OK, om Möller, Vicotnik eller Lukas inte fattade att rubriken betydde att den här tråden är strikt VERBOTEN för dem så kan de känna sig informerade om det nu. För säkerhets skull lägger jag grejer inom spoilertaggar:
Jag står i beredskap att avsluta en kampanj som pågått i omkring fyra år, och nästan trettio spelmöten. Det är första gången någonsin som jag som SL avslutar en kampanj "ordentligt". Ingen press... Nå, slutet är framtvingat av yttre omständigheter så alla inblandade är medvetna om att ganska mycket behöver hända på kort tid, och att det eventuellt riskerar att bli en smula rälsat som effekt av detta.
Något slags sammanfattning av de relevanta delarna av läget:
Och ja, det är en del. 30 spelmöten av etableringar, okej?
Det jag tänkt fixa för att få ihop allt viktigt på ett spelmöte är såhär typ:
Phew. Och det ska spelas igenom på kanske 4-6 timmar.
TL; DR: Det jag skulle vilja ha förslag på är:
OK; jävlar vad långt det här inlägget blev, bara för att besvara två korta frågor. Sorry för det.
Jag står i beredskap att avsluta en kampanj som pågått i omkring fyra år, och nästan trettio spelmöten. Det är första gången någonsin som jag som SL avslutar en kampanj "ordentligt". Ingen press... Nå, slutet är framtvingat av yttre omständigheter så alla inblandade är medvetna om att ganska mycket behöver hända på kort tid, och att det eventuellt riskerar att bli en smula rälsat som effekt av detta.
Något slags sammanfattning av de relevanta delarna av läget:
- I källaren på sin militärbas har superhjältegruppen Chicago Trinity (rollpersonerna) hittat en instängd och potentiellt supermäktig varelse. En av rollpersonerna har haft profetiska drömmar om att varelsen ifråga sveper över världen och förintar allt i sin väg. Den kallas DESOLATION. Men... Den verkar förhållandevis civiliserad. Den hävdar sig ganska nyligen ha fått ett medvetande. Roillpersonerna vet dessutom att den sitter inne på väldigt viktig och användbar information om Stora Grejer. Den splittrades i mindre delar för >30 år sedan, och rollpersonerna debatterar nu om de ska kombinera de mindre delarna (som de samlat ihop) med den större, för att få den att minnas mer. Men då riskerar de att den blir stark nog att ta sig ut ur den glaspelare den just nu är instängd i. Den info de kan få är: Att Conflegration Fleet (nedan) existerar, samt att den skurkaktige Mr. Gray, som bland annat tagit Chicagos borgmästares form och styrt upp lokal återuppbyggnad och misstänksamhet mot folk med superkrafter, i själva verket är en varelse av samma slag som Desolation. Både Desolation och Mr. Gray är utsända som spanare för flottan.
- Varelsen, och även andra aktörer, har hintat om något som kallas "Conflegration fleet" som alla alfor är skrajja för. "Alfor" refererar här till de parasitiska mer-eller-mindre medvetna/vakna varelser som bundit sig till människor och gett dem superkrafter. Varelserna är alltså skrajja, vilket mest lett till att människorna haft krafter utan att behövt deala med sina alfor (om de haft vakna alfor). HEMLIGHET: Conflegration Fleet är en flotta av skepp tillhörande Leviatanerna. De, i sin tur, är Alfor som byggt sina egna kroppar av material från det kollektiva omedvetna -- som alla alfor egentligen kommer från. Flottan är byggd för att invadera vår värld/verklighet och kommer att öppna portaler från det kollektiva omedvetna för att invadera.
