Nekromanti Motanfall

bullen

Veteran
jag läste i eon2 att ett motanfall bara gör halverad skada jag läste också att den gör -1T6 i skada är det fel eller ska man dra av först 1T6 och sen halvera (låter konstigt)

Kullendorff

Warrior
Halvskada i motanfallen är en liten pryl som Neo införde med EON 2:ed ... utan att tala om det.

Jag tycker iofs att det är en bra ändring.
Och vi kör inte med att du behöver först dra -Ob1T6 ... utan bara halv skada.
Men, vad Neo tycker vet jag inte.

MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."

bullen

Veteran
jag tycker det låter lite konstigt faktiskt
de gamla reglerna var bättre
när man halverar slår man först resultatet och sedan halverar summan eller halverar man tärningarna direkt

Nä, skit i de reglerna. Jag själv tycker att EON I är mycket bättre. Gå efter dem.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Antagligen skrivfel.

Den halverade skadan i EON 2 är ny och helt OK för mig. Om du läser det sista stycket igen (det med -Ob1T6) så kommer du nog fram till att det var nå'n som glömde att markera och trycka delete på det då det brister lite i sammanhanget med ovanstående text.

Radin

Sir Foilan

Hero
Trams!

ja just det, vilket trams. Motanfall kommer, när jag SL:ar, göra precis lika mycket skada som ett vanligt anfall. Den enda skillnaden är att ett annat anfall kommer före.

/Sir Foilan

Sir Foilan

Hero
"Nä, skit i de reglerna. Jag själv tycker att EON I är mycket bättre. Gå efter dem."

Det måste vara första gången jag håller med dig. /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan

Emil

Hero
Omotiverat...

Halvskada i motanfallen är en liten pryl som Neo införde med EON 2:ed ... utan att tala om det.

Förklarar saker och ting...

Jag tycker iofs att det är en bra ändring.
Och vi kör inte med att du behöver först dra -Ob1T6 ... utan bara halv skada.

Jag tycker det är ganska omotiverat att halvera skadan. Bara för att man gör motanfall så innebär väl inte det att man får ett slöare svärd eller nämnvärt sämre sving.

Nä, jag tycker det låter logiskt med -Ob1T6 för snabbt anfall och att motanfallet sker efter anfallarens anfall. Men så är jag inte heller mer än en "bords-soldat"...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Missad fråga.

Jag tror att bullen petade in en lite fråga på slutet av sitt inlägg som ingen svarade på. Nämligen detta:

"när man halverar slår man först resultatet och sedan halverar summan eller halverar man tärningarna direkt"

Det där har jag också funderat på. Hur är det egentligen?

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

De (neogames, och jag håller med) ser nog motanfallet som en lite för 'optad' attack redan som den är...att halvera skadan tar bara ner den på en lite mer jordnära nivå. Bra. Motanfall är mer avsedda för att få motståndaren ur spel när man ligger i underläge, inte som en dödlig attack på Ob6T6 eller va de nu kan bli med en tärning mindre. Bara det faktum att du inte kan måtta ett motanfall visar att det mest är fråga om ett litet 'ryck' i svärdsarmen för att irritera motståndare.

/Mikael Wärlander

Äh! Om man riskerar att fummla för att få in den där sista svingen så ska den för tusan göra något mer än en irritation för motståndaren. Blod, jag vill se blod!

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Bärsärkar?

"Bara det faktum att du inte kan måtta ett motanfall visar att det mest är fråga om ett litet 'ryck' i svärdsarmen för att irritera motståndare."

En bärsärk parerar/blockerar/undviker som sagt aldrig. Det ligger helt enkelt inte för honom då han mer påminner om en förbannad björn än en människa. Frågan är då varför denne bara ska få halverad skada? Han tänker ju inte det minsta defensivt, bara offensivt.

Radin

Re: Tolka hur du vill

Catastrofia! Förolämpa mig inte!

Det finns ju ingen som helst anledning till att skadan ska halveras. Varför delas inte skadan när man gör mer än en attack då då? Varför ska man göra mindre skada? Varför? Ge mig en anledning tack!

Big Marco

Läskig
Re: ERRATA Motanfall Eon II

Den absolut sista meningen under texten vid Motanfall är fel (två meningar som är ihopsatta helt mysko).

Motanfall ger halverad skadeverkan. Glöm Eon I:s regel om "snabba anfall" med -Ob1T6 (detta gav löjliga effekter när vapen som redan tidigare ger låg skadeverkan användes, tex knytnävar).

-Marco Behrmann

Big Marco

Läskig
Re: Bärsärkar?

En bärsärk som är försvarare är försvarare oavsett hur arg han är - han kommer inte åt att göra attacker precis som han vill. Motanfall är en försvarsmanöver, där man är i underlägg och där motståndaren har initiativet över en - man har inte tiden att göra finlirsattacker.

-Marco Behrmann

Big Marco

Läskig
Re: Tolka hur du vill

Det finns ju ingen som helst anledning till att skadan ska halveras. Varför delas inte skadan när man gör mer än en attack då då? Varför ska man göra mindre skada? Varför? Ge mig en anledning tack!

En försvarare kommer inte åt att göra attacker precis som han vill. Motanfall är en försvarsmanöver, där man är i underläge och där motståndaren har initiativet över en - man har inte tiden/möjligheten att göra finlirsattacker, utan det blir mest hastiga försök att slå tillbaka. För även om man inte regeltekniskt utför en parering/blockering/undvikande så står man inte still och väntar på sin tur - om man skulle göra det räknas anfallet mot en som en nådastöt, och det tror jag inte man vill utsättas för...

-Marco Behrmann