Nekromanti Motstånd(stabellen)

Rickard

Urverk speldesign
*tittar på titeln* Hmm, varför bryta en gammal vana? :gremsmile:

När jag läste i tråden med snarlik titel nedanför denna så tar börjar jag tänka på motståndstabellen.. Hur många är det som använder den? Den är inte speciellt tidskrävande att använda den så länge man använder formeln Aktiv - Passiv + 10 (se exempel om du inte förstår), men trots det har jag nog aldrig använt motståndstabellen..

Exempel: Ulfgeir (STY 15) och Karscht (STY 14) ska bryta arm.. Om spelledaren sätter Ulfgeir som Aktiv och Karscht som Passiv så blir formeln 15 - 14 + 10 (=11).. Om spelledaren slår 11 eller under med 1T20 så vinner Ulfgeir..

Behövs motståndstabellen? Säg att man ska lyfta en sten.. Om motståndstabellen skulle användas hittar spelledaren på en svårighetsgrad mot STY men spelledaren skulle lika gärna kunna kräva ett STY-slag som denne modifierar utefter hur tung och otymplig stenen är.. Är det fler som lyfter stenen så lägger spelledaren helt sonika ihop alla deltagarnas STY och slår mot det..

När ska man använda motståndstabellen? Man skulle lika gärna kunna använda den i strid.. Man sätter den ene motståndarens FV mot den andres och slår ett enda slag, istället för två (ett för anfallarens attack och ett för försvararens avvärjning)..

Som jag ser det är det dags att kasta ut motståndstabellen helt.. Den fungerar bara som ett onödigt undantag och följer inte alls de regler som normalt används i DoD (T20 under modifierat FV).. Ta följande exempel som är något av en klassisk motståndstabellsexempel..

Exempel - Armbrytning:
Per och Sofia bryter arm.. Spelledaren slår ett slag på motståndstabellen och det hela är över.. Gud vad jag hatar armbrytningar just för denna antiklimax.. Det är inte ett uns spänning över tärningsslagandet.. Nog för att spelledaren skulle kunna dra ut på det och kräva fler motståndsslag, där till exempel bäst av 3 moståndsslag vinner..

Per och Sofia skulle lika gärna kunna få slå ett tärningsslag mot sin STY.. Bäst differens vinner.. Här får tärningen en förklaring.. Tärning visar i vilken form Sofia och Per är i.. Slår den högt så är den personen inte i så bra form eller så motiverad.. Man skulle kunna förlänga armbrytningen genom att slå flera tärningsslag och lägga ihop differensen.. Den som når 20 först vinner (om båda är över 20 så vinner den som har högst differens, om lika blir armbrytningen oavgjord)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har kommit på, efter ett spelmöte, att han ibland borde ha använt motståndstabellen istället

Magnus L

Hero
Per och Sofia skulle lika gärna kunna få slå ett tärningsslag mot sin STY.. Bäst differens vinner..

Efter en snabb blick på motståndstabellen första gången jag vid 12 års ålder öppnade en Drakar och Demonerbok kom jag till samma slutsats...mycket bättre helt enkel. Det blir som du säger mera spänning och så får bägge slå, dessutom är det lättare att anpassa om man som du säger ska slå flera slag.

Troberg

Sinister eater
Per och Sofia skulle lika gärna kunna få slå ett tärningsslag mot sin STY.. Bäst differens vinner..
Eller ännu enklare, båda slår sitt tärningsslag, högst men under STY vinner.

