sig regulars, elites eller solos). Dessa har annars "för bra" försvarsvärden, vilket bara leder till en massa missar från spelarna, vilket ju är tråkigt.


Det finns med andra ord betydligt mer att säga om monsterdesign än vad du hittar i de officiella böckerna; och framför allt Solos kan du biffa upp betydligt. Prova dig fram - det är enda sättet att skaffa erfarenhet och bli en bra monsterbyggare.


Men en sak är klar: det är den som har flest actions som vinner en annars lika strid.

Ett äventyrargäng har fem anfall per runda. Hur många har en Solo?

Just det. Jag tror att den enklaste fixen (för att en ensam Solo på ungefär samma level som partyt ska alls funka) är att helt enkelt dubbla antalet attacker (actions) Solon har till sitt förfogande.

Dvs varje gång den gör ett bett, gör den två. Kan den förvirra en PC, låt den förvirra två. Har den tre tentakler, ge den sex. Och så vidare.

Detta är troligen inte den bästa lösningen - klart detta är kantigt och grovt - men famlar du i mörkret eller har ont om tid är det mitt snabbaste tips. :gremsmile:
 
Top