Nekromanti motståndstabell Lathet

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hej ! innan jag drar igång o sätter mig ner o gör en motståndstabell till gamla drakar och demoner expert så tänkte jag kolla om det redan är nån galning som knåpat ihop en i redigerbart textformat ? Dumt o slösa på tiden så här i värmen =) Vore tacksam om den kunde läggas upp.

Mvh Lavskägge

Krille

Super Moderator
Du behöver ingen motståndstabell

Gör så här: Tag den aktives värde. Lägg till 10. Dra ifrån den passives värde. Där har du värdet i motståndstabellen.

Exempel: Alsace häcklar Lorraine som häcklar tillbaks. Alsace har Häckla 14, medan Lorraine har Häckla 11. 14+10=24. 24-11=13. För att Alsace ska häckla Lorraine så måste Alsace slå lika med eller under 13 med en T20.

Skulle slutresultatet bli 0 eller mindre så misslyckas den aktive automatiskt. Skulle slutresultatet bli 20 eller mer så lyckas den aktive automatiskt.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Lathund

Vad sägs om att spara tid och bara komma ihåg den generella formeln (nu under förutsättning att du ska slå 1T20 för att se om ett motståndsslag lyckas).

Motståndsslag: 10+Aktiv-Motstånd

Om man alltså har någon med Styrka 13 som ska slå in en dörr med Hållbarhet (eller vad man vill kalla det) 9 blir det:
10+13-9=14
Man ska alltså slå 14 eller lägre för att se om han lyckas slå in dörren.

/tobias

Lavskägge_UBBT

Veteran
Re: Du behöver ingen motståndstabell

Tack för tipsen grabbar det där verkar riktigt smart men jag e verkligen på jakt efter den gamla hederliga motståndstabellen (1T100). Har dammsugit diverse hemsidor men utan resultat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Du behöver ingen motståndstabell

Tack för tipsen grabbar det där verkar riktigt smart men jag e verkligen på jakt efter den gamla hederliga motståndstabellen (1T100). Har dammsugit diverse hemsidor men utan resultat.
Då multiplicerar du det resultat du får av vår formel med 5. Om du sedan vill ha det i tabellform vet du i alla fall hur man ska räkna ut de olika positionerna i tabellen.

/tobias

Zire

Swashbuckler
Om du skapar tabellen i Excel så tar det bara någon minut, eftersom du kan använda autofill för cellerna. (D.v.s. börja skriv en talserie, markera den och dra sedan ut den längre, så autoifylls de nya rutorna med samma intervall som tidigare, kan sedan göras i nästa dimension, klart!)

- Zire

Lavskägge_UBBT

Veteran
Man tackar då har man lärt sig något nytt =) Det gick ju riktigt fort. lägger upp den om det råkar vara någon gammal stör som jag som är i behov av den.

Tack för alla tips o förslag

Krille

Super Moderator
Jag vet inte varför, men jag knåpade ihop en motståndstabellgenerator bara sådär. Du har väl ingen nytta av den nu, men varsågod:

http://home.foxtail.nu/trailers/motstandstabell.asp

Nuvarande version tar fram en motståndstabell för T20 eller T100, för värdena 1-20. Jag kanske knackar in en möjlighet att ställa in området som man kan göra motståndstabeller för nån gång, åsså kan man ju göra tabellen snygg också. Men nu är jag förkyld så det får vara.