Motstånd - konflikt - strid
Poängen med en motståndstabell (eller motståndsslag över huvud taget - tabellen är ju egentligen bara rekvisita för att förenkla) är ju i grund och botten att få till ett variabelt motstånd. På sätt och vis utkämpar man alltså en liten strid varje gång man slår ett slag på motståndstabellen. Varför då inte låta motståndet istället representeras av "hit points" som motståndaren försöker reducera till 0 i gammal sann DoD-anda.
Till exempel, om 2 spelare ska mötas med färdigheten "spela pan-kula" (pan-kula är som alla vet ett urgammalt strategispel med ett bräde och en kula som redan de gamla alverna spelade) och den ena spelaren har färdighetsvärde (eller vad du nu kallar det) 12 och den andra 18 så blir detta deras "kroppspoäng" i spelomgången av pan-kula (eller så börjar alla på samma antal "kroppspoäng"). Låt spelet pågå i omgångar och varje gång en spelare slår högre än motspelaren så försvinner typ 1T6 av motståndarens FV eller mellanskillnaden i slagen eller något ditåt.
Sedan kan man ju göra det hela ännu klyddigare / roligare (beroende på läggning och grad av regel-fetischism) genom att tillåta olika strategier i pan-kula. T.ex. någon strategi är väldigt defensiv, då kanske man kan enklare förhindra motståndarens attacker, men får det samtidigt svårare att själv reducera motståndarens FV.
Det samma skulle kunna gälla för andra typer av motståndsslag, t.ex. en sjukdom som försöker bryta ned rollpersonens immunförsvar (en slags strid), en trollkarl som försöker tränga sig in i rollpersonens mentala korridorer etc.
Bara lite tankar. Konceptet är i alla fall att man använder sig av tankegångarna kring stridssystemet för att lösa alla former av konflikter och motstånd, inte bara de då man försöker slå något hårt i skallen på varandra.
Det gör motståndslagen betydligt mer komplexa men samtidigt kanske också lite mer spännande och möjligen även mer realistiska.