Nekromanti Motståndstabell

Frennevi

Veteran
Jag har stora problem med motståndstabellen i mitt rollspel. Jag vill inte släppa taget om tabelltypen som finns i gamla Mutant och DoD, men samtidigt vill jag inte att spelet ska bli för simpelt. Jag har försökt att använda mig av "PSY-minskande" gift (giftet drar ner den mentala hälsan), men jag får det inte att stämma med resten av reglerna. RP:n har ingen chans att motstå giftet om det är "PSY-minskande". Någon som kan hjälpa mig?

Carilion

Veteran
Varför har RP:n ingen chans till motstånd? Det verkar inte framgå av inlägget. Kan du utveckla det lite?

/ Carilion - undviker gift bäst möjligt.

Frennevi

Veteran
Jag kan visserligen använda mig av grundegenskapsslag för att ge RP:n en möjlighet att motstå giftet om det rör sig om "PSY-minskande" gift, men resten av reglerna är uppbyggt kring färdigheter just p.g.a. att jag vill slippa grundegenskapsslag.

Caldaras

Veteran
Enda sättet att undvika grundegenskapsslag är att ha några färdighter eller förmågor (låter bättre) som till exempel Gifttålightet. Gifttålighet talar om hur bra kroppen är på att neutalisera gift. Sedan har giftet en styrka beroende på hur stor dos m.m. Misslyckas testet mot dessa värden så har x giftstyrka inte neutraliserats av kroppen och påverkar rollpersonen. För ett PSY minskande gift minskas helt enkelt PSY med ett antal poäng beroende på hur mycket gift som påverkar rollpersonen.

"Förmågor" kan också vara användara när man skall testa Syn, Hörsel, Köldtålight osv.