Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
För länge sedan släpptes Mouse Guard RPG 2e och för inte lika länge sedan införskaffade jag spelet. Nu börjar jag fundera på att spela det.
Mycket är förbättrat i och med den nya utgåvan, men färdigheten Weather watcher är oförändrad. Det är lite synd, för jag har inte riktigt varit nöjd med hur denna färdighet fungerar. Jag pillar ogärna med husregler i Mouse Guard, reglerna hänger för det mesta samman på ett mycket intrikat sätt och det är risk att man sabbar saker. Men jag överväger alltså att göra ett försök. Jag börjar med att citera färdigheten i sin helhet, sen kommer lite funderingar.
Reglerna är egentligen glasklara angående när man rullar Weather watcher. Det finns inget i färdigheten som säger något annat så 'grundreglerna' gäller - i spelledarturen rullas Weather watcher när spelledaren sätter upp ett hinder eller en konflikt som använder färdigheten, i spelarturen rullas Weather watcher när en spelare spenderar ett kryss just i syfte att rulla färdigheten. Inget konstigt. Men rätt tråkigt, åtminstone om ett spelmöte består av en spelledartur och en spelartur (som det oftast varit när jag spelat spelet).
Som spelledare, tycker jag i alla fall, känns det konstigt att sätta upp ett hinder som använder Weather watcher - en spådom om vädret ska väl hjälpa navigera ett hinder, inte vara ett hinder? Men det är inte spelledarens uppgift att erbjuda sådana slag.
Och i spelarturen, tja, möjligtvis kan en spelare tänkas spendera ett kryss i början av turen för att försöka bli av med dåligt väder som höjer svårighetsgraden på andra slag som spelarna planerar att göra (men de flesta slag rör ju återhämtning från Conditions och jag är osäker på om väder ska påverka sådana). Kvarstår gör då att spendera ett kryss i slutet av spelarturen om man råkar ha ett kvar efter att ha gjort allt annat som kändes viktigare. Då får man spå vädret för nästa spelmöte, vilket ju kan vara trevligt. Men det känns dåligt ur ett berättelseperspektiv. Det känns som att slösa bort den alldeles ashäftiga scenen när vädret äntligen slår om och solen återigen lyser på regndränkta möss, just när de står inför vässlehären.
Alltså borde, tycker jag, Weather watcher rullas i spelledarturen. När vädret hamrar på mössen och spelarna tänker »det här går inte längre, snälla kan det inte bli lite bättre« - då ska en gardist titta mot skyn och se tecknen på att jo, snart slutar regnet - visst är det så det borde vara? Och det finns ju en mekanik för att bryta mot regeln att det är spelledaren som ber om tärningsspel i spelledaren - man kan spendera två kryss för att få slå återhämtning. Jag tänker att det kan vara ett prejudikat för en husregel - man får spendera kryss (men ett eller två?) för att rulla Weather watcher och tvinga fram ett väderomslag. Det behöver redas ut när det inträffar - omedelbart kanske, eller efter nästa hinder. Hm.
När det gäller twistar på Weather watcher är reglerna också klara, egentligen. Det står inget särskilt, så vi faller tillbaka på att spelledaren antingen twistar med möss, djur, natur eller väder eller aktiverar 'fail forward'-mekaniken och låter musgardisten lyckas men med ett Condition som pris. Här efterlyser jag inte så mycket tankar kring husregler, utan nog bara hjälp att variera mig inom reglernas ramar. Att ge ett Condition, antagligen är Hungry & Thirsty eller Tiered lämpliga, är väl okej ibland men kan potentiellt bli repetitivt - Weather watcher-slag är ofta svåra att lyckas med. Dessutom gör det färdigheten väldigt kraftfull om spelarna lyckas mest hela tiden, är jag lite rädd för. Att twista är svårt. Det känns också som om det blir repetitivt att 'avbryta' väderförutsägelsen med att möss, djur eller natur lägger sig i. Och att twista med väder? »Nej, vädret blir inte bättre, det blir ännu sämre!«, nja ... Är jag bara bitter eller har ni coola idéer?
Mycket är förbättrat i och med den nya utgåvan, men färdigheten Weather watcher är oförändrad. Det är lite synd, för jag har inte riktigt varit nöjd med hur denna färdighet fungerar. Jag pillar ogärna med husregler i Mouse Guard, reglerna hänger för det mesta samman på ett mycket intrikat sätt och det är risk att man sabbar saker. Men jag överväger alltså att göra ett försök. Jag börjar med att citera färdigheten i sin helhet, sen kommer lite funderingar.
Det finns som jag ser två problem med dessa regler: När rullar man Weather watcher? Och hur twistar spelledaren vid ett misslyckat slag?Weather watcher said:The Weather Watcher skill is about spotting clouds, noting the direction of the wind, and detecting the amount of moisture in the air,
correlated with celestial phenomena and signs present in soil and flora.
Weather Watcher Factors
Use of the skill in game is very powerful. A weather watcher may test to determine the weather. If he’s successful, he gets to determine the weather for the next leg of the journey.
The weather watcher must make a versus test with the season’s current weather: Winter 7, Spring 6, Summer 4, Fall 5. The GM rolls for the weather.
If the player wins, he can predict what the next change in the weather will bring. He may choose from the seasonal options given in Seasons. If he wins by two or more, he may choose an unseasonable option for that season.
The predicted weather takes hold at the start of the next session, or due to a weather-based complication this session. The predicted weather lasts until