RECENSION Most likely to Succeed

Quadrante

Grisbonde
Ibland stöter man på något som triggar ens inspiration, får en att fundera över hur man kan använda det, hur man ska lyckas förmedla känslan man fått, vad man kan göra för att få mer av det. Så fungerar i alla fall jag när jag möter något som inspirerar och som man känner att det finns en passion bakom.

Här kommer en mini-kampanj skriven av Sebastian Lindeberg.

Most likely to Succeed ...
... är en minikampanj där man spelar tonåringar som går på high school i USA, men du går inte på vilken skola som helst och dina tonårsproblem är inte som andras. Ni är alla särskilt begåvade, med förmågor och egenskaper som gör er till potentiella framtida superhjältar. Ni behöver bara lära er hur.

Kampanjen utspelas i episoder, lite likt en tv-serie och man skulle kunna lyckas avsluta den efter sju avsnitt (spelsessioner). Men eftersom där finns så mycket potential, äventyrsfrön och ... ja allt spelare kan hitta på, så är det troligt att det blir några fler. Som spelledare skulle man lätt kunna bygga ut varje avsnitt till tre fyra speltillfällen om man så önskade och därmed ha en potentiell episk kampanj framför sig.

Som spelledare är det högst troligt att du kommer lyckas lotsa spelarna genom kampanjer, förstå hur den hänger ihop och vad som står på spel. Kampanjtexten är kortfattad och du som spelledare kommer att behöva fylla ut världen och skolan. Du presenteras dock för allt det viktigaste för att komma igång. Det inleds föredömligt at en tydlig bakgrundshistoria som sätter alla i kampanjens centrum, spelares roller, lärarna och medstudenter. Sedan följer en kort beskrivning av alla spelledarpersoner, deras roller i kampanjen och frön att jobba med.

Kampanjens tidslinje är tydligt upplagd och du presenteras i avsnitt för avsnitt vad du förväntas förbereda, men ges även alternativ till olika sidospår. Det kan vara bra att läsa sig genom hela kampanjen innan man sätter igång, kanske gör sig en anteckning över viktiga nyckelhändelser. Även om kampanjen har en tydlig riktning, är du inte helt bunden. Spelarna styrs lättast genom de ramar som skolan och skolåret sätter, vilket man gärna sett tydligare beskrivet. Fördelen informationsglappen ger är att kampanjens syfte kommer fram tydligare och viktig information inte försvinner i informationsflödet.

Gillar spelarna att spela på relationer och undersöka känslor kommer kampanjen till sin fulla potential, men där kommer finnas utlopp för spänning och action också! Både som spelare och spelledare kommer du mest troligt att lyckas gilla det här!

Rekommenderas!

Om jag skulle klaga på något, så handlar det mer om utseende och layout. Texten är inte så lång, så man kan plöja igenom den så som den är här i den version jag läst utan att våndas särskilt mycket. Men med tanke på kampanjens potential skulle det inte skada att styra upp layouten något. Göra den lite luftigare på några ställen och om jag fick som jag ville ... skippa de AI-genererade bilderna. Men, de gör sitt jobb och fyller ut där de behövs.