Nekromanti Mordheim

God45

#PrayersForBahakan
Har någon av er spelat det? Gillar ni det?

Jag har läst igenom regelböckerna och börjat planera ett Slaanesh inspirerat warband. Några tips eller saker man bör veta innan jag börjar spela? Och har ni några bra historier om lemlästningar i de fördömdasstad?

viggo

Veteran
Det är ett kul spel. Detta och Necromunda är favoriterna från GW.

Mogger

Hipsteranka
Spelade det en hel del när det kom. Ganska kul, speciellt som kampanj, men regelsystemet är tragiskt brutet. Googla lite så hittar du massor av husregler som inte lyckas laga det.

Tyvärr.

Spela Blood Bowl istället :)

Rhodryn

Hero
Jag spelade det under en någerlunda kort tid... kanske 2-3 år, för spelet kom ut kort innan min spelgrupp började sakta driva ifrån varandra.

Precis som med Necromunda (som kom ut kort innan min spelgrupp skapades), och Blood Bowl som vi spelade mest och genom alla åren våran grupp var tillsammans, så gillade vi detta också. Och med lite tur kanske jag kommer kunna börja spela det själv igen i framtiden, för vi började ju precis spela Necromunda igen. :)

Spelet skiner som mest när man spelar det i kampanj (precis som med Necromunda i kampanj, och Blood Bowl i turneringar eller kontinuerliga matcher mot många andra spelare), där man spelar många matcher mot många andra spelare. För då får man ut det mesta av experience systemet där du kan få stats uppgraderingar eller skills. Skadesystemet där dina utslagna snubbar kan råka ut för allt från att dom klarar sig oskadda och/eller är oskadda men fick en fördel pga hans strapats (imponerande ärr, mm), till att få permanenta stats sänkta pga av olika orsaker (som t.ex arm eller ben som skadats/huggts av, ögon eller hörsel skadade, mm), och ändan bort till att dom faktiskt permanent dog i striden. Loot systemet där du då kan lyckas hitta diverse vanliga till ovanliga grejer, hålla ditt gäng igång, utrusta folk med de vapen du vill ha, köpa in karaktärer för att ersätta dom som dog, eller de som du sparkade för att dom kanske är för skadade för att du vill fortsätta med dom, mm.

Men det går alldeles utmärkt att spela enstaka matcher också så klart... där man kan antingen bara spela enstaka matcher där xp mm inte har någon som helst betydelse, och registreras inte. Eller spela lag där dom får in xp mm och ni väljer helt enkelt grupper som stämmer överens i warband rating, eller spela lag som är ojämna i rating för att underdog laget får oftast lite fördelar mm efter striden (extra pengar mm).

Här är en rätt bra sida om du vill ha info om spelet: Mordheimer.com. Om du har problem med sidan, t.ex sidebaren till vänster att den inte visar länkar till olika delar av sidan, så finns det an alternativ länk att använda som finns till vänster (med texten "If you experience difficulties with the site's navigation menus, please CLICK HERE!"). Du kan hitta allt från officiela regler och warbands, till inofficiella regler och warbands (som Mordheim fantaster har mixtrat fram igenom åren), till experimentella regler och warbands (även de så klart mixtrade fram av Mordheim fantaster på nätet).

Här nedan är mitt Witch Hunter lag. Dom är rätt så sjaskigt målade, inte för att jag var dålig på att måla eller något (jag kunde få till det rätt rba när jag ville), jag bara ville få dom klara så fort som möjligt... för att av någon anledning så blev jag oerhört snabbt utråkad när jag målade mina figurer till alla spelen vi spelade med figurer som man kunde/skulle måla (vilket är konstigt eftersom jag tycker om att rita, och att måla lite också, både på papper och på dator, och har oerhört långt tålamod för det också när jag väl gör det). Och om min grupp inte brytit upp hade jag antagligen haft ett Middenheim lag (figuren uppe till vänster är en Middenheimer), och ett Reikland lag också, vid detta laget. Sen hade jag nog också gett mig på att ha ett Bretonnia warband, eftersom Bretonnia var min favorit arme i Warhammer Fantasy Battles.

För större bild.

Rhodryn

Hero
För tips och hints... jag vet inte riktigt. Det var ju över 10 år sedan jag sist spelade det. *gnuggar hjärnknölarna*

Väldigt mycket beror ju på vilket lag man spelar.

