Nekromanti Morris R.I.P.

Rosen

Myrmidon
Maurice de Bévere - bättre känd som Morris, skaparen av Lucky Luke - har avlidit 77 år gammal. Han hann sammanlagt med över 50 års produktion med mannen som drar snabbare än sin egen skugga.

Såvitt jag kan minnas var LL mitt första möte med westerngenren; what about you?

--
Åke

chrull

Stockholm Kartell
mmm.. mitt med tror jag.. Har en bunt lucky album på vinden.. kanske borde hämtas ner nu då..

...and anoher one bites the dust...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Mini

Veteran
Var hälsade.
Jo men visst var gamle Luke och Jolly det första mötet med Western. Tycker fortfarande om hans alster, särskilt de tidigaste.
Kläm en läsk till hans minne.
Lev väl
önskar

Mini

gollum

Swordsman
Ahh, Lucky Luke, Jolly Jumper och bröderna Dalton... *drömmer sig bort*

/Gollum - som lyder Minis råd och klämmer en läsk till Morris ära

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/

Rosen

Myrmidon
<I>Minns inte ens första mötet...</I>

Första <I>aktiva</I> mötet, alltså. Dit räknar jag inte att sitta och leka med klossar framför TV:n medan brorsan tittar på High Chaparral eller Bröderna Cartwright. (-:

--
Åke

Nightowl

Champion
"Såvitt jag kan minnas var LL mitt första möte med westerngenren; what about you?"

Alltså, jag vet att jag "förstod" genren innan jag började läsa Lucky Luke ("Apache-klyftan", om jag minns rätt, men det var 20+ år sedan) men jag vet inte varifrån jag fick det. Troligen från "mainstream"-figurers (Bamse, Kalle Anka etc) besök i Vilda Västern, men jag har inte en susning. Eller så är det genetiskt.

Det är ungefär samma sak med pirater eller riddare.

Nightowl, som dock är bergssäker på att hans första kontakt med superhjältegenren var Spindelmannen.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!