Jag spelade det under en någerlunda kort tid... kanske 2-3 år, för spelet kom ut kort innan min spelgrupp började sakta driva ifrån varandra.
Precis som med Necromunda (som kom ut kort innan min spelgrupp skapades), och Blood Bowl som vi spelade mest och genom alla åren våran grupp var tillsammans, så gillade vi detta också. Och med lite tur kanske jag kommer kunna börja spela det själv igen i framtiden, för vi började ju precis spela Necromunda igen.
Spelet skiner som mest när man spelar det i kampanj (precis som med Necromunda i kampanj, och Blood Bowl i turneringar eller kontinuerliga matcher mot många andra spelare), där man spelar många matcher mot många andra spelare. För då får man ut det mesta av experience systemet där du kan få stats uppgraderingar eller skills. Skadesystemet där dina utslagna snubbar kan råka ut för allt från att dom klarar sig oskadda och/eller är oskadda men fick en fördel pga hans strapats (imponerande ärr, mm), till att få permanenta stats sänkta pga av olika orsaker (som t.ex arm eller ben som skadats/huggts av, ögon eller hörsel skadade, mm), och ändan bort till att dom faktiskt permanent dog i striden. Loot systemet där du då kan lyckas hitta diverse vanliga till ovanliga grejer, hålla ditt gäng igång, utrusta folk med de vapen du vill ha, köpa in karaktärer för att ersätta dom som dog, eller de som du sparkade för att dom kanske är för skadade för att du vill fortsätta med dom, mm.
Men det går alldeles utmärkt att spela enstaka matcher också så klart... där man kan antingen bara spela enstaka matcher där xp mm inte har någon som helst betydelse, och registreras inte. Eller spela lag där dom får in xp mm och ni väljer helt enkelt grupper som stämmer överens i warband rating, eller spela lag som är ojämna i rating för att underdog laget får oftast lite fördelar mm efter striden (extra pengar mm).
Här är en rätt bra sida om du vill ha info om spelet:
Mordheimer.com. Om du har problem med sidan, t.ex sidebaren till vänster att den inte visar länkar till olika delar av sidan, så finns det an alternativ länk att använda som finns till vänster (med texten "If you experience difficulties with the site's navigation menus, please CLICK HERE!"). Du kan hitta allt från officiela regler och warbands, till inofficiella regler och warbands (som Mordheim fantaster har mixtrat fram igenom åren), till experimentella regler och warbands (även de så klart mixtrade fram av Mordheim fantaster på nätet).
Här nedan är mitt Witch Hunter lag. Dom är rätt så sjaskigt målade, inte för att jag var dålig på att måla eller något (jag kunde få till det rätt rba när jag ville), jag bara ville få dom klara så fort som möjligt... för att av någon anledning så blev jag oerhört snabbt utråkad när jag målade mina figurer till alla spelen vi spelade med figurer som man kunde/skulle måla (vilket är konstigt eftersom jag tycker om att rita, och att måla lite också, både på papper och på dator, och har oerhört långt tålamod för det också när jag väl gör det). Och om min grupp inte brytit upp hade jag antagligen haft ett Middenheim lag (figuren uppe till vänster är en Middenheimer), och ett Reikland lag också, vid detta laget. Sen hade jag nog också gett mig på att ha ett Bretonnia warband, eftersom Bretonnia var min favorit arme i Warhammer Fantasy Battles.
För större bild.