Att skapa ett nytt lag som är mycket tungt beväpnat, massor av rustning, de bästa vapnen, sköld, mm, är inte nödvändigtvis en bra grej. För då har du ett lag med få figurer. Och även om kvalite är en bra grej igentligen, så är kvantite nästan bättre i många fall här. Jag menar, ett helt Skaven lag med slungor kan vara rätt jäkla dödligt (bland annat för att Skaven kan ju har fler i ett warband än någon annan). Att lägga så mycker guld på en/några model i början är ytterst riskabelt, för ingen är immun mot dödsfall, oavsätt hur bra rustning du har, och rustning i spelet är väldigt dyrt... potentielt massor av guld som bara spolas ner pga det. Inte för att säga att det är dåligt att utrusta en karaktär med mycket bra utrustning... bara inte i början. Där får man vara lite måttlig med det, kanske ge ledaren och någon/några andra lite bra grejer, men sedan ge dom flesta andra vad dom behöver för att klara sig och vara någerlunda effektiva i striden.

Man ska nog också helst vara lite bred med sin utrustning. Inte bara skaffa närstrids vapen, eller bara avståndsvapen. Så klart vissa lag är ju bättre på det ena... och vissa kanske inte ens kan skaffa särskilt mycker avstånds vapen. Men försök ändå att få någon typ av balans på det.

Ok... nu börjar det rassla till lite i hjärnan här. XD

Hero karaktärerna är rätt viktiga för ditt warband, att ha för få av dom kan vara förödande för ditt Warbands förmåga att förse ditt warband med inkomst. Det är bara Heroes som får gå och leta wyrdstones (orsaken ju till varför alla är i Mordheim), medan Henchmen bara stannar hemma i lägret. Dock brukar heroes vara rätt dyra (inte alla dock), och ofta kan det bero på utrustningen du sätter på dom. Alla warbands kan köpa upp till 5 heroes från början, förutom skaven som kan skaffa 6 från början. Hur många du skaffar är en balansgång ju, mellan kostnad och förmågan av hero karaktärerna. Personligen försöker jag skaffa alla från början.

Henchmen grupper. Dom får ju experience som grupp, inte som individer som Heroes får. Så när dom når en nivå av xp för ny level så får alla i gruppen samma uppgradering. Om du har en grupp som har fått uppgraderingar som du riktigt gillar, försök se till att den gruppen alltid har en rätt bra mängd folk i sig, för om all i gruppen dör, så kommer du förlora de uppgraderingar som just den gruppen hadde. Det går ju att köpa till fler personer till en grupp efter de skapades, dock så kommer varje sådan karaktär kosta mer att köpa in ju mer xp/uppgraderingar en grupp har. Du kan också förlora gruppen om du slår "That lad's got talent" där en av karaktärerna då blir promotad till en Hero, om det finns en Hero plats kvar (max 6 Heroes).

Jag har sätt vissa köra en variant där dom skapar många grupper med bara en typ av henchmen i dom, för då kan dom maximera att få en grupp med en uppgradering som dom vill ha på en viss typ av henchmen. Och när någon bra uppgradering har visat sig så börjar dom köpa in fler henchmen till just den gruppen. Det kan också underlätta att få tag på din sjätte Hero.

Hmm... slutat rassla... kanske återkommer med mer senare.

God45

#PrayersForBahakan
Tack för råden Rhodryn :D Jag tror efter att ha läst om vikten av att ha fler karaktärer att jag ska göra om min lista som just nu består av världens dyraste Possesed och killar lika tungt utrustade som chaos warriors...

Paal

Imaginär fantast
Jag håller med om det mesta de andra skriver. Väldigt roligt spel i kampanjspel. Blir som ett warband-rollspel nästan ????.

Dock har reglerna en hel del balansproblem. Värst är att rustning är för dåligt och för dyrt och att dual wielding är bättre än allt annat.

Nedan är mina husregler som satts samman från oändliga diskussioner på Toms boring Mordheim forum som jag rekommenderar starkt.

Mordheim house rules

Armour:

*Shield: 6+, 5 gc, grants an additional +1 in close combat if used together with a hand weapon in melee (only if model is on foot).

*Buckler: same as before. additionally: grants a 6+ save, if used with a hand weapon in melee.

*Leather/Cloth Armour: 6+, 5 gc. No -1M with shield.

*Light Armour: 5+, 20 gc. No -1M with shield.

*Heavy armour: 4+, rare 8, 40 gc. -1M with shield.