- Tidigare har rollpersonerna slagits mot ett stort "skrothuvud" som bildades inne i Chicagozonen (den rykande krater/ruinstad som bildades när Mr. Grays skepp slog ner i rymdstationen Galatea) vääääldigt tidigt i kampanjen. Skrothuvudet är i själva verket Mr. Grays farkost, som han använde för att resa från det kollektiva omedvetna till vår verklighet. Det har ingen cockpit inuti sig eller så; man måste transportera sitt sinne telepatiskt in till dess artificiella medvetande, som är inrett som en cockpit. Därinnifrån styr man.
- Tidigare i kampanjen har Mr. Gray försökt få tag på huvudet, och på teknologi som kan användas för att plocka in folk i andras medvetanden, och på superskurken Armageddo, och på teknologi för att ge folk superkrafter. Huvudet är nu i regeringens händer, medan både Armageddo och telepati-teknologin är hos S, en informell "superhjälteorganisation" som rollpersonerna tillhör / samarbetar med.
- Varelsen, och även andra aktörer, har hintat om något som kallas "Conflegration fleet" som alla alfor är skrajja för. "Alfor" refererar här till de parasitiska mer-eller-mindre medvetna/vakna varelser som bundit sig till människor och gett dem superkrafter. Varelserna är alltså skrajja, vilket mest lett till att människorna haft krafter utan att behövt deala med sina alfor (om de haft vakna alfor). HEMLIGHET: Conflegration Fleet är en flotta av skepp tillhörande Leviatanerna. De, i sin tur, är Alfor som byggt sina egna kroppar av material från det kollektiva omedvetna -- som alla alfor egentligen kommer från. Flottan är byggd för att invadera vår värld/verklighet och kommer att öppna portaler från det kollektiva omedvetna för att invadera.
- Tidigare har rollpersonerna slagits mot ett stort "skrothuvud" som bildades inne i Chicagozonen (den rykande krater/ruinstad som bildades när Mr. Grays skepp slog ner i rymdstationen Galatea) vääääldigt tidigt i kampanjen. Skrothuvudet är i själva verket Mr. Grays farkost, som han använde för att resa från det kollektiva omedvetna till vår verklighet. Det har ingen cockpit inuti sig eller så; man måste transportera sitt sinne telepatiskt in till dess artificiella medvetande, som är inrett som en cockpit. Därinnifrån styr man.
- Tidigare i kampanjen har Mr. Gray försökt få tag på huvudet, och på teknologi som kan användas för att plocka in folk i andras medvetanden, och på superskurken Armageddo, och på teknologi för att ge folk superkrafter. Huvudet är nu i regeringens händer, medan både Armageddo och telepati-teknologin är hos S, en informell "superhjälteorganisation" som rollpersonerna tillhör / samarbetar med.
Och ja, det är en del. 30 spelmöten av etableringar, okej?
Det jag tänkt fixa för att få ihop allt viktigt på ett spelmöte är såhär typ:
1. Rollpersonerna dealar med DESOLATION-grejen. De får väl våga så mycket de vågar; sätter de ihop samtliga smådelar kommer Desolation loss -- men den kan bli en allierad om den känner att de behandlat den vettigt.
2. Rollpersonerna informeras om att S förlorat kontakten med en av sina baser -- den i Alaska, där rollpersonerna vet att telepati-teknologin funnits.
3. De undersöker basen, och finner att någon stulit teknologin och tagit loss Armageddo. Samtidigt hittar de delar av de anfallande styrkorna -- som verkar vara kloner av Armageddo. (Tänker de efter lite kan de inse att Mr. Gray haft dealings med grupper som har klonings-teknologi).
4. De får ledtrådar som leder dem till Langley Airforce Base utanför Washington DC. Där har Mr. Gray och en hoper Armageddokloner (ledda av den riktige Armageddo -- och så länge han lever och styr, så har klonerna samma superkrafter som honom) tagit över och tagit sig ner till bunkern där huvudet finns. Här är det lite oklart hur det ska lösas -- har rollpersonerna med sig Desolation kan de ju låta hen döda alla direkt, annars kanske det blir... strid? Eller något slags smygande? I dunno.
