Eva Florén
Swashbuckler
Vi är lite trötta på morgonstjärna med piggar. Inte för att det är något fel på vapnet. Men för att det behandlas rätt styvmoderligt. Blödpoängen blir för vår del ofta bortglömd, både av SL och spelare. Men vi funderar i alla fall på en lösning...
Samtidigt funderar vi* på vad det är i spelen som vi tycker om. Vi gjorde en snabb jämförelse mellan Rolemaster och Eon. Bägge arbetar med tabeller (även om Rolemaster är grymt mer bestialisk i tabellantalen vilket jag har tröttnat på) men skiljer sig på ett par punkter i övrigt. Eon har klara tydliga träffområden och punkter, i RM förekommer det bara sporadiskt på allvarliga skador. Eon har uppdelade skador (Trauma, Smärta och Blöd) RM har en Kroppspäng (vilket alltså inte utvisar annat än att det när det börjar bli pyrt så brukar det gå utför väldigt fort.) RM har däremot flera olika typer av skador än man tror. Då det hela bygger på tabeller för alla typer av vapen och närstridsanfall (klor, tänder etc) så kan man förse en varelse med olika former av skador (det finns också "nivåbegränsningar" för hur stor skada en specifik individ kan göra i tabellerna) tex 20 medelklo, 30 medelbuff... där kloskadan i tabellen inte kan uppnå högre nivå än medel och likadant på en buffskada. Svårt att förklara, kan någon annan hjälpa mig med det så blir jag glad.
Nåja, det senare påverkar alltså hur stor skada och att olika skada kan uppnås i RM och nu är jag tillbaka till morgonstjärnan igen. Här har vi nämligen det mig veterligen enda exemplet på en kombinationsskada i Eon. Först själva krosskadan från "klubban" och sedan en blödskada som serveras separat. Finns det inte ett lättare sätt att lösa detta och hur skulle en sådan lösning kunna gestalta tex. skadan från en gemsbock (elaka horn som inte bara penetrerar (stick) utan också buffar (krossar)) eller annan varelse där faktisk skada inte är enbart KROSS, STICK eller HUGG... Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
* vi = maken Ulvtand och Lady Silver Wolf
Samtidigt funderar vi* på vad det är i spelen som vi tycker om. Vi gjorde en snabb jämförelse mellan Rolemaster och Eon. Bägge arbetar med tabeller (även om Rolemaster är grymt mer bestialisk i tabellantalen vilket jag har tröttnat på) men skiljer sig på ett par punkter i övrigt. Eon har klara tydliga träffområden och punkter, i RM förekommer det bara sporadiskt på allvarliga skador. Eon har uppdelade skador (Trauma, Smärta och Blöd) RM har en Kroppspäng (vilket alltså inte utvisar annat än att det när det börjar bli pyrt så brukar det gå utför väldigt fort.) RM har däremot flera olika typer av skador än man tror. Då det hela bygger på tabeller för alla typer av vapen och närstridsanfall (klor, tänder etc) så kan man förse en varelse med olika former av skador (det finns också "nivåbegränsningar" för hur stor skada en specifik individ kan göra i tabellerna) tex 20 medelklo, 30 medelbuff... där kloskadan i tabellen inte kan uppnå högre nivå än medel och likadant på en buffskada. Svårt att förklara, kan någon annan hjälpa mig med det så blir jag glad.
Nåja, det senare påverkar alltså hur stor skada och att olika skada kan uppnås i RM och nu är jag tillbaka till morgonstjärnan igen. Här har vi nämligen det mig veterligen enda exemplet på en kombinationsskada i Eon. Först själva krosskadan från "klubban" och sedan en blödskada som serveras separat. Finns det inte ett lättare sätt att lösa detta och hur skulle en sådan lösning kunna gestalta tex. skadan från en gemsbock (elaka horn som inte bara penetrerar (stick) utan också buffar (krossar)) eller annan varelse där faktisk skada inte är enbart KROSS, STICK eller HUGG... Jag hoppas ni förstår vad jag menar.
* vi = maken Ulvtand och Lady Silver Wolf