Nekromanti Mouse Guard - är det barnsligt?

Eagle

Swordsman
Hej!

Nyfiken på rollspelet Mouse Guard, pga av dess inovativa regelsystem. Men mitt intryck av Mouse Guard serierna är att det verkar vara lite som fablernas värld, och att målgruppen nog är yngre barn, men jag har inte läst det närmare så jag vet inte. Men jag är skeptiskt så jag tvekar till att köpa det.

Nu är min fråga. Är det någon som spelat Mouse Guard, som har några positiva eller negativa erfarenheter av spelvärlden som sådan?

/Eagle

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nej, det är inte barnsligt. Om man bortser från det faktum att huvudpersonerna är möss så är det precis lika seriöst som vilket annat rollspel som helst. Samma sak gäller serien som spelet är baserad på.

/tobias

Rising

Vila i frid
Min farsa tycker att alla böcker och filmer med "hittepå" är barnsliga. Han kan inte se förbi det ytliga med drakar, Mugglare och Bene Gesserits, osv, utan stör sig bara på att det är påhittade varelser i påhittade världar, och anser att det därmed måste vara barnsligt.

Varför nämner jag det? Jo, för jag tror att om man ens för ett ögonblick känner att Mouse Guard's koncept måste vara barnsligt, då tror jag att man aldrig riktigt kommer att kunna se förbi det. Där jag ser tydliga metaforer för små, utsatta och simpla varelser i en farlig värld - vilket är väldigt enkelt för mig att relatera till, och som resonerar starka känslor hos mig - så kan jag mycket väl föreställa mig att andra rollspelare bara ser det som ett lite töntigt Disneykoncept med gulliga djur. Och om man ser det så, så tror jag att man skall undvika MG.

Det är nog helt enkelt inte rätt spel för dig. Precis på samma sätt som jag helt har givit upp allt hopp om att försöka få min farsa intresserad av fantasy.

Eagle

Swordsman
Pelle Kanin och alla de andra

Ja jag är ju uppvuxen med Pelle Kanin och djuren från fablernas värld så visst har jag i likhet med din pappa, fördomar att komma över. Men å andra sidan så har jag ju inga som helst problem med Mutant UA och dess "fabler". Jag tar och köper Mouse Guard i allafall, av samma anledning som jag köper Noir - alltså på grund av regelsystemet. Visar det sig att Mouse Guard är en rolig spelvärld, så är det en bonus.

Christoffer

It's all pig.
I mitt huvud är Mouse Guard, både serie och rollspel, väldigt vuxet men
med en möjlighet (för spelet då) att vrida ner det hela mot mer barnvänligt spel. Men ta serien, en hjälte som desperat kastar sig in i ett gigantiskt monsters mun och en säker död men driver sitt svärd upp genom monstrets hjärna och överlever med nöd och näppe. Barnsligt? Knappast! Tycket händelser så som lögner, tortyr, krig och svek blir starkare på ett annat sätt när huvudpersonerna inte längre är människor utan möss! Det blir en rätt tydlig kontrast, både distansierat men samtidigt nära.

mcwolfe

Veteran
Om världen som sådan verkligen avskräcker dig så finns det ett hack som heter Realm Guard, som är förlagt till Midgård/Sagan om Ringen.

Mvh
McWolfe

Eagle

Swordsman
bra poäng!

Du har helt rätt. Att spela möss i en fantasivärld kanske faktiskt kan underlätta när man formar en berättelse för man har liksom inga begränsningar. När man t.ex. spelar i en Fantasy setting så är man ofta väldigt färgad av hur vår egen medeltid såg ut och jag tror att våra egna referenser blir hinder som bromsar kreativiteten. Vem kan däremot säga vad som är rätt och fel i en musvärld eller vad som passar in och inte passar in i en värld som Mouse Guard?

/Eagle

Guendolin

Veteran
Re: bra poäng!

Eagle said:
Vem kan däremot säga vad som är rätt och fel i en musvärld eller vad som passar in och inte passar in i en värld som Mouse Guard?
David Petersen kan, han som skrivit serien. Vilket jag rekommenderar dig att läsa på något sätt för att få en bättre bild av hur spelet är tänkt att spelas.

I min erfarenhet kommer man inte få barn att spela rollspel genom att låta dem spela möss. Unga spelare vill oftast vara coola krigare med tvåhanssvärd m.m. Det krävs en viss mognad att acceptera att man spelar en mus och verkligen rollspela sin karaktär på ett "mus-igt" sätt!

Christoffer

It's all pig.
Re: bra poäng!

Vem kan däremot säga vad som är rätt och fel i en musvärld eller vad som passar in och inte passar in i en värld som Mouse Guard?
Jag tror du feltolkar mig. Jag menar inte att vi inte har några begränsningar eller att allt kan vara ok. Tvärtom. Jag säger att det perspektiv vi själva utgår från, om vad som är rätt och fel, hur man får bete sig mot sina medmänniskor och liknande, förstärks genom att vi ser dessa saker i relation till små gulliga möss. Ungefär som en skräckfilm med ett till synes ondskefullt barn förstärker ondskan just för att den strålar ut från barnet i fråga.

Dock, det är så jag ser det. För andra kan det säkert vara fablernas värld med lite tre musketörer kryddat över.