Nekromanti Moral. Spelare emellan...

Duriel

Veteran
Detta är en fråga som intresserat mig länge. När ni spelar (alt Spelleder), hur är förhållningssätten i spelargruppen? Alltså karaktärerna emellan? Är riddaren verkligen så ridderlig när det kommer till krita och skulle en nobel krigare passa i hop med en lismande tjuv?

Jag, (100% SL) är superhård på mina karaktärer, om de avviker från vad de utger sig från att vara så "deporteras" de omedelbums till Duriels mäktiga Lagg-hörna för att dö (så till vida situationen inte kräver annorlunda). Detta gör att moralen i gruppen ofta (vilket är kul) tar sig i lite besynnerliga banor.

Hmmm... å hmmmmmmmmmm....

- MaD, Kare wa, Tõkyõ daigaku no daigakuin made deta interi da.

Krille

Super Moderator
"Är riddaren verkligen så ridderlig när det kommer till krita och skulle en nobel krigare passa i hop med en lismande tjuv?"

Tja... det ska väl gå? Se bara på filmen Ladyhawke igen - riddaren Etienne Navarre blir till och med bästa kompis med tjuven Philippe "Musen" Gaston.

Men allvarligt, moral är tämligen individuellt. En riddare är inte automagiskt nobel och ridderlig - det enda som termen antyder är att riddaren är en adlig beriden krigare. That's it. Huruvida han är nobel mot alla, mot de av samma klass (dvs enbart annan adel) eller inte alls är helt upp till riddaren själv. Skulle nu riddaren vara oridderlig mot alla så lär det enda han drabbas av vara taskigt rykte. Skulle han vara oridderlig mot pöbeln så är det helt åkej - det förväntas nästan av adeln att vara nobel endast mot annan adel. Resten är ju... folk, liksom. Faktum är att det tredje fallet, riddaren som är hövlig mot alla, tvärtom är tämligen sällsynt och endast förekommer i hjälteromaner, Sällskapet för Kreativ Anakronism samt ett och annat historiskt undantag, men det är i alla fall inte orealistiskt.

"Jag, (100% SL) är superhård på mina karaktärer, om de avviker från vad de utger sig från att vara så "deporteras" de omedelbums till Duriels mäktiga Lagg-hörna för att dö (så till vida situationen inte kräver annorlunda)."

Dålig lösning, IMHO. Dessutom är det inte säkert att han rollspelar dåligt. Han kanske bara rollspelar någon som avviker från genrens standardklichéer. Så ta reda på vilken roll som spelas innan du avrättar en rollperson.

Nej, betrakta förhållande spelare emellan som vanligt rollspel. Att avrätta rollpersoner för att deras spelare rollspelar dåligt är magstarkt enligt min ringa åsikt. En bättre och nästan lika effektiv metod är att förvägra spelaren att slå eller få förbättringskryss förrän han rollspelar ordentligt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
<I>Dålig lösning, IMHO. Dessutom är det inte säkert att han rollspelar dåligt. Han kanske bara rollspelar någon som avviker från genrens standardklichéer.</I>

Håller med; det låter också som att det bäddar för väldigt ensidiga karaktärer - verkliga personer är ju aldrig på bara <B>ett</B> sätt, <B>hela</B> tiden... eller en del är det, men så brukar de betraktas som rätt enkelspåriga av sin omgivning också.

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
Jag tycker inte att man ska ifrågasätta gruppen så länge det inte balalr ut helt. Man kan inte vara "ridderlig" i all situationer. Det skulle inte funka.
Tjuvaran har ju åxå sina hederscodexar, så jag tycker helt klar att det skulle funka att ha både riddare och tjuvar i samma grupp.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Vindhand

Myrmidon
Jag brukar se det som spelarens eget ansvat hur han vill rollspela sin karaktär. Om han vill spela sin riddare som en ohederlig lömsk person så får han väl det.

Jag, (100% SL) är superhård på mina karaktärer, om de avviker från vad de utger sig från att vara

Enligt vem? dig själv som SL?
Om du är så säker på hur dina spelares karaktärer bör spelas, vad behöver du då spelare till?

det är ju klart att riddare utger sig för att vara nobla och hederliga men så behöver verkligen inte fallet vara. se bara historiskt, hur många riddare ägnades sig inte åt våldtäkt, onödigt våld mm.
så länge deras rollspelande stämmer något så när in på karaktärsdragen så e det ju bra. jag tycker att alla snackar om att det just är yrket som bestämmer hur rollpersonen beter sig, det spelar ju faktiskt ingen roll. karaktärsdragen är de som bestämmer hur en rp handlar, inte hennes officiella yrke...

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!

Nightowl

Champion
Vänta ett skålpund nu, vad farao pratar du om nu?

Låten I mig citera:
Jag, (100% SL) är superhård på mina karaktärer, om de avviker från vad de utger sig från att vara så "deporteras" de omedelbums till Duriels mäktiga Lagg-hörna för att dö (så till vida situationen inte kräver annorlunda). Detta gör att moralen i gruppen ofta (vilket är kul) tar sig i lite besynnerliga banor.

Vad menas med:
"avviker från vad de utger sig för att vara" Menar du att karaktärer som har hemligheter för de andra
""deporteras" []omedelbums till Duriels mäktiga Lagg-hörna för att dö "? Eller menar du att om karaktären ändras från vad _spelaren_ har angett honom vara? Andra har antagit det, men jag hänger inte riktigt med. Och var ligger den där hörnan? Går RPn upp i rök? Vad har "moral" med detta att göra, förresten? Är det omoraliskt mot de andra spelarna att vara en dålig rollspelare (vad som nu menas med det; på de flesta konvent innebär det att inte vilja ha tända ljus oavsett den stämning som avses, inte skrika tillräckligt och inte vilja springa runt i rummet när man spelar)?

Nightowl, hoppas detta inte låter alltför oförskämt men han är råförvirrad

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Karlsson

Veteran
Vi har börjat köra med nu att "Karakträsdragen styr inte rollspelandet, rollspelandet styr karaktärsdragen", mao så har en RP hög heder och inte är hederlig så "dunkas" hedern ner till en av de övriga spelarna bestämd nivå. lite för tidigt än för att säga ifall det funkar bra eller ej.

"When God created light,
the first shadow was born"

Largoi

Warrior
Vi i våpran spel grupp har upplevt liknande problem
Första gången det hände när jag var med var när det var 4 dvärgar (en slp) och 2 alver (båda rp) sen 2 Tokon (en rp och en slp) och en druid (slp)
dvärgarna höll ihop stenhårt och det blev lite motsättningar där men sen i det senaste äventyret då sket sig allt kungligt
Jag pch en vän spelade ett par Cerifalier utsända av Ärkefursten i Caserion för att försöka få till en liten "koloni" i Consaber vi skulle hjälpa en Baron som nyligen tagit tillbaka sitt baroni men jaja spelgruppen var 2 cerifalier (med andra motiv än att vara snälla och så) Baronen en Spelare och en Trukh. Trukhen var väldigt kontrollerande och trodde att han bestämmde och min rollperson (en av Cerifalierna (en vapenmästare)) tyckte väl inte det var så kul så vi började "bitcha" mot varandra och detta fortsatte att vara så här under hela äventyret tills det eskalerade till ett fett slagsmål i hamnkvarteren i Caer Negaidh då hade även en consabrisk trollkarl joinat oss Trukhen slog vapenmästaren i huvudet och han väntade tills det att trukhen vänt sig om sen slog han i huvdet med sin hammare (och slår inte dåliga 5 med ob3t6) sen blev det fet strid av det hela ok min vapenmästare var chanslös där han var utan rustning och inte sin 2 handshammre
Det jag vill komma till är att det kan bli väldigt jobbigt att komma vidare om man hela tiden spelar sin karaktär. Man måste kompromissa

Jag är gud

darkmoor

Veteran
Tycker helt klart att det systemet låter vettigt. Man kan börja med sina karaktärsdrag, men om man inte klarar av att spela dem så kan de sänkas eller höjas eftersom. Man kan dra likheter till systemet i Pendragon för de som är insatta i det.

//Henrik, känd som Darkmoor

Duriel

Veteran
Svar (Till alla)

Jag och mina spelare har en mycket god bild av vad som skall spelas. Så här gör mina spelare en RP; Först så skapas mallen, dvs karaktärens attribut och färdigheter. Sedan presenterar spelaren en berättelse för mig, om hur hans karaktär är. Efter detta steg så för jag och min spelare en dialog där vi fller ut "tomma rutor" och oklarheter. Jag känner både mina spelare och deras karaktärer oerhört väl och vet därför att så fort som dom avviker från sin karaktär så "känner dom inte för den längre" och hela gruppen mår bättre av att den karaktären deporteras... Oftas så får mina karaktärer dö "hjältedödar" plus att under fem års spelande har jag enbart haft ihjäl (på beskrivet vis) tre karaktärer. Jag anser nämnligen att moral inom _min_ grupp aldrig vart ett problem utan var mer sugen på att få reda på hur ni andra gör. Så om ni tror att det skulle vara tråkigt att spela med mig så bör ni nog tänka om... ...för mina spelare kan inte tänka sg någon annan... ...vilket tar mig in på ett annat ämne. Om man är SL, är man inte då lite bekväm?

Vindhand

Myrmidon
Smaksak

Så om ni tror att det skulle vara tråkigt att spela med mig så bör ni nog tänka om... ...för mina spelare kan inte tänka sg någon annan..

Olika stilar passar olika människor. Jag skulle bli riktigt irriterad på en SL som dödade min karaktär bara för att han tyckte jag avvek från hans bild av den. Det skulle strypa alla möjligheter till att låta sin karaktär utvecklas under spelets gång.

Jag gillar att börja med en rätt ytligt uppskissad karaktär som sedan får anta djup och komplexare personlighet under spelet. Att vara tvungen att definiera karaktären fullständigt innan man spelat med den och sedan inte få avvika från denna statiska beskrivning verkar inte kul.

Sir Foilan

Hero
Re: Smaksak

"Jag gillar att börja med en rätt ytligt uppskissad karaktär som sedan får anta djup och komplexare personlighet under spelet. Att vara tvungen att definiera karaktären fullständigt innan man spelat med den och sedan inte få avvika från denna statiska beskrivning verkar inte kul."

Där kan jag inte annat än hålla med dig. Man går djupare in i karaktären ju längre tid man spenderar med den och upptäcker nya egenskaper...

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif

Celofan

Veteran
Det är bara förnamnet...

' :o| "Riktigt" alltså. Skulle fasen nästan gå lös på inredningen. Men det är väl för att vi inte blivit förtryckta [ ;o) ] av vår SL ... men som sagt... smaksak juh ' :o) bara alla är nöjda är det juh toppen.. för vad det går ut på är juh faktiskt att:

Oceanliner

Warrior
Tjuvar och riddare, men vem får överslafen?

<I>"skulle en nobel krigare passa i hop med en lismande tjuv?"</I>

Lite kul måste man ju få ha som SL, Satte nämligen ihop dessa peronlighetstyper i ett äventyr. Nämnas bör då att båda rollspelade bra därför att det låg rätt nära i deras natur. Så kul hade jag inte haft på länge...Men man bör förstås ge dem en anledning att inte hoppa på varandra.

//Jonas - *ler*

Ezping Orm

Hero
Att förstöra för SL

Man måste inte alls kompromissa! Nästa gång kan ni väl försöka skapa rollpersoner som passar ihop, den enda som blir lidande är jag... och snälla, använd "punkt" när du skriver.

Ezping Orm

kboman

Veteran
Man kan börja med sina karaktärsdrag, men om man inte klarar av att spela dem så kan de sänkas eller höjas eftersom.

Hmm jag vet inte. Jag tycker att en del av utmaningen ligger i att få spelarna att faktiskt bli sina rollpersoner. Jag brukar hela tiden gå tillbaka till karaktärsdragen, för jag tycker det är bland det viktigaste med rollspel att man faktiskt är någon annan som inte beter sig på samma sätt som en själv, så om man bara "är sig själv" hela tiden så känns det ju inte så meningsfullt. Pengarna i sjön liksom, man kunde gått och köpt en bok eller nåt och haft högläsning.

Okej kanske inte riktigt så drastiskt, men ändå! Det är inte för inte det heter ROLLspel. Men om folk inte kan hålla sig till sin karaktär jag då får man ju se vad som kan göras. Ett par av RPs som jag spelledde gick bärsärkagång och fick sedan sin Aggression raskt höjd till 13 =) Temporärt iofs, men de grälade rätt mycket efter det... =)

/Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>

Duriel

Veteran
Hmmm. Lost in space?

Jag tror nog inte att ni uppfattat min mening med inlägget. Jag och mina spelare har utmärkt kul när vi spelar. Det handlar inte alls om att jag "har ihjäl mina spelares karaktärer" som ni vill få det att framstå som. Enligt min enkla mening så letar ni enbart efter en hackkyckling, men där måste jag göra er besvikna. Mina spelares karaktärer utvecklas och frodas, dom har kul - jag har kul - och spelandet är inte alls "styrt av mig" eller "av min bild av en spelares karaktär". Tvärtom. Genom att veta hur mina spelares karktärer är kan jag anpassa värld och spelledande så att gruppen passar dynamiskt och fungerar såväl moraliskt som individuellt. Jag skiter högaktligen ifall ni "inte skulle trivas med mig som SL" för det vet ni inte. Ni har inte spelat med mig och kommer förmodligen inte att få göra det heller. Spelare som enligt min mening inte har en god karaktärsbeskrivning utan låter det mesta komma allt eftersom man spelar är bara lat och orkar inte arbeta på en individuell karaktär. Visst utvecklas man efter åren men kärnan finns kvar. Inte Duriel så "blir" man en person först efter tre år... SL; så det är situationen, hur reagerar din riddare? Spelare; Vet inte, jag har inte spelat så länge med honom... Neee...