Jag har fattat reglerna som följande, rätta mig gärna om jag har fel:
Vill man göra flera handlingar per runda än den vanliga (eller de två första om man har två vapen, då får man ju en extrahandling), så får man en nivå svårare (+Ob1t6) på varje planerad manöver.
Upprepade försvarmanöver utgör undantag till detta, och där ökar svårighetsgraden stegvis istället, den första sker utan svårighetsökning, den andra med en tärning till, den tredje med två till osv.
Gå bakåt, sidosteg, hoppa högt och ducka utgör undantag till de två föregående reglerna, om man inte gör något emellan ökar inte svårighetsgraden från den grundläggande.
Alla dessa regler är kumulativa, dvs man lägger ihop deras effekter. Några exempel för att klargöra:
Exempel 1: Kalle Kobold har bara ett vapen; extra extra tung Binderakkhammare. Han vill nu banka med det. Han gör en attack. Svårighet:
Attack 1: Ob3t6
Kalle Kobold Mosar.
Exempel 2: Kalle Kobold har bara ett vapen; extra extra tung Binderakkhammare. Han vill nu banka med det. Han gör en attack, men klargör att han vill parera alla attacker mot honom. Två personer attackerar honom. Svårighet:
Attack 1: Ob4t6 (+1T för 1 extra handling planerad)
Parad 1: Ob5t6 (+1T för 1 extra handling planerad, +1T för första extrahandlingen i rundan)
Parad 2: Ob6t6 (+1T för 1 extra handling planerad, +2T för andra extrahandlingen i rundan)
Kalle Kobold Mosar.
Exempel 3: Kalle Kobold har två extra extra tunga Binderakkhammare. Han vill nu banka med dem. Han gör två attacker, men klargör att han vill parera två attacker och sedan undvika (variationen gå bakåt) eventuella kvarvarande attacker. Klandra honom inte, han är Frakktrukh och rätt dum. Fem personer attackerar honom. Svårighet:
Attack 1: Ob5t6 (+1T för paraderna (han sa ju att han skulle parera allt mot sig och inte att ha ska göra två parader, därför ger det endast en tärning till svårighet), +1T för Undvika (han har två vapen och därmed en extrahandling, därför ger attack#2 ingen till svårighet))
Attack 2: Ob5t6 (+2T för 2 extra handlingar planerade, som ovan alltså)
Parad 1: Ob6t6 (+2T för 2 extra handlingar planerade, +1T för första extrahandlingen i rundan)
Parad 2: Ob7t6 (+2T för 2 extra handlingar planerade, +2T för andra extrahandlingen i rundan)
Gå Bakåt 1: Ob7t6 (Ob2t6 i grund, +2T för 2 extra handlingar planerade, +3T för tredje extrahandlingen i rundan)
Gå Bakåt 2: Ob7t6 (Ob2t6 i grund, +2T för 2 extra handlingar planerade, +3T för tredje extrahandlingen i rundan (som det räknas som på grund av det där undantaget ni vet))
Gå Bakåt 3: Ob7t6 (Ob2t6 i grund, +2T för 2 extra handlingar planerade, +3T för tredje extrahandlingen i rundan)
Kalle Kobold Mosar.
Observera att jag struntade i om han lyckades eller ej, men dog gjorde han inte för Kalle Kobold är en gubbe som är vad han heter... Jag valde hans tärningsresultat när jag gjorde honom och koboldade maximalt... Men strunt i det nu!
Hängde ni med? Hängde jag med? Var det några fel?