Rickard

Urverk speldesign
"Eller ännu enklare, båda slår sitt tärningsslag, högst men under STY vinner."
Hehe, det är ju så jag kör med Effekt (beskriver det i tråden Fummel(tabellen) .. Jag skrev så som jag gjorde bara för att anpassa mig efter hur DoD egentligen ska spelas..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ständigt får erfara här på forumet att det han inte orkar skriva kommenterar alltid andra :gremsmile:

Re: Problemet med Motstånd(stabellen)

Egentligen borde den slopas helt, denna förbannade tabell. Tänker man matematiskt på saken, beskriver den varje värde i t.ex. en GE med 10%. Ifall Miklos har 10 i styrka och Korlos 11, ger detta att antingen ska Miklos slå med 45% chans att lyckas (9/20), eller Korlos slå med 55% chans (11/20). För varje steg som den ena har mer styrka än den andra är han alltså tio procent starkare. Detta går bra så länge man håller sig på låga nivå som de flesta RP har. Men betänker man att någon som har 400 i styrka slåss mot någon som har 410 i styrka, innebär det helt plötsligt att den som har 410 i STY är dubbelt starkare än den andre. Okej, det är ett extremfall, men problemet kvarstår ändå.
Så att jämföra differensen är bättre enligt mig.

/BD, tänkte säkert fel.

Rickard

Urverk speldesign

"/BD, tänkte säkert fel."
Ja, eftersom du glömmer att båda ska slå 10 eller under om nu Miklos och Korlos båda hade STY 11 (lika i STY, med andra ord).. Nu är Miklos och Korlos endast 5% ifrån 10.. Men det ligger något i det du säger, tror jag.. Jag är trött och orkar inte tänka..

Du har definitivt rätt i "...att någon som har 400 i styrka slåss mot någon som har 410 i styrka, innebär det helt plötsligt att den som har 410 i STY är dubbelt starkare än den andre.".
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som definitivt dumpar motståndstabellen nu

Rising

Vila i frid
Den suger

Jo, den är crappig. Mot passivt motstånd slår jag bara grundegenskapsslag med olika modifikationer, och mot aktivt motstånd tycker jag att det känns bättre om båda får slå varsitt slag. Jag vill ju att båda ska få möjligheten att få perfekt/fummel.

Om man trots allt skall ha en motståndstabell så skulle jag vilja att den funkade som en kamelpuckelkurva och att den tog hänsyn till det som Black Dwarf snackade om, att skillnaderna jämnar ut sig något ju högre nivåerna blir.

(Med kamelpuckelkurva menar jag att vid vissa tal (typ +-5 från ditt värde) så börjar skillnaderna verkligen bli stora, men att de annars jämnar ut sig. Typ; skillnaden mellan två armhävare med värden på 6 och 7 är inte så stor, men vid 6 och 9 så skjuter det iväg och 6 mot 11 når man en topp som säger att nu djäklar vinner den bäste av de tu nästan jämnt. Sedan lugnar det ner sig något och det är till slut inte så stor skillnad på om den lille fjanten med STY:6 möter någon med 14 eller 15. Han måste ha bondröta för att klara sig mot dem båda två, och det spelar ju inte så stor roll om du har 14 eller 15 när din motståndare har sådan bondröta.)

Alltså typ något i stil med:

-Den med lägst värde slår ett procentslag. Välj CL beroende på differensen.
<table border=1><tr><td>+-0</td><td>50%</td></tr><tr><td>+1</td><td>48%</td></tr><tr><td>+2</td><td>45%</td></tr><tr><td>+3</td><td>40%</td></tr><tr><td>+4</td><td>32%</td></tr><tr><td>+5</td><td>22%</td></tr><tr><td>+6</td><td>14%</td></tr><tr><td>+7</td><td>10%</td></tr><tr><td>+7</td><td>7%</td></tr><tr><td>+8</td><td>5%</td></tr><tr><td>+9</td><td>4%</td></tr><tr><td>+10</td><td>3%</td></tr><tr><td>+11</td><td>2%</td></tr><tr><td>>+11</td><td>1%</td></tr></table>

(Även om jag tror det här löses bättre med en klurig tärningsmekanism och en "slag-mot-slag"-princip än ovanstående tabell. Jaja)

/Rising

Nåja, det blir bara femprocents hopp, men hursomhelst, så räcker det med att nån som har 420 i STY jämförs med nån som har 400 i STY så är han dubbelt starkare. Problemet kvarstår och jag stöder ditt beslut att dumpa tabellen :gremwink:

/BD, tänkte mer rätt än fel iallafall.

