Nekromanti Morsning - och en fråga om virtuella tabletops

Blind Bard

Veteran
Hej alla!

Jag heter Blind Bard och är 41 år och kille.

Jag spelleder mest, men spelar också gärna, när jag har möjlighet. Just nu spelleder jag en större sandbox-kampanj i min egen (DnD5-)värld Waldenwelt.

Vid det bord där jag spelleder finns flera med olika funktionsnedsättningar. Jag är själv blind. Gruppen jag spelleder är dessutom just nu fler tjejer än killar (!) och vi har husregler för olika funktionsnedsättningar också för rollpersoner, som vill spela så. Gänget jag lirar med gillar miniatyrer och tiles så jag tillverkar en del sånt själv och kallar mina för "Tac-Tiles", då jag kan _känna_ var gubbar och sånt står någonstans.

Och så till min fråga:

Den grupp jag har spelat med i några år har nu en spelare i Umeå och en i Grekland (vi övriga finns i Malmö).

Har någon av er andra här testat någon virtual tabletop? Och är det någon som vet ifall det finns något sätt att få informationen i någon att visas som vanlig text, för mig, men att spelarna fortfarande får den information de behöver visuellt? Och / Eller vet om det finns någon som funkar ihop med skärmläsare som JAWS / Voice Over?

JJoghans

Regelknackare
Hej och välkommen!
Mycket intressant frågeställning. Tyvärr har jag begränsad erfarenhet av virtuella tabletops, och dessutom dålig koll på hur interfaces för blindhet interagerar med appar av olika slag.

Själv har jag använt roll 20 dot net, men där fanns inga inbyggda funktioner för funktionsnedsättningar. Dessutom hade vi problem med latency till servern, och ständigt återkommande disconnects. Jag har två spelare på långsamma linor, och för de fungerade det inte alls bra. Så det slutade med att vi enbart använder voicecom och postar länkar till handouts som ligger på Google Docs eller Dropbox. Alla slår sina egna tärningar och berättar vad de fick för resultat.

Jag hoppas du kan få bättre tips av någon annan. Men det är trevligt att ha dig här! :)

Blind Bard

Veteran
Själv har jag använt roll 20 dot net, men där fanns inga inbyggda funktioner för funktionsnedsättningar.
Hey - jag ska kolla in sidan, trots detta. Det verkar som om det är ganska "ren" HTML och då kan det möjligen funka ändå, om jag kör med skärmläsare. Stort tack för tipset!

ceruleanfive

Bläckfisk
Varmt välkommen!

Spontant låter det som att Roll20 eventuellt kunde vara något för er. Det har såväl figurer som rutnät, tärningsslagsgenerator och liknande.

Jag saknar dock tyvärr också insikt i funktionalitetsbiten, det är möjligt att figurernas position blir problematisk att identifiera. Möjligen skulle man kunna namnge rutnätet och verbalt kunna synkronisera förflyttningar med ett fysiskt spelbräde. Exempelvis "Jag flyttar mig från D14 till E15, så att jag kommer i kontakt med trollet i F15".

Hoppas att ni hittar en lösning och får ett härligt äventyrande!