5. Någon form av konfrontation med Mr. Gray, potentiellt uppbackad av Armageddo.
6. Rollpersonerna använder telepati-teknologin för att ta sig in i Mr. Grays farkost för att undersöka Conflegration Fleet-grejen. De har två potentiella SLP:er som skulle kunna ge dem det förslaget.
7. De når det kollektiva omedvetna, får se coola grejer, får veta att flottan planerar att anfalla om fem år, och sedan anfaller nånting deras skepp och NÅN i gruppen tvingas stanna kvar och slåss medan resten flyr tillbaks till vår verklighet och i epilogen påbörjar arbetet med att förbereda för motstånd mot flottan.
2. Rollpersonerna informeras om att S förlorat kontakten med en av sina baser -- den i Alaska, där rollpersonerna vet att telepati-teknologin funnits.
3. De undersöker basen, och finner att någon stulit teknologin och tagit loss Armageddo. Samtidigt hittar de delar av de anfallande styrkorna -- som verkar vara kloner av Armageddo. (Tänker de efter lite kan de inse att Mr. Gray haft dealings med grupper som har klonings-teknologi).
4. De får ledtrådar som leder dem till Langley Airforce Base utanför Washington DC. Där har Mr. Gray och en hoper Armageddokloner (ledda av den riktige Armageddo -- och så länge han lever och styr, så har klonerna samma superkrafter som honom) tagit över och tagit sig ner till bunkern där huvudet finns. Här är det lite oklart hur det ska lösas -- har rollpersonerna med sig Desolation kan de ju låta hen döda alla direkt, annars kanske det blir... strid? Eller något slags smygande? I dunno.
5. Någon form av konfrontation med Mr. Gray, potentiellt uppbackad av Armageddo.
6. Rollpersonerna använder telepati-teknologin för att ta sig in i Mr. Grays farkost för att undersöka Conflegration Fleet-grejen. De har två potentiella SLP:er som skulle kunna ge dem det förslaget.
7. De når det kollektiva omedvetna, får se coola grejer, får veta att flottan planerar att anfalla om fem år, och sedan anfaller nånting deras skepp och NÅN i gruppen tvingas stanna kvar och slåss medan resten flyr tillbaks till vår verklighet och i epilogen påbörjar arbetet med att förbereda för motstånd mot flottan.
Phew. Och det ska spelas igenom på kanske 4-6 timmar.
TL; DR: Det jag skulle vilja ha förslag på är:
1. Vad är roliga/kluriga ledtrådar som tar rollpersonerna från den hemliga bas som just länsats på tech och ett styck superskurk till militärbasen Langley Airforce Base? Känns inte riktigt rätt att lämna ett tändsticksplån. Fulaste, enklaste lösningen är väl att låta nån allierad ringa dem och berätta att det är nån skit på G på Langley, men det känns som en cop-out of the highest order.
2. Vad är roliga/kluriga sätt att hantera en militärbas som nyss anfallits (eller just nu anfalls) av ett styck superskurk-mastermind, en något lägre superskurk, och en hoper kloner av den senare? Man kan ju såklart bara köra en straight-up superstrid där folk riskerar att dö, men jag vill gärna ha alternativ. Kan ju såklart köra som någon form av stealthgrej också. Eller bara skapa situationen och se hur RP reagerar. Tips?
2. Vad är roliga/kluriga sätt att hantera en militärbas som nyss anfallits (eller just nu anfalls) av ett styck superskurk-mastermind, en något lägre superskurk, och en hoper kloner av den senare? Man kan ju såklart bara köra en straight-up superstrid där folk riskerar att dö, men jag vill gärna ha alternativ. Kan ju såklart köra som någon form av stealthgrej också. Eller bara skapa situationen och se hur RP reagerar. Tips?
OK; jävlar vad långt det här inlägget blev, bara för att besvara två korta frågor. Sorry för det.