Nekromanti Mordgåta på tåg (Eberron)

Mattis

Swordsman
(självklar spoiler för spelgruppen)

Vad kan vara med matinéaktigt än en mordgåta på ett tåg? Det är min nästa session i Eberron. Är det något som du känner att jag verkligen inte får missa att ha med? Gärna sådant som gör det mer Eberronskt :)D) eller matiné.

Och ja, jag ska försöka få till en jakt på taket.

Eksem

Champion
Äsch, jag vill jättegärna ha något att bidra med, men det enda jag kan säga är: Du har väl Explorers Guide, eftersom det där finns med regler för hur en jakt på ett tåg kan gå till?

Ehm, du får istället hemskt gärna berätta mer om hur du planerat äventyret?

Mattis

Swordsman
Nix, den har jag inte men du får gärna bidra om det finns något jag verkligen borde veta.

Jag har bestämt mig för att inte lägga så stor vikt vid själva utredningen då rollpersonerna inte är någon auktoritet utan bara på resa. Dock vet vi ju alla att spelare tänder till snabbt som satan på sådant och dessutom kommer de känna sig hotade vilket gör att det kommer bli en del ändå.

Mestadels tänkte jag försöka bygga scener med tågets passagerare. Det är väldigt bra att lära känna personer på ett litet tåg för man kommer inte så långt. Det ska finnas många anledningar att röra sig ur sin kupé och jag ska försöka centrera handlingen till restaurangvagnen.

Eksem

Champion
Mja, det som är bra från Explorers Handbook är mest att ge lite förberedelse för saker RP kan komma att vilja hitta på. Det finns lite tips för hur man ska sköta t.ex.:

Klättra upp på taket (Det finns stegar, DC 0-5 för att klättra upp)
Ta bort sprinten som håller ihop två vagnar (3 rundor, DC 20 strength-check sista rundan)
Knuffa någon av tåget (Bull Rush)

I boken finns också ett exempeltåg. Det påminner i stort sett om ett vanligt tåg, så det är knappast oumbärligt, men kul.

Mattis

Swordsman
Tackar för den. Är det något jag borde tänka på angående att tågen styrs på magiskt vis? Visst är det elementarer som drar dem?

walium

Ganska töntig, faktiskt
En tågresa måste ju ha en slutdestination och en startpunkt. Bäst blir det naturligtvis om det är ett tåg i stil med Orientexpressen snarare än något halvtaskigt lokaltåg (Om det nu faktiskt finns några sådana). Det hade varit coolt med en tågens motsvarighet till Titantic, det vill säga ett gigantiskt tåg med både lyxiga förstaklasskupér och sunkiga patraskvagnar fulla med svettiga nybyggare. Dessutom kan tåget vara nytt och experimentellt och på sin jungfruresa. Det kan bygga på ny teknik som andra nationer är intresserade av eller som kanske något lokalt zeppelinarföretag vill sabotera för?

Eksem

Champion
Hmm, några saker som kan vara värda att nämna:

Eftersom tågen inte kan vända sig om, så finns en styrvagn i vardera ända av tåget.

Tågen drivs av luft-elementarer. Tåget flyter med stenar under tåget som reagerar med stenarna som ligger på marken. Om kommunikationen med elementaren bryter ihop så slutar tåget röra sig framåt, men svävar fortfarande ovanpå stenarna. Om man får en stöt av kraften mellan stenarna ger det 3d8 i skada.

En dragonmark heir från house Orien kommunicerar med och styr elementaren. Annan personal inkluderar reparationspersonal och stewards.

Ett normalt tåg består av: Två vagnar som driver tåget, fyra passagerarvagnar och två lounge-vagnar, men varianter är vanligt. I vagnarna som driver tåget brukar man också ha eventuellt gods som ska fraktas.

Mattis

Swordsman
Jag hade tänkt mig ett lyxtåg för ... det är coolare. Tanken på ett stort tåg är kul men blir det inte bättre med ett litet så att man kan fokusera på ett visst antal SLP'er? Jag är rädd annars (speciellt eftersom det kommer förekomma mord på tåget) att rollpersonerna bara kommer springa igenom hela tåget som yra höns.

Men experimentellt och sabotage, den köper jag direkt. Tack.

Mattis

Swordsman
Re: Mordgåta på tåg (Eberron) [ANT]

Mycket nyttig information, tack för den. Hur står sig Explorers Handbook mot Five Nations om man är en fattig student? Jag har inget emot regler, men eftersom de levlar sällan får jag inte användning av feats och skills och Prestige Classes. Five Nations verkar bjuda på mer av världen det tror jag är nyttigt.

Eksem

Champion
Re: Mordgåta på tåg (Eberron) [ANT]

Five Nations känns mer matig, men är faktiskt inte så jäkla rolig att läsa trots allt. Den innehåller en massa saker som borde vara coola, som särskilt intressanta platser, organisationer, politiskt spel, kultur (noggranna redogörelser för mat, klädstil och typiska uttryck) och sånt. Men den är så ojämn, så materialet blir inte så jäkla bra ändå. Boken är helt ovärderlig om man vill köra en lång kampanj om spelet i kulisserna i Karrnath, t.ex, men man blir inte ett dugg klokare på Mournlands och att spela en Cyre-flykting, medan Aundair är direkt avtändande.

Då tycker jag faktiskt att Explorers Handbook tar upp saker som faktiskt kommer i spel på ett annat sätt, som olika farkoster och häftiga platser.

Så: Vill du veta vad man äter i Breland och vad King Kaius egentligen har för sig? Köp Five Nations. Vill du veta hur det går till om man ska flyga luftskepp till Xen'Drik och utforska ruinerna av en Jätte-stad? Köp Explorers Handbook.

Nu finns ju också Players Guide, som visst ska vara som en stor samling Dragonshard-artiklar, och den känns faktiskt bäst av de tre. Men den har jag inte (jag har lagt mina pengar på Heroes of-serien), så jag vet inte hur bra den är. Den är i vilket fall väldigt populär på Wizards forum.

Om det inte är för självklart så måste ju de andra passagerarna har massa intriger mellan sig, alla skall ju ha ett motiv för mordet/en! Men vem gjorde det!?
Lite villospår skall du ju ha, kanske för att kunna eleminera (sp?) vissa misstänkta från listan.
En butler måste finnas med, även om han inte gjorde det, och en kock. Ett till måste är en manslukerska som försöker förföra alla männen på tåget! (Inklusive manliga RP) men ser alla andra kvinnor som rivaler (kvinnliga RP).