Nekromanti Monstertävling hos Neogames

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eftersom modulen Monster & Varelser sedan länge är slutsåld så knepas och knåpas det här på Neo med en helt ny monstermodul. Bara för att vara lite crazy tänkte vi således utlysa en tävling bland er spelare till den som kan skapa det tuffaste monstret. Så här gör man:

Skapa ett monster till Eon som skall passa in i Mundanas spelvärld. Monstret skall bli beskrivet efter nedanstående mall. Ni kan också titta i modulerna ’Monster & varelser’ samt ’Vandöda & nekromanti’ för att lättare se hur ni skall göra.

<Namn>: Här anges det namn som varelsen är känt under.

<Attribut>: Här anges alla de attribut som varelsen har. Dels anges ett normalvärde och dels en tärningskombination som kan användas för att slå fram unika varelser.

AGG: Detta värde beskriver hur aggressiv varelsen är. Efter värdet anges vad som händer om slaget mot AGG lyckas. Inom parentesen anges vad som händer om slaget misslyckas. Ett perfekt slag medför alltid att varelsen anfaller och ett fummel leder alltid till att varelsen flyr.

Förflyttning: Värdet anger hur snabbt varelsen förflyttar sig i strid (enheten är meter per runda). Mer om förflyttning finns på sidan 108–109 i regelboken.

BF: Här anges hur mycket varelsen kan bära (i kilogram) utan att bli överlastad. Om värdet saknas så innebär det att varelsen inte har förmåga att bära något. Mer om belastning och bärförmåga finns på sidan 181 i regelboken.

UK: Här anges hur många rutor som finns per rad i Utmattningssektionen. Mer information om utmattning finns på sidan 180 i regelboken.

Chockvärde: Här anges vilken chans varelsen har att lyckas med Chock- och Dödsslag. Mer om detta finns på sidan 162 och 165 i regelboken.

Skadetålighet: Här anges hur många rutor som finns per rad i de tre skadesektionerna. Mer information om Skadetålighet finns på sidan 162 i regelboken.

VINIT: Detta värde anger varelsens chans att vinna initiativet i en strid. VINIT beskrivs utförligare på sidan 106 i regelboken.

Insikt: Detta värde anger varelsens chans att komma till insikt om vad motståndaren tänker göra. Reglerna om insikt finns på sidan 112 i regelboken.

Anfallsmanövrer (närstrid): Här anges de olika anfallsmanövrerna som varelsen brukar utföra i närstrid. De vanligaste anfallsmanövrerna står först. Varje anfallsmanövrer beskrivs med en träffchans, skadeverkan (eventuell för flera olika skadetyper), brytvärde (Bryt) och snabbhetsindex (SI). Mer information finns på sidan 109 och 144 i regelboken.

Anfallsmanövrer (avstånd): Om varelsen kan utföra avståndsanfall så anges dessa under denna rubrik. Varje anfallsmanövrer beskrivs med en träffchans, de olika svårigheterna på olika avstånd samt vilken skadeverkan som orsakas på de olika avstånden. Mer information finns på sidan 109 och 150 i regelboken.

Försvarsmanövrer: Här anges de försvarsmanövrer som varelsen brukar utföra. De vanligaste försvarsmanövrerna står först. Om varelsen använder sköld så finns sköldens data medtagna (färdighetschans, skadeverkan, brytvärde och snabbhetsindex).

Träfftabell: Här anges den träfftabell som skall användas för varelsen. Om en speciell gäller för varelsen så finns den medtagen i sin helhet här. Träfftabeller och skadetabeller finns beskrivna på sidan 168–169 i regelboken.

Rustning: Under denna rubrik anges vilken typ av pansar eller vilken rustning som varelsen har. Den första raden anger ett generellt pansarvärde för hela varelsen (detta används exempelvis om man använder det förenklade skadesystemet). Därefter anges de pansarvärden som gäller för olika kroppsdelar. Varje pansarvärde består av tre delar; en för huggskada (H), en för krosskada (K) och en för stickskada (S). Mer om pansar och rustningar finns på sidan 153 i regelboken.

Färdigheter: Här anges de väsentliga färdigheter som varelsen har och vilka färdighetsnivåer som är normala. Färdigheterna och nivåerna kan naturligtvis variera mellan olika individer – spelledaren bestämmer vad som gäller. Som regel finns alltid färdigheten Stridsvana medtagen. Observera att det bara är de viktigaste färdigheterna som är medtagna – andra färdigheter som är mindre viktiga i spelet kan finnas.