*Ithilmar armour: 70 gc, rare 11, 4+. No -1M with shield.
Additionally: 5+ save when rolling "death" on serious injury chart in post-battle phase. If failed, the model is still dead, if passed, "dead" changes to the result "full recovery".

*Gromril armour: 100 gc, rare 11, 3+. No -1M with shield.
Additionally: same additional rule as with Ithilmar armour, but on a 4+ save.

*Gromril armour count as heavy armour. Ithilmar Armour count as light armour.

* Armour saves (not including shield) may be taken against Arm Wound, Leg Wound, Smashed Leg, Chest Wound, and Old Battle Wound. If saved, counts as Deep Wound instead. The save is taken at the base armour save, without any modifications. A successful save on a henchman will convert a result of 1-2 to 'miss a game'.

Dual-wielding:

*Dual-wielding incurs a -1 to hit on all close-combat weapon attacks, in both hands.

*The skill Dual Wielder will negate this. Dual Wielder is a Combat skill.

Running:

*Can run directly away from an enemy model at any time (as long as it is not towards another enemy model).

*Run with enemies within 8 inch. Possible if leadership test was successful. you cannot run within an control zone of an enemy (2 inch around enemy model). If failed you must move half the distance (normal move) towards your target but you may not shoot.

Parrying:

*The attacker adds his to-hit roll with his WS, and the defender adds his WS with a "parry-roll", and if the defenders total is higher, the parry is a succes.

Black powder weapons:

*Removing the half range (-1 to hit) attribute for Black powder weapons.
Handgun 24” Pistols 6” Dueling pistols 10” and Hochland long rifle shoots 48” without penalties.

*Hochland long rifle changed to S5. 150g?

Ranged weapons:

*Crossbow -1 to hit on both shots when using quickshot.

Melee weapons:

*Hammer/Mace retains concussion rule but increases to 5 gc.

*Club becomes its own weapon. User strength, no special rules, 3 gc.

*Spear costs 5g. Strikes first in first round of combat with +1 Initiative. Compare Initiative when charged.

*Two handed weapons Strike last is cancelled by a strike first. So it does not always strike last when charging. (instead compare initiative usually).

*Halberd may be used as a spear (then not with +1 S but still two handed).

*Bastard sword (same rules as for katana or Dragon sword.) 2-H, +1S, Parry. May be used as normal sword without parry? 20g

*Flails and morningstars cannot be parried.

Measuring shooting:

*Shooting up at tall builds vs shooting down from tall buildings:
If you are shooting down you measure just the horizontal distance between the shooter and the target.
If you are shooting up you measure the actual distance between the shooter and target.

Movement:

*Vertical movement up ladders and stairs at the same rate as normal "open ground" movement (including running and charging) to increase the amount of use of upper floors.

Criticals:

*Nerf ignore armor results.

obak

Hero
Spela skavens, köp en Assassin adept med fighting claws och så många clanrats du kan beväpnade med två dolkar och inget annat, se din motståndare gråta när du kommer med 20+ råttor på spelplanen

Cybot

Mest spelbar
Jag har dock aldrig sett ett Skaventeam överleva mer än 5 encounters innan de blivit panka.

obak

Hero
Cybot;n53914 said:
Jag har dock aldrig sett ett Skaventeam överleva mer än 5 encounters innan de blivit panka.
Spelade aldrig kampanj, men det kan du nog ha rätt i.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Just Mordheim och 40K-varianten Necromunda är mina favoritfigurspel. Dock lämnar reglerna lite gran att önska i min mening. Spelet lämpar sig bäst för avslappnat spelande som fokuserar mer på att bara ha roligt än att tävla, i min mening, då en del saker känns en smula obalanserade.

Lite kort om de husregler jag tycker förhöjer spelet:

1: om man bara slåss med 1 vapen får man +1 på att träffa.
Detta är till för att väga upp överlägsenheten i att slåss med två vapen, som annars är det enda vettiga alternativet.

2: Halva priset för rustningar
Rustnignar är inte så bra. För halva priset så känns de betydligt mer prisvärda utan att för den delens skull bli "ett självklart val".

3: Spjutbäraren slår alltid först om denna blir anfallen, oavsett initiativ.
Det gör spjut till ett bra defensivt vapen, och ger en någon slags möjlighet till att försvara sig mot fiender med skyhögt initiativ.

Men i grund och botten älskar jag Mordheim och har åtskilliga gäng.