Nekromanti Motorgenerositet [postapokalyps meets Firefly]

CapnZapp

Myrmidon
Hej, har ett litet dilemma jag tänkte be er om hjälp med :)

Jag tänkte köra en spelkväll med ett scenario inspirerat av Jaynestown, Fireflyavsnittet ni vet där gängets halvt okarismatiske tuffing kommer tillbaka till en liten håla där han (i sin frånvaro) gått och blivit legend och hjälte för byborna...

...i scenariot något så enkelt som att Jayne rånat banken typ men på vägen ut ur byn råkat tappa säcken med kosing. Detta tolkar byborna som en generös gest från ovan och så startar myten...

Nu kör jag Mutant Undergångens Arvtagare, så "min" Jayne är inte mercenary och ute efter pengar -
- istället är karaktären Motorschaman och platsen Frihetens Slätter.

Således min fråga: någon idé på hur motsvarande legend kan byggas av motor-"generositet" istället för "vanlig" pengagenerositet...?

Äventyret kan ju rulla på som vanligt, det är främst legenden och hur den startar jag vill anpassa till motorschamanen (som inte är intresserad av banker eller pengar).

Några ideer?

Typ: karakltären startade igång en forntida motor som hjälpt byn väldigt med arbete... men hur blir det en legend, hur anpassa sekvensen där hjälten flyr ur byn och "råkar" bli hjälte...?

Well, alla tips... :)

Krille

Super Moderator
I slutet på Mad Max-filmerna The Road Warrior och Beyond Thunderdome så brukar någon variant av legenden om Max dyka upp som sedan berättas om i tid och evighet. I Road Warrior kör han ju lastbilen med "olja" så att de andra under ledning av Flygkaptenen kan bilda en ny stam, och Max väljer att inte ansluta sig till dem. I Beyond Thunderdome så berättar Savannah om mannen som räddade dem som fortfarande lever i öknen nånstans. Och i båda fallen är Max en väldigt motvillig hjälte som i det längsta anstränger sig för att bara få köra därifrån.

Så på samma tema, Byn är belägrad av Banditer. Motorschamanen råkar komma igenom och byter till sig en full tank bensin i utbyte mot mat och ammunition. Sen drar Motorschamanen, varvid alla belägrande Banditer jagar efter Motorschamanen och han köttar så många av dem att Banditerna ger upp idén. Motorschamanen hade förstås ingen tanke på att han råkade rädda Byn - han bara handlade bensin och köttade skurkar som ville ta hans bensin och hagelbrakare och konservburkar.

Döm om hans förvåning när han kommer tillbaka och ser en jättestaty föreställande sig själv, den store frälsaren av Byn...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eller så drar shamanen fram genom byn på en vansinnesfärd och kör över några personer. Dessa visar sig vara de onda jäklar som förtryckt byn i många år så shamanen är nu deras befriare.