Språk: Här anges de språk som varelsen kan tala samt dessa språks färdighetsnivåer. Språkkunskaperna hos varierar hos olika individer. Den angivna informationen avser vad som är vanligast förekommande. Finns inga språk angivna så kan inte varelsen tala.

Beskrivning: Under denna rubrik beskrivs varelsens utseende, dess vikt och längd, hur stora grupper som varelsen lever i samt varelsens bakgrund och historia.

Utbredning: Här anges i vilka delar av Mundana varelsen lever samt vilken typ av terräng den föredrar.

Beteende: Här anges hur varelsen beter sig, hur den strider och hur den lever.

Egenskaper: Under denna rubrik anges de speciella förmågor och de svagheter som varelsen har.


Monstertexten får max vara på 4000 tecken (utan mellanslag) och bör inte vara mindre än 3000 tecken. Vi vill ha den bifogad som en wordfil.

Vi på neogames har friheten att ändra och modifiera monstret och informationen om det för att lättare passa in monstret i spelvärlden. Det är fullt tillåtet att skicka in flera bidag.

Skicka in texten eller frågor som nu har om tävlingen till: nallo@neogames.se
Skriv: "Monster" på subject/ämneraden.

Glöm inte att skriva ditt namn, din adress samt telefonnummer så att vi kan kontakta dig.

Om vi anser att vi inte fått in något bidrag som anses vara bra nog så utses ingen vinnare. Om det däremot kommer flera väldigt bra bidrag som publiceras i Monsterboken blir det flera vinnare.

PRISER:
Förutom att få äran att få sitt monster publicerat i monsterboken så får den som vinner naturligtvis själva Monsterboken samt en valfri Neogamesprodukt hemskickad till sig. Dessutom så kommer vi på Neogames att sända ut magiska energier vilka gör att vinnaren får lättare att lyckas med alla sina Ob-slag.

Tävlingen pågår till den 15 Januari år 2003.

Lycka till.
Monstertävling hos Neogames
Eftersom modulen Monster & Varelser sedan länge är slutsåld så knepas och knåpas det här på Neo med en helt ny monstermodul. Bara för att vara lite crazy tänkte vi således utlysa en tävling bland er spelare till den som kan skapa det tuffaste monstret. Så här gör man:

Skapa ett monster till Eon som skall passa in i Mundanas spelvärld. Monstret skall bli beskrivet efter nedanstående mall. Ni kan också titta i modulerna ’Monster & varelser’ samt ’Vandöda & nekromanti’ för att lättare se hur ni skall göra.

<Namn>: Här anges det namn som varelsen är känt under.

<Attribut>: Här anges alla de attribut som varelsen har. Dels anges ett normalvärde och dels en tärningskombination som kan användas för att slå fram unika varelser.

AGG: Detta värde beskriver hur aggressiv varelsen är. Efter värdet anges vad som händer om slaget mot AGG lyckas. Inom parentesen anges vad som händer om slaget misslyckas. Ett perfekt slag medför alltid att varelsen anfaller och ett fummel leder alltid till att varelsen flyr.

Förflyttning: Värdet anger hur snabbt varelsen förflyttar sig i strid (enheten är meter per runda). Mer om förflyttning finns på sidan 108–109 i regelboken.

BF: Här anges hur mycket varelsen kan bära (i kilogram) utan att bli överlastad. Om värdet saknas så innebär det att varelsen inte har förmåga att bära något. Mer om belastning och bärförmåga finns på sidan 181 i regelboken.

UK: Här anges hur många rutor som finns per rad i Utmattningssektionen. Mer information om utmattning finns på sidan 180 i regelboken.

Chockvärde: Här anges vilken chans varelsen har att lyckas med Chock- och Dödsslag. Mer om detta finns på sidan 162 och 165 i regelboken.

Skadetålighet: Här anges hur många rutor som finns per rad i de tre skadesektionerna. Mer information om Skadetålighet finns på sidan 162 i regelboken.

VINIT: Detta värde anger varelsens chans att vinna initiativet i en strid. VINIT beskrivs utförligare på sidan 106 i regelboken.

