Nekromanti Morningstar

anth

Vetefan
Jag tänkte tipsa om en d20-värld som heter Morningstar.
Av vad jag förstått så kan den vara lite svår att få tag på i sverige (jag beställde mitt ex från USA).

Morningstar var en av 3 finalister i Wizards tävling en ny kampanjvärld, och jag tycker att den garanterat förtjänat sin finalplats.
De två andra finalisterna är DawnForge och Eberron.

Världen (planeten) heter Thraxis.
I historiens gryning "kolliderade" Thraxis med en annan värld, Arril, som blev Thraxis måne.
Kollisionen skapade en reva i själva rumstiden, ett svart hål som drar till sig magi istället för materia.
Det svarta hålet kallas för "the wheel" och är placerat mitt emellan Thraxis och Arril.
The Wheel höll på att suga ut all magi i hela universum när något märkligt inträffade: den magiska vind som drog fram över Thraxis skapade liv på världen, livet drog till sig magin och vinden avstannade - universum var räddat!

En tid senare anlände en mäktig varelse som kallades Kejsarinnan (har samma status som en gud), hon skapade de första alverna. Det här är inga "vanliga" DnD-alver, utan odödliga fey-creatures. om vi ska snacka Tolkien så talar vi Noldoralver från Silmarillion. Det finns dock ett litet problem, Kejsarinnan är spritt språngande galen och håller på att förstöra den naturliga balansen på Thraxis, detta vet dock inte alverna om utan de avgudar sin skaperska.

Inför hotet från Kejsarinnan så "vaknade" Thraxis och födde 2 nya gudar: fadern och modern. De i sin tur skapade de första dvärgarna som är närmare släkt med jordelementarer än med vanliga DnD-dvärgar.

Ni kan historiens gång: ett krig bröt ut mellan alver och dvärgar.
Under detta krig föds flera folk:
Gnomer som är den osannolika avkomman mellan überalverna och überdvärgarna.
Halflings som är ett folk utan eget land, istället så fungerar de som vandrande köpmän och är enormt rika, deras mål är att KÖPA sig ett land, de har bara inte hittat en säljare ännu.
Och så givetvis människor, det yngsta folket som förökar sig som flugor och hotar att ta över hela världen - låter det bekant?

Man måste ha klart för sig att det här utspelas under den gyllene tidsåldern innan människan har tagit över som den dominerande rasen. För att snacka Tolkien igen: tiden innan Sauron smider sina ringar.

Magin skiljer sig också rejält från vanliga DnD-världar.
Allting, både folk, platser och länder, har en "signatur".
Det finns signaturer som: Aberrant (sjukom/gift/abberations), Aquan (vatten), Benevolent (godhet), Deceptive (illusioner), Insectoid ("vermin"), osv.
I princip så finns det signaturer för alla alignmentriktningar, element, magisksolor och varelsetyper.

Varje signatur har en styrka från 1 (svag) till 6 (total).
Ex: i Aquan 6 så skapas vatten automatiskt i lungorna på de som inte kan andas i vatten och de börjar drunkna. De som använder magi för att andas får sin magi permanentad, dött organsikt material (inkl. döda kroppar) löses upp med hastigheten 0,5kg/dag.

Det är även möjligt att en varelse/plats har flera signaturer: Benovelent 3 Creative 3 är t.ex. en mycket behaglig plats.
Signaturer kan även ha n motsignatur som är försvagad:
En vulkan kan till exempel ha Ignan/Frigid 3 vilket betyder Ignan (eld) +3, Frigid (kyla) -3.

I vanliga fall så har t.ex. frostjättar svårt att bosätta sig i en varm vulkan, men på Thraxis så är det ännu svårare eftersom vulkanen och frostjätten har motsatta signaturer.
Signaturerna gör Thraxis mer statisk än vanliga DnD-världar eftersom det inte bara är att invadera och ta över ett annat land, man måste ta över deras signatur också.

Allt skulle vara frid och fröjd och den gyllene tidsåldern skulle vara för evigt om det inte var för "The Canticle of the Morning Star".
The Canticle är en mystisk profetia som förebådar världens undergång.
profetian "uppenbaras" genom att folk blir besatta skriver ner / sjunger / skapar astrologiska horoskop av profetian.
Detta sker i hela världen bland alla folk på alla språk.
Dessutom så förändras profetian med tiden då den automatiskt anpassar sig till försöken att förhindra världens undergång, vi talar om att själva texten i redan färdigskrivna böcker ändras - på en gång - över hela världen.

Som ni förstår så har spelet morningstar fått sitt namn av denna profetia. Antingen kämpar man mot profetian och försöker förhindra den, eller så kämpar man för profetian i hopp om att det ska föda en ny och bättre värld.