Nekromanti Morgonstjärna och inspiration från Rolemaster

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vi är lite trötta på morgonstjärna med piggar. Inte för att det är något fel på vapnet. Men för att det behandlas rätt styvmoderligt. Blödpoängen blir för vår del ofta bortglömd, både av SL och spelare. Men vi funderar i alla fall på en lösning...

Samtidigt funderar vi* på vad det är i spelen som vi tycker om. Vi gjorde en snabb jämförelse mellan Rolemaster och Eon. Bägge arbetar med tabeller (även om Rolemaster är grymt mer bestialisk i tabellantalen vilket jag har tröttnat på) men skiljer sig på ett par punkter i övrigt. Eon har klara tydliga träffområden och punkter, i RM förekommer det bara sporadiskt på allvarliga skador. Eon har uppdelade skador (Trauma, Smärta och Blöd) RM har en Kroppspäng (vilket alltså inte utvisar annat än att det när det börjar bli pyrt så brukar det gå utför väldigt fort.) RM har däremot flera olika typer av skador än man tror. Då det hela bygger på tabeller för alla typer av vapen och närstridsanfall (klor, tänder etc) så kan man förse en varelse med olika former av skador (det finns också "nivåbegränsningar" för hur stor skada en specifik individ kan göra i tabellerna) tex 20 medelklo, 30 medelbuff... där kloskadan i tabellen inte kan uppnå högre nivå än medel och likadant på en buffskada. Svårt att förklara, kan någon annan hjälpa mig med det så blir jag glad.

Nåja, det senare påverkar alltså hur stor skada och att olika skada kan uppnås i RM och nu är jag tillbaka till morgonstjärnan igen. Här har vi nämligen det mig veterligen enda exemplet på en kombinationsskada i Eon. Först själva krosskadan från "klubban" och sedan en blödskada som serveras separat. Finns det inte ett lättare sätt att lösa detta och hur skulle en sådan lösning kunna gestalta tex. skadan från en gemsbock (elaka horn som inte bara penetrerar (stick) utan också buffar (krossar)) eller annan varelse där faktisk skada inte är enbart KROSS, STICK eller HUGG... Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

* vi = maken Ulvtand och Lady Silver Wolf

Kimon

Swordsman
Då det hela bygger på tabeller för alla typer av vapen och närstridsanfall (klor, tänder etc) så kan man förse en varelse med olika former av skador (det finns också "nivåbegränsningar" för hur stor skada en specifik individ kan göra i tabellerna) tex 20 medelklo, 30 medelbuff... där kloskadan i tabellen inte kan uppnå högre nivå än medel och likadant på en buffskada. Svårt att förklara, kan någon annan hjälpa mig med det så blir jag glad.

Jag kan försöka. :gremwink:

I princip varje vapen som finns i Rolemaster har en egen vapenskadetabell, vissa har det dock inte, men dessa vapen använder istället ett annat vapens skadetabell med någon form av bonus/avdrag. På skadetabellens X axel återfinns målets bepansring som varierar mellan 1 och 20 och på tabellens Y axel resultatet av attacken. Resultatet av attacken är lika med anfallarens tärningsresultat + anfallsbonus - försvararens försvarsbonus (max +150 i anfallarens favör). Korsindexera med målets pansar och du kan avläsa ett skaderesultat. Låga värden resulterar mest i blåmärken och småsår. Högre värden kan ge upphov till mer kritiska skador. Beroende på vapentyp, målets pansartyp och storlek används olika tabeller för att avläsa hur illa den kritiska skadan blev. Dessa kritiska skadetabeller kan döda målet omedelbart, försätta det ur stridbart skick, åsamka det så mycket smärta att det inte längre kan parera ett antal stridsrundor, tvinga det att parera i ett antal rundor, ge det massiva blödningar, slå det medvetslös eller till marken etc...

(Enkelt eh?)

Detta om vapen, men om vi avser naturliga vapen (som Ladyn gjorde i sitt exempel) är också djurets storlek en faktor. Om vi betraktar attacktabellen för 'Klor' så är den ämnad att hantera allt från katter till drakar. Eftersom katter inte kan slita huvudet av en olog-hai så har katter ett maxresultat på klo-tabellen som är ganska lågt. Tigrar o annat otyg har ett något högre maxresultat och så vidare upp till drakens maxresultat (150). Dvs katten kan inte, oavsett hur bra den attackerar, generera ett skaderesultat som är högre än ett ganska lågt värde. Attacker från mindre djur använder inte samma kritiska skadetabeller som vanliga vapen, större djur däremot gör det. Större djur har också ofta flera olika typer av attacker ('Ram' & 'Trample')

Finns det inte ett lättare sätt att lösa detta och hur skulle en sådan lösning kunna gestalta tex. skadan från en gemsbock (elaka horn som inte bara penetrerar (stick) utan också buffar (krossar)) eller annan varelse där faktisk skada inte är enbart KROSS, STICK eller HUGG... Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Tja, varför inte dela upp skadan mellan en kross och en stickattack. Man kan tänka sig många varianter av temat, men om man bestämmer att primärskadan är kross och att sekundärskadan är stick (exempelvis morgonstjärnan) och att man funderar ut hur långt ifrån sekundärskadan är från primärskadan (hur mycket "sticker" jämfört med hur mycket det "krossar") så kunde man utverka ett system där målet först när ett antal primärskador uppstått, erhåller en sekundärskada.

Om man exempelvis anser att förhållandet mellan kross och stick i en morgonstjärna är 3:1 (krossar tre ggr så mycket som den sticker/skär) så kunde man hävda att om målet tar tre (fyra?) extraskador är en av dem en stick-extraskada. Risken är ju att det aldrig kommer i spel eftersom fyra extraskador inte är helt lätt att åstadkomma. Å andra sidan kan man ju också säga att det inte behöver resultera i en extraskada utan kan generera en vanlig stickskada i samma kroppsdel (dvs 0-9 resultatet), då räcker det med tre extraskador.

Äh, jag vet inte, det här kanske var fånigt....