Insikt: Detta värde anger varelsens chans att komma till insikt om vad motståndaren tänker göra. Reglerna om insikt finns på sidan 112 i regelboken.

Anfallsmanövrer (närstrid): Här anges de olika anfallsmanövrerna som varelsen brukar utföra i närstrid. De vanligaste anfallsmanövrerna står först. Varje anfallsmanövrer beskrivs med en träffchans, skadeverkan (eventuell för flera olika skadetyper), brytvärde (Bryt) och snabbhetsindex (SI). Mer information finns på sidan 109 och 144 i regelboken.

Anfallsmanövrer (avstånd): Om varelsen kan utföra avståndsanfall så anges dessa under denna rubrik. Varje anfallsmanövrer beskrivs med en träffchans, de olika svårigheterna på olika avstånd samt vilken skadeverkan som orsakas på de olika avstånden. Mer information finns på sidan 109 och 150 i regelboken.

Försvarsmanövrer: Här anges de försvarsmanövrer som varelsen brukar utföra. De vanligaste försvarsmanövrerna står först. Om varelsen använder sköld så finns sköldens data medtagna (färdighetschans, skadeverkan, brytvärde och snabbhetsindex).

Träfftabell: Här anges den träfftabell som skall användas för varelsen. Om en speciell gäller för varelsen så finns den medtagen i sin helhet här. Träfftabeller och skadetabeller finns beskrivna på sidan 168–169 i regelboken.

Rustning: Under denna rubrik anges vilken typ av pansar eller vilken rustning som varelsen har. Den första raden anger ett generellt pansarvärde för hela varelsen (detta används exempelvis om man använder det förenklade skadesystemet). Därefter anges de pansarvärden som gäller för olika kroppsdelar. Varje pansarvärde består av tre delar; en för huggskada (H), en för krosskada (K) och en för stickskada (S). Mer om pansar och rustningar finns på sidan 153 i regelboken.

Färdigheter: Här anges de väsentliga färdigheter som varelsen har och vilka färdighetsnivåer som är normala. Färdigheterna och nivåerna kan naturligtvis variera mellan olika individer – spelledaren bestämmer vad som gäller. Som regel finns alltid färdigheten Stridsvana medtagen. Observera att det bara är de viktigaste färdigheterna som är medtagna – andra färdigheter som är mindre viktiga i spelet kan finnas.

Språk: Här anges de språk som varelsen kan tala samt dessa språks färdighetsnivåer. Språkkunskaperna hos varierar hos olika individer. Den angivna informationen avser vad som är vanligast förekommande. Finns inga språk angivna så kan inte varelsen tala.

Beskrivning: Under denna rubrik beskrivs varelsens utseende, dess vikt och längd, hur stora grupper som varelsen lever i samt varelsens bakgrund och historia.

Utbredning: Här anges i vilka delar av Mundana varelsen lever samt vilken typ av terräng den föredrar.

Beteende: Här anges hur varelsen beter sig, hur den strider och hur den lever.

Egenskaper: Under denna rubrik anges de speciella förmågor och de svagheter som varelsen har.


Monstertexten får max vara på 4000 tecken (utan mellanslag) och bör inte vara mindre än 3000 tecken. Vi vill ha den bifogad som en wordfil.

Vi på neogames har friheten att ändra och modifiera monstret och informationen om det för att lättare passa in monstret i spelvärlden. Det är fullt tillåtet att skicka in flera bidag.

Skicka in texten eller frågor som nu har om tävlingen till: nallo@neogames.se
Skriv: "Monster" på subject/ämneraden.

Glöm inte att skriva ditt namn, din adress samt telefonnummer så att vi kan kontakta dig.

Om vi anser att vi inte fått in något bidrag som anses vara bra nog så utses ingen vinnare. Om det däremot kommer flera väldigt bra bidrag som publiceras i Monsterboken blir det flera vinnare.

PRISER:
Förutom att få äran att få sitt monster publicerat i monsterboken så får den som vinner naturligtvis själva Monsterboken samt en valfri Neogamesprodukt hemskickad till sig. Dessutom så kommer vi på Neogames att sända ut magiska energier vilka gör att vinnaren får lättare att lyckas med alla sina Ob-slag.

Tävlingen pågår till den 15 Januari år 2003.

Lycka till.

