Nekromanti Mouse Guard, funderingar

Necross

Swashbuckler
Möjligen har detta diskuterats till dödagar här på forumet redan, men jag hittade då inte mycket när jag sökte med sökfunktionen.

Jag läste just genom Mouse Guard RPG och blev riktigt sugen på att testa det. Förlåt mig om jag babblar i nattmössan, men här är några spontana funderingar:

1. Jag har aldrig spelat Burning Wheel, som vad jag förstår ska vara det mera avancerade spel som Mouse Guard år en förenklad version av. Men jag har bläddrat lite i det, och tycker det verkar lite väl krångligt. Är det dumt av mig att skita i Burning Wheel och istället spela Mouse Guard? (Särskilt med tanke på punkt 2 nedan.)

2. Har någon testat att köra Mouse Guard-reglerna i någon annan setting? Visst, möss i all ära, men jag skulle kanske vilja testa med alver, kobolder, ninjasköldpaddor eller whatever. Då Burning Wheel ju, vad jag fattar, är ett generiskt spelsystem tänkte jag att det inte vore helt omöjligt att göra om även Mouse Guard-systemet till mer generellt (ändra Nature, hazards etc).

Mogger

Hipsteranka
Jag har sett ett coolt hack, som verkar passa perfekt. The Wire. Shit, det finns ju tom Årstider i The Wire! :gremsmile: Fast man knyter dem till budget och borgmästarval m.m. istället för väder.

Vad som är viktigt är att rollerna måste ha ett motigt jobb, ha ansvar och egentligen borde pyssla med något annat, för det är så jäkla farligt. Som sagt, poliser är perfekt! Människor vill inte uppleva mördade 12-åringar, upprivna föräldrar, 8-åriga langare, familjer som lever i ruiner och använder sina sängar som toalett m.m. Men de måste. Någon måste, annars går det åt helvete.

Det är kärnan i Mouse Guard. Fast MG är inte alls så smutsigt som det jag skrev. Där är det istället möss som måste slåss mot ugglor, när de istället borde samla nötter och gömma sig.

Christoffer

It's all pig.
Jag skulle svara ja. Det är dumt. Men det har väl aldrig hindrat någon tidigare? :gremsmile:

Framförallt är det dumt att Burning Wheel får hindra dig, eller snarare ryktena om spelet, det ÄR inte svårt. Burning Wheel har fått någon släng av Rolemaster-skimret, det vill säga det snackas mest om hur svårt det är, men i själva verket är det inte speciellt svårt alls.

Burning Wheel tror jag fått en extra släng av det här då många går från tradspelande till att försöka börja spela tematiskt/story nu genom att inhandla Burning Wheel. Detta gör att det blir tre krockar samtidigt, man försöker lära sig ett nytt regelsystem, hur detta används för den här nya spelstilen, och HUR denna nya spelstil fungerar. Precis det här gick jag själv igenom, och när jag ser tillbaka på det så var inte Burning Wheel så som system ansvarigt för mina problem, det var anpassningen till den nya spelstilen.

Jag skulle egentligen säga att det nog är enklare att bara köpa Burning Wheel, fråga runt här eller på Burning Wheels forum om något är oklart, och spela fantasy med det än att börja hacka om Mouse Guard. Men, samtidigt är Mouse Guard klarare i "hur" det skall spelas, vilket är en enorm fördel när man skall lära sig spelet... ...men kan förvisso bli en nackdel om detta "hur" inta passar hur du vill ha det...

Arfert

Facit
Håller inte riktigt med... i SPEL är inte BW svårt allt, faktiskt ett av de enklare spel jag spelat, i förhållande till sidantal.

Däremot är det riktigt dåligt upplagt, förklarat och disponerat. Rörigt. Vilket gör att det är svårt att komma in i om man inte kör med folk som redan kan reglerna... då blir det "aha, var det så enkelt, varför skrev han inte så direkt i boken".

Jag blir galen på folk som inte klarar av att disponera information på ett enkelt och pedagogiskt sätt, utan strular till det för läsaren i onödan.

Christoffer

It's all pig.
Arfert said:
Däremot är det riktigt dåligt upplagt, förklarat och disponerat. Rörigt.
Äh, det där har jag inte ens märkt. Eller det har jag visst. Men: Jag tycker den är grym att läsa, den sprudlar av engagemang och det är grymt flyt i texten. Däremot, som regelbok, som man skall försöka hitta tillbaka i och hitta just reglerna för hur blödningar fungerade, är den precis som du säger, dåligt upplagd.

Jarl

Hero
Äh tycker folk är så himla kinkiga när det gäller BW. Sååå himla svårt är det knappast att läsa.

"Buhuu, om jag inte får allt serverat på ett färgkodat silverfat så gråter jag. Buhuu, spelet föreslog att man kallade misslyckade slag för "traitors", det kommer jag aldrig komma ihåg och det kommer förstöra allt. Buhuu, buhuu!"

Christoffer

It's all pig.
Jarl said:
Äh tycker folk är så himla kinkiga när det gäller BW. Sååå himla svårt är det knappast att läsa.

"Buhuu, om jag inte får allt serverat på ett färgkodat silverfat så gråter jag. Buhuu, spelet föreslog att man kallade misslyckade slag för "traitors", det kommer jag aldrig komma ihåg och det kommer förstöra allt. Buhuu, buhuu!"
Om det fanns ett pris för bästa inlägg på wrnu skulle du få det av mig nu!

Själv älskar jag förrädare, det är ett grymt namn och man kan vråla det när man misslyckas vilket känns skönt!

