Nekromanti Motsatsen till Huvudhand

Zadrith

Hero
Någon som har något bra förslag till vad man kan kalla den andra handen? När man kallar huvudhanden svärdshand är sköldhand givet men när man kallar den för just huvudhand kan jag inte komma på en bra enkel benämning på hand nummer två.

Möller

Hubert Hortlax
Huvudhand!? Jaha, tydligen kallas det så. Muppigaste ordet jag hört. Motsatsen blir ju antingen Rumphand eller Fothand... Möjligtvis Icke-huvudhand eller sekundär hand.

Svärdshand funkar ju, även på 2000-talet. Varför ska du kallade det huvudhand?

eldilon

Veteran
Avighand?

Tror faktiskt att det har förekommit i något svenskt rollspel, men kommer i så fall inte ihåg vilket.

Lukas

Mannen i Gult
Möller said:
Huvudhand!? Jaha, tydligen kallas det så. Muppigaste ordet jag hört. Motsatsen blir ju antingen Rumphand eller Fothand... Möjligtvis Icke-huvudhand eller sekundär hand.

Svärdshand funkar ju, även på 2000-talet. Varför ska du kallade det huvudhand?
+1

solvebring

Superhero
Han said:
/Han brukar faktiskt säga "fel hand"
Samma här. Sköldhand eller fel hand helt enkelt.

Förövrigt brukar man väl säga svärdshand eller skrivhand om den hand men är van att använda...

Ronin

Veteran
Jag undersökte fenomenet när jag hade samma problem och fick höra utrycket "Förhand" och "Spegelhand" där spegelhanden är den vänstra om man är högerhänt.
Det är i alla fall de benämningar som jag går efter...

Zadrith

Hero
Håller med fast hade nog skrivitihop dem som primärhand och sekundärhand. Och tack alla som har kommit med förslag