PS Texten skall inte se ut som ovan. Men min dator är just nu knäpp i hårddisken och vill inte göra som jag säger. Dum dum dator...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag har ett monster här som du kan ta dig en titt på. Den matchar nog inte din beskrivning på hur den ska vara upplagd och den är direkt tagen ur datorspelet 'Rune', men i brist på bättre... :gremwink:
Så om du tycker att det är en kandidat så kan jag ta och skriva om den så att den passar bättre.

Jag ska nu brainstorma lite och kanske komma på nåt bättre än det där plagiatet, så jag återkommer väl - förutsatt att det är tillåtet att lämna in mer än ett bidrag :gremblush: (*känner mig redan som ett svin*). Dessutom ska jag upplysa spelgruppen om denna tävling. :gremlaugh: Nån måste ju ha nåt häftigt monster på G!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Dessutom så kommer vi på Neogames att sända ut magiska energier vilka gör att vinnaren får lättare att lyckas med alla sina Ob-slag.

Blir detta komplett med en ny uträkning av sannolikheterna, så vinnaren kan beräkna sina nya chanser att lyckas med ett tärningsslag? :gremlaugh:

Ska tipsa en av mina spelaren om den här, han gnäller alltid över sina slag. Sen är han å andra sidan fullständigt övertygad om att det finns ett samband mellan typvärde och vad han slår, han har inte insett vikten av ett bra förhållande till sina tärningar och en positiv inställning...

En omarbetning av Monster & varelser vore kul, men att kalla den Monsterboken ger lite dåliga konnotationer, varför inte något mer neutralt som "Varelser" och mer ordentliga beskrivningar, som av trollen t ex?

Mvh / Phelan
 

Lord Lukas

Veteran
Joined
28 Jul 2001
Messages
52
Location
Stockholm / Sverige
Hmmm.... vilken brilliant ide!Ska genast (okej då... efter maten) sätta mig och fila på ett monster... en liten fråga bara... ska det vara ett Monster... eller ska det bara vara en varelse som passar in i mundanas värld?? Med monster får jag nämligen vibbar åt stora drägglande bestar vilka utan tvekan anfaller och nedgör ett byte, medan varelse känns som om det bättre passar in i mundanas värld. Som sagt, jätteorm och jättespindel kan ju knappast kallar monster... eller?? Det känns mera som en varelse!

Så sammanfattningsvis (för er som inte orkar läsa allt... eller som inte förstod vad jag menade) ska det vara monster eller kan det vara både monster och varelser??
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,231
Location
Tranås
Instämmer!

Instämmer till fullo med Phelan och det är inte enbart för att han är min spelledare. (Jag tror dock inte att det var mig han talade om och var det det så förnekar jag allt.)
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Instämmer!

Nej, det var vår fumlige alv jag refererade till :gremwink:

Mvh / Phelan
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
Njae, jag tycker inte om idén. Man blir för bra på de då, och de andra kommer klaga på att man är för bra. Man kan vell fo något föremål istället eller liknande
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Förslag

De monster som inte kommer med i den nya modullen kan man väll lägga ut här som en bifogad fil. Vore inte de skoj? För då får man den nya monster boken och en massa "hemma"-monster. :gremcool:

Det var bara ett förslag men vad tycker ni?

Mvh coZcin
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Förslag

Hur blir det med copyright osv - vem har det överhuvudtaget? I tävlingsutlysarens inlägg fanns ingen standardklausul om vem som äger de inskickade bidragen (vilket det kanske borde ha gjort?), och hur blir det med de refuserade bidragen?

Kan ju vara bra att tänka på innan.

Mvh / Phelan
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Åh... vilken tur att jag skrev ihop ett för ett tag sedan, enligt den modellen, får titta igenom det å se till så att jag inte skäms för skiten, å komma på ett namn, men sen får ni det!

Och om jag inte minns fel så va la monster i mundana väldigt farliga överlag enligt Monster och Varelser, jag antar att det fortfarande gäller å att man inte ska slänga ihop saker som rpna knappt tittar år innan dom dräper det?
 

Kwarzim

Veteran
Joined
1 Jun 2002
Messages
125
Location
Dikanäs
Re: En liten fråga till...

"Kommer några gamla monster å skrotas eller komma alla att va med i den nya modulen?"

Jag hoppas då det att alla gamla monster försvinner.
 
Top