"fick i ett inlägg någonstans reda på att man t.ex kan parera slag... hur går detta till eftersom det förståss är svårare att träffa en duktig svärds kämpe en än dålig?vilka är reglerna?"
Det finns två uppsättningar regler, beroende på hur krånglig man vill vara.
Lätt regel: Anfallaren slår ett slag för anfall. Om han lyckas så slår försvararen ett slag för att parera. Om försvararen lyckas med sitt slag så lyckas försvararen rikta om eller blockera anfallet och blir inte skadad.
Resultat: den lede fi kan aktivt försvara sig på olika sätt. Bättre fiender är svårare att träffa eftersom sannolikheten är högre att de lyckas parera.
Exempel: Kiyona blir anfallen av en elak fredlös typ. Den fredlöse far fram och anfaller med sitt svärd. Han har FC 15 och slår 11, så anfallet lyckas. Kiyona försvarar sig: hon har FC 18 och slår 8. Pareringen lyckas också, så anfallet pareras och Kiyona får ingen skada.
Svår regel: Anfallaren slår ett slag för anfall. Om anfallet lyckas räknar han ut effekten (dvs vad han skulle slå under minus vad han slog). Försvararen slår ett slag för att parera. Om försvararen lyckas så räknar denne ut sin effekt (dvs vad försvararen skulle slå under minus vad han slog). Om försvararen får högre effekt än anfallaren så lyckas försvararen rikta om eller blockera anfallet och blir inte skadad.
Resultat: Man måste inte bara lyckas parera, man måste lyckas bättre än fienden också, vilket gör fördelen med att vara bra ännu tydligare, eftersom en bra motståndare har en tendens att få högre effekter än en dålig.
Exempel: Samma som ovan. Den fredlöse lyckades med sitt anfall och fick effekt 4 (15 - 11). Kiyona lyckades med sitt försvar och fick effekt 10 (18 - 8). Eftersom Kiyona fick högre effekt så pareras anfallet och Kiyona fick ingen skada.
Hoppas detta förklarar lite bättre vad som gäller.