Nekromanti motstånd

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
fick i ett inlägg någonstans reda på att man t.ex kan parera slag... hur går detta till eftersom det förståss är svårare att träffa en duktig svärds kämpe en än dålig?vilka är reglerna?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"fick i ett inlägg någonstans reda på att man t.ex kan parera slag... hur går detta till eftersom det förståss är svårare att träffa en duktig svärds kämpe en än dålig?vilka är reglerna?"

Det finns två uppsättningar regler, beroende på hur krånglig man vill vara.

Lätt regel: Anfallaren slår ett slag för anfall. Om han lyckas så slår försvararen ett slag för att parera. Om försvararen lyckas med sitt slag så lyckas försvararen rikta om eller blockera anfallet och blir inte skadad.

Resultat: den lede fi kan aktivt försvara sig på olika sätt. Bättre fiender är svårare att träffa eftersom sannolikheten är högre att de lyckas parera.

Exempel: Kiyona blir anfallen av en elak fredlös typ. Den fredlöse far fram och anfaller med sitt svärd. Han har FC 15 och slår 11, så anfallet lyckas. Kiyona försvarar sig: hon har FC 18 och slår 8. Pareringen lyckas också, så anfallet pareras och Kiyona får ingen skada.


Svår regel: Anfallaren slår ett slag för anfall. Om anfallet lyckas räknar han ut effekten (dvs vad han skulle slå under minus vad han slog). Försvararen slår ett slag för att parera. Om försvararen lyckas så räknar denne ut sin effekt (dvs vad försvararen skulle slå under minus vad han slog). Om försvararen får högre effekt än anfallaren så lyckas försvararen rikta om eller blockera anfallet och blir inte skadad.

Resultat: Man måste inte bara lyckas parera, man måste lyckas bättre än fienden också, vilket gör fördelen med att vara bra ännu tydligare, eftersom en bra motståndare har en tendens att få högre effekter än en dålig.

Exempel: Samma som ovan. Den fredlöse lyckades med sitt anfall och fick effekt 4 (15 - 11). Kiyona lyckades med sitt försvar och fick effekt 10 (18 - 8). Eftersom Kiyona fick högre effekt så pareras anfallet och Kiyona fick ingen skada.

Hoppas detta förklarar lite bättre vad som gäller.
 

Hemkath

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
1
Location
Sthlm
vi brukar vara ännu något jävligare och avkräva försvararen att bestämma om han parerar innan han vet om slaget träffar. Vilket svider lite extra när slaget missar och man fummlande flänger iväg sitt parervapen och visar upp den sorgsna sidan av sig själv när man dör vid nästa hugg.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Man kan välja att både parera och göra ett motanfall. Båda manövrerna blir dock svårare och ett motanfall gör inte lika mycket skada som ett vanligt anfall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jupp

Vissa grunkor kan dock ha annan svårighet, så att det är svårare att lyckas parera och effekten i allmänhet blir mindre.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: Jupp

hmm... hur mycket det måste vara mycket svårare att parera ett svärds hugg med en dolk än med ett svärd?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Knepigt...

Det känns som om svårigheten att parera med ett litet vapen är inbakat i ett lågt BV, medans chansen att parera är densamma.

Jag rekommenderar att ni använder metod ett (låter bli att räkna effekt, och bara jämför misslyckat/lyckat) och inte bryr er om att de små vapnen egentligen borde vara svårare att parera med. Om man använder dem till det brukar de ändå gå sönder väldigt fort...

/Henrik
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: mmm

I Drakar och Demoner betyder BV Brytvärde och avgör hållbarheten på olika ting, som vapen, sköldar, dörrar etc. I Eon heter det BRYT, men det verkar som att inte många lagt märket till det.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: mmm

ok de var det jag trodde men jag spelar faktiskt inte Eon än funderar på att börja men men.....
 
Top