Berserk

Warrior

Nåja, det blir bara femprocents hopp, men hursomhelst, så räcker det med att nån som har 420 i STY jämförs med nån som har 400 i STY så är han dubbelt starkare.
Det är ju inte bara det som är åt skogen med tabellen. Om en person med STY 400 bryter arm med en som har 411 så har den första ju ingen chans att vinna. Han misslyckas automatisk! :gremgrin:

Evil Peter

Hero
Jag håller med om att motståndstabellen fungerar dåligt i många fall. Dock tycker jag inte effekt fungerar heller då det iaf känns som det blir enklare för den klene att lyckas (och de två slagen är f.ö. inte mycket mer spännande än det slag motståndstabellen ger imo) även om det kanske inte är så. Rising hade ett bra exempel på hur man kan göra eftersom om man har ett antal poäng mer i styrka är man ju klart starkare än den andre.

Men så bollar man över frågan till ett område jag vurmar för, dvs magiker. Vill du ändra på hur man förhäxar offer också? Jag tycker Risings variant med en kamelpuckelskurva fungerar bra i fallet med armbrytning (den starkare vinner ju nästan alltid om man inte blandar in teknik) och ska man ha samma tydliga förhållande mellan en psykiskt starkare individ och en klenare?

Rickard

Urverk speldesign
Magi och motstånd

"Dock tycker jag inte effekt fungerar heller då det iaf känns som det blir enklare för den klene att lyckas /.../ även om det kanske inte är så."
Enklare på vilket sätt? I båda fallen använder du tärningen.. I mitt fall med differensräkningen så slår man två gånger mot var sitt FV.. Om den klenare har 7 och den starke 13 i STY så innebär det alltså en högre chans för STY13-kombattanten att lyckas eftersom det är två tärningsslag inblandade.. Är det ett enda slag så är det 25% att den klene vinner, medan det är.... uhm.. äh, kan någon räkna ut det? ...12%(?) mindre chans för den klene att vinna om man kör på differens..

Dessutom kan man även kolla på aspekten spänning.. Med motståndstabellen slår man ett slag.. Visst kan det i sig vara spännande, men jag tycker det känns mer rättvist och mindre slumpartat om båda parter får slå ett slag.. Tänk dig själv.. Du vet att motståndaren med STY 13 har slagit en differens på 2.. Du behöver alltså slå 1-4 på T20:an för att lyckas bryta ner denne.. Ska du lyckas? (Jag lyckas nog inte få fram spänningsmomentet med bara text här, så jag hoppas du försöker sätta dig in i situationen)

"Vill du ändra på hur man förhäxar offer också?"
Jajjemen.. Liksom med armbrytningen så ser jag PSY-duellen som en kamp mellan de inblandade.. Ett enda slag går snabbt, visst, och det är vanligtvis det jag förespråkar.. Men om man kan åstadkomma en effekt med tärningsslagandet så välkomnar jag det gärna (Haha! Här ser jag ett inlägg som kan användas mot mig i framtiden).. Det gör det i det här fallet.. Spelledaren kan dra ut på det hela och beskriva den mentala kampen mellan magikern och dennes offer.. Tärningsslaget får ett syfte och resultatet kan omsättas i beskrivningar och förklaringar! Detta är något jag gärna vill framhålla att tärningsslaget ska användas till i DoD (särskilt i strider!)..

För att förenkla mitt senare exempel så tänker jag inte använda differens, utan Effekt (används i Stormbringer?).. Effekt är det tärningen visar så länge det är ett lyckat slag (detta går snabbare än differens).. Varje FV över 20 ger +1 på Effekten (FV 23 ger alltså +3 på slaget).. Istället för motståndstabellen vill jag köra med en tävling inbördes emellan med Effekt.. Först till en sammanlagd Effekt på 20 eller över på minst antal tärningsslag vinner.. Varför jag just valt 20 är för att 20 är högsta talet på T20:an (duh!), så att man kan vinna snabbt (alltså på ett slag) om man har ett tillräckligt högt värde (alltså FV/GE på 20+).. Det är inte alltid som man behöver köra med detta.. Ibland kanske bara ett enda tärningsslag räcker, exempelvis när man försöker sparka in en dörr eller lyfta en sten.. Det hela beror (naturligtvis) på spelledaren tolkning av situationen och vad denne vill få ut av den.. Exemplet nedan är hur spelledaren kan beskriva en PSY-duell.. Du kan lika gärna omtolka detta till en armbrytning..

Exempel: Hagoh (PSY: 14) känner något sliter tag i honom. Även om han inte vidrörs av någonting stapplar han till. Han ser sig omkring och känner hur hans syn blir allt mer diffus, som om någon drar undan honom från hans ögon. Fram ur mörkret stiger en man Hagoh trodde dog bland ruinerna. Han trodde aldrig någonsin att han skulle möta Marloc Stenögas (PSY: 18) blick igen. Återigen kommer ett ryck (magikern får Effekt 14) och Hagoh (Effekt 7) inser att det inte är hans kropp som rycker till, utan att det är hans själ som rycks från hans kropp! Hagoh (Effekt 0 - slog 17) försöker desperat klänga sig fast vid sin kropp men magikern sliter med lätthet (Effekt 15) ut Hagoh som med ett mentalt, tomt skrik försvinner ut till intet...

Hur man beskriver kan bero på besvärjelsens effekt.. KONTROLLERA PERSON, till exempel, ser jag mer som om personens själ trycks ned av den magiker som tar över kroppen.. Givetvis så slog jag tärningar när jag skrev exemplet.. :gremsmile: Man också bestämma tidsperioden ett tärningsslag tar att göra.. Låsdyrkning har jag satt att varje slag som krävs tar 1 SR, medan med Överlevnad (leta efter mat) och Hasardsspel så symboliserar varje tärningsslag en timme.. Låsdyrkning förresten.. Hur lyder de reglerna? :gremwink: Det har jag faktiskt inte tänkt på, men de använder sig faktiskt av just de regler som jag föreslår istället för motståndstabellen.. Tanken har alltså funnits i DoD ändå sedan EDD!

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ursäktar sin textmassa med att han försökte skriva tydligt och pedagogiskt

Evil Peter

Hero
Re: Magi och motstånd

Felet jag ser med att man använder effekt osv är att de som är mycket sämre kan fortfarande vinna. T ex kan en person med styrka 8 vinna en armbrytning över någon med styrka 18, något som inte gick med motståndstabellen (tom någon med 3 i styrka kan vinna med en god portion tur). Jag tycker tom att man nog ska behöva komma upp mot 15-16 för att ha ens en tanke på att kunna vinna mot någon med 18 i styrka. Jag är dock av åsikten att varje steg ska vara märkbart. Det känns som effektsystemet blir ett system som man som SL skulle behöva gå in och parera lite oftare än man behöver nu.

Vad gäller spänningen tycker jag att man kan få den även om det bara är ett slag, plus att det går snabbare om man behöver det. Man kan göra samma beskrivning om hur något sliter i en själ redan innan man slår och efter slaget känner offret antingen hur han förlorar kontrollen eller hur han med en viljeansträngning lyckas komma i kontroll igen, om än något omtumlad osv. För det är dock ingen dum idé. Att beskriva den mentala kampen är något vi inte riktigt tänkt på men det kan vara riktigt stämningshöjande. Dock inget man ska använda på de besvärjelser som är subtila i sin effekt. :gremsmile: