Re: Mordgåta på tåg (Eberron) [ANT]
Five Nations känns mer matig, men är faktiskt inte så jäkla rolig att läsa trots allt. Den innehåller en massa saker som borde vara coola, som särskilt intressanta platser, organisationer, politiskt spel, kultur (noggranna redogörelser för mat, klädstil och typiska uttryck) och sånt. Men den är så ojämn, så materialet blir inte så jäkla bra ändå. Boken är helt ovärderlig om man vill köra en lång kampanj om spelet i kulisserna i Karrnath, t.ex, men man blir inte ett dugg klokare på Mournlands och att spela en Cyre-flykting, medan Aundair är direkt avtändande.
Då tycker jag faktiskt att Explorers Handbook tar upp saker som faktiskt kommer i spel på ett annat sätt, som olika farkoster och häftiga platser.
Så: Vill du veta vad man äter i Breland och vad King Kaius egentligen har för sig? Köp Five Nations. Vill du veta hur det går till om man ska flyga luftskepp till Xen'Drik och utforska ruinerna av en Jätte-stad? Köp Explorers Handbook.
Nu finns ju också Players Guide, som visst ska vara som en stor samling Dragonshard-artiklar, och den känns faktiskt bäst av de tre. Men den har jag inte (jag har lagt mina pengar på Heroes of-serien), så jag vet inte hur bra den är. Den är i vilket fall väldigt populär på Wizards forum.