Nekromanti Motion Comics...wtf?

Ymir

Liten kantbaron
Jag var fram tills alldeles nyss lyckligt ovetande om det här fenomenet:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/O490WDOoiuM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/O490WDOoiuM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Chris Sims är välgrundat skeptisk mot det i sin recension här, och även om jag som rollspelare antagligen borde vara optimistisk till 'alternativa' kulturformer så...nä, det här är fan bara misslyckat. Det är liksom nån sorts halvmesyr som, vad jag kan se, inte riktigt gör något bättre än något annat redan existerande medium.

Eller?

- Ymir, kastar boll

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är liksom nån sorts halvmesyr som, vad jag kan se, inte riktigt gör något bättre än något annat redan existerande medium.
Jag har faktiskt aldrig sett någon förut, bara hört talas om dem. Det var inte riktigt lika illa som jag hade trott, men det var definitivt inte bra. Resultatet blir bara ett mellanting mellan en dålig tecknad serie och en dålig tecknad film. Serien klarade redan av att stå för sig själv, och om det skulle göras en film baserad på den så krävs det lite mer än några röstskådespelare och en animatör som vickar på seriefigurernas huvuden för att det ska bli bra.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag, det där var väl inget vidare. Som Gurgeh skrev så är det typ... en dåligt tecknad film.

Lizzy är ett bättre försök att förnya serimediet med digital teknik.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det var en jäkla massa gnäll... Jag tyckte nog att det funkade, på det hela taget. Snyggare än hemskt mycket tecknad film jag sett i mitt liv, och mer välanimerat (äldre animerad film både från väst och öst har betydligt sämre rörlighet och frames per second). Röstskådisarna var väl knappast toppklass, men de gjorde ett bättre jobb än your average datorspel, vilket jag klassar som "helt OK".

Jag själv skulle inte kunna tänka mig det här som en total ersättning av seriemediet, men jag kan absolut tänka mig att det finns personer som har lättare att uppskatta och ta in kultur som rör på sig; på samma sätt som jag är helt handikappad vad gäller ljudböcker och liknande (kan inte koncentrera mig längre än ett par minuter innan jag svävar iväg och missar en massa) så finns det säkerligen de som har svårt för olika varianter av pappersmedium.

Rising

Vila i frid
Jag tycker det var rätt coolt, faktiskt. Det ser inte så bra ut, men jag blev ändå lite imponerad över tekniken de använde; det kändes tillräckligt avancerat för att jag skulle låta bli att tänka på det som serierutor med prat - och börja titta på det på ungefär samma sätt som med en tecknad film.

Jag blev iaf lite intresserad över att börja läsa mer serier. Emma Frost är så himla galet häftig som ledare över X-men; det är något som gör mig sugen på att plocka upp X-men-serieläsandet på nytt.

Jag tror att det är det som är tanken, framförallt. Inte att ersätta serier, utan att fungera som någon sorts inkörsport - och i det avseendet betecknar jag det som ett intressant försök. Välskrivet manus var det också.

krank

Rising said:
Välskrivet manus var det också.
Just den biten kommer sig antagligen av att de faktiskt gjort film av en serieförlaga; jag har nog läst det där avsnittet.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rätt mått av realism

Snyggare än hemskt mycket tecknad film jag sett i mitt liv, och mer välanimerat (äldre animerad film både från väst och öst har betydligt sämre rörlighet och frames per second).
Jo, det ser visserligen bättre ut än de flesta gamla Hanna-Barbera-filmer där bara munnarna rör sig, eller möjligen benen om Scooby-Doo och Shaggy blir jagade av en man utklädd till Frankensteins monster. Problemet är egentligen att John Cassaday tecknar för realistiskt för att animeringen ska se bra ut. Ju simplare ansikte, desto lättare är det att acceptera att enbart munnen rör sig, tror jag. Om ansiktet ser realistiskt ut blir det otäckt, ungefär som om någon tagit ett färskt lik och får käken att röra sig upp och ner med sytråd. Om figurerna varit tecknade i den stil som förekommer i Batman - the animated series hade jag antagligen tyckt att det sett mycket bättre ut.

/tobias

ermine

Warrior
Jag är rätt skeptisk jag med. Jag antar att den snällaste tolkningen man kan göra av det är att se det som en form av högläsning av serier eller "serietidnings-audiobok". Men i så fall tycker jag man bör hålla animeringen av bilderna till ett minimum, för annars känns det mycket riktigt mest som en dåligt tecknad film.

De gjorde något liknande (fast mycket mer minimalistiskt) med Dead Spaceserien :

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/YAhJLUzsbLo&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/YAhJLUzsbLo&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Det var en jäkla massa gnäll...
Du är själv rätt pigg på att såga saker till höger och vänster, så du kanske ska vara lite ödmjuk i sådana sammanhang.

Arfert

Facit
Jag tyckte det var rätt ok.. skönt att slötitta på så här på lördagsförmiddagen... störde mig mest på den yxiga animationen första minuten, sen glömde jag bort den... Bra manus också...

Arfert

Facit
Re: Rätt mått av realism

Gurgeh said:
Snyggare än hemskt mycket tecknad film jag sett i mitt liv, och mer välanimerat (äldre animerad film både från väst och öst har betydligt sämre rörlighet och frames per second).
Jo, det ser visserligen bättre ut än de flesta gamla Hanna-Barbera-filmer där bara munnarna rör sig, eller möjligen benen om Scooby-Doo och Shaggy blir jagade av en man utklädd till Frankensteins monster. Problemet är egentligen att John Cassaday tecknar för realistiskt för att animeringen ska se bra ut. Ju simplare ansikte, desto lättare är det att acceptera att enbart munnen rör sig, tror jag. Om ansiktet ser realistiskt ut blir det otäckt, ungefär som om någon tagit ett färskt lik och får käken att röra sig upp och ner med sytråd. Om figurerna varit tecknade i den stil som förekommer i Batman - the animated series hade jag antagligen tyckt att det sett mycket bättre ut.

/tobias
Paradoxalt nog hade det kanske sett bättre ut om det var ännu mindre animerat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Rätt mått av realism

Paradoxalt nog hade det kanske sett bättre ut om det var ännu mindre animerat.
Ja, jag hade nog gillat det mer om de bara visat serierutorna, utan att röra på dem, och läst texten. Nu tog jag fram albumet och bläddrade igenom det aktuella avsnittet istället.

/tobias, luddit

Big Marco

Läskig
Jag gillade det här (och jag brukar finna animerad film rätt tråkig) - det kändes dynamiskt på något sätt. Jag hade älskat att se Sin City-albumen utförda med samma teknik.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det är ju i praktiken en styltig film, och i så fall är frågan om det är mkt billigare att tillverka. Det fungerar för mig lika bra som att se film, så om kostnaden är lägre skulle det kunna fungera.

Vore intressant om det kunde resultera i nån sorts budgetfilmer man prenumererar på.

Hur kan vanliga serier återanvändas i det här formatet?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är en vanlig serie som de har använt. Bilderna är inte skapade med animering i åtanke utan för att läsas på papper.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Och ändå så fungerar det så här bra? Strålande! Vilket jag också tycker att serien är.

Som tidigare sagt i tråden: jag har sett mycket som är specifikt avsett för animerade tecknade serier som sänts på TV som är mycket sämre. Det här är ett utmärkt sätt att utnyttja nätet på. Stort plus för det.

Big Marco

Läskig
Gurgeh said:
Det är en vanlig serie som de har använt. Bilderna är inte skapade med animering i åtanke utan för att läsas på papper.

/tobias
Jasså? Spännande! Snacka om att ta seriemediumet och evolvera det för framtida läsupplevelser medelst iPad odyl.

krank

Den Upplyste Despoten said:
Jasså? Spännande! Snacka om att ta seriemediumet och evolvera det för framtida läsupplevelser medelst iPad odyl.
Absolut!

Jag har ju som sagt läst samma serie; och i mina ögon funkade det. Framför allt som sagt för "nya målgrupper", de för vilka det är mer naturligt att surfa schyssta videos på youtube och twittra om dem än att gå ner och köpa en serietidning.

Jag har sett filmatiseringar som varit mycket, mycket, MYCKET sämre än såhär, och som inte fått lika mycket skit.

Necross

Swashbuckler
Är det där Kelsey Grammer ("Fraiser") som jag hör som Beast? Han gjorde ju honom i nån X-men-film vill jag minnas också. Ganska påkostat ändå i så fall.

I övrigt: Ganska överflödigt. Varför inte bara göra en riktig tecknad film istället?