Mogger

Hipsteranka
Jarl said:

:gremsmile:

Jag tycker inte heller att spelet är svårt att läsa, eller spela, även om vi bara har gjort det 2-3 ggr. Då tycker jag att spel som Eon och Noir är betydligt krångligare.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jarl said:

Så vi som upplever BW som illa typograferat och opedagogiskt skrivet – våra synpunkter är ogiltiga? Eller ville du bara förlöjliga oss lite grann?

Jag lovar, det finns olika åsikter om ett och samma spel; och ingen kan göra anspråk på att vara »sanning«. Vi har båda »rätt« när det gäller vår egen upplevelse.

Men att implicera att alla som inte tycker som du är gråtande gnällspikar … well, det är ju bara astöntigt.

Storuggla

Champion
"Jag lovar, det finns olika åsikter om ett och samma spel;"

Nej.

"och ingen kan göra anspråk på att vara »sanning«."

Jo.

"Vi har båda »rätt« när det gäller vår egen upplevelse."

Kom igen, du hör ju hur dumt det där låter? Du vet ju att det finns klara rätt och fel i spel. Måste vi ta diskussionen om halfling paladins igen?

I övrigt menar jag att BW är skrivet lite osammanhängande, men med passion. Och det är inte svårt i sig, det är bara beskrivet på ett vis som gör att det verkar svårare än det är. Därför är Mouse Guard en utmärkt inkörsport till beroendet.

Storuggla, toplessavatarer

Storuggla

Champion
"Vad som är viktigt är att rollerna måste ha ett motigt jobb, ha ansvar och egentligen borde pyssla med något annat, för det är så jäkla farligt. Som sagt, poliser är perfekt! Människor vill inte uppleva mördade 12-åringar, upprivna föräldrar, 8-åriga langare, familjer som lever i ruiner och använder sina sängar som toalett m.m. Men de måste. Någon måste, annars går det åt helvete. "

Ursäkta, men finns det ett Homicide: Life on the Street-hack till Mouse Guard alltså? För i sådana fall måste jag börja leta spelare som fanken.

Storuggla, ansikten i svart

Christoffer

It's all pig.
Dante said:
Så vi som upplever BW som illa typograferat och opedagogiskt skrivet – våra synpunkter är ogiltiga?
Köper ni kasetter med lofiband som Ghost Mice och gnäller för att de inte spelat in dem med dyra tyska mikrofoner från 40-talet i en studio där gud dog, pressat dem på cd och för att deras omslag inte är i fyrfärg? I så fall ja. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Poppe said:
Köper ni kasetter med lofiband som Ghost Mice och gnäller för att de inte spelat in dem med dyra tyska mikrofoner från 40-talet i en studio där gud dog, pressat dem på cd och för att deras omslag inte är i fyrfärg?
Öh … nej.

Mogger

Hipsteranka
Storuggla said:
Ursäkta, men finns det ett Homicide: Life on the Street-hack till Mouse Guard alltså? För i sådana fall måste jag börja leta spelare som fanken.
Jag hittade en gång ett hack som jag tror hette Down in the Hole. Det var visserligen ett The Wire-hack, och inte ett Homicide-hack, om nu skillnaden är så stor. Homicide passar ju iofs bättre med sina kortare uppdrag.

Sedan finns ju Revolver inom en oöverskådlig framtid med. :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Det var visserligen ett The Wire-hack, och inte ett Homicide-hack, om nu skillnaden är så stor. Homicide passar ju iofs bättre med sina kortare uppdrag."

Det var därför jag sudade The Wire och skrev in Homicide istället. Eller, det är ju samma sak egentligen, Landsmans ande vilar över dem båda Korta uppdrag, människor dödar varandra för en penna och mänsklig misär... låter perfekt för MG, faktiskt.

"Sedan finns ju Revolver inom en oöverskådlig framtid med."

Problemet med oöverskådliga framtider är att de just inte kan överskådas, de lurifaxarna.

Storuggla, kongressombud för arbetarpartiet ludditerna

Arfert

Facit
Dante said:
Jarl said:

Så vi som upplever BW som illa typograferat och opedagogiskt skrivet – våra synpunkter är ogiltiga? Eller ville du bara förlöjliga oss lite grann?

Jag lovar, det finns olika åsikter om ett och samma spel; och ingen kan göra anspråk på att vara »sanning«. Vi har båda »rätt« när det gäller vår egen upplevelse.

Men att implicera att alla som inte tycker som du är gråtande gnällspikar … well, det är ju bara astöntigt.
Word. Fast BWs problem är inte första hand dålig typografering (de flesta andra spel är värre, tycker jag), utan för att det är osammanhängande och skrivet för folk som redan kan spela det. Därför bör skillnaden mot Mouse Guard så stor, där det verkar ha funnits nån som agerat redaktör.

Jag kommer ihåg när vi spelade BW och första gången skulle slå fram gubbar... alla hade läst spelet så vitt jag vet, men det var ändå väldigt mycket "...öhhhh hur gör jag nu?" och "vilken sida hittar jag det på?" Så ska det inte vara.

Tycker folk här verkar lite trampade på tårna för att alla inte tycker BW är perfekt, haha.

Att Eon och Noir upplevs svåra är nog för att de är så lååååånga, och att man hinner tröttna. Och att, som jag tror Jarl sa nångång på ett spelmöte, att "Eon är ett spel med lite output jämför med så mycket input man för in" (jämfört med BW). Men jag kan ha fel, det är inte spel jag spelar.

Arfert

Facit
Jarl said:
mm, säkert.... bara för att du hade kört spelet tidigare. Och ändå hoppade vi över halva boken när vi spelade, typ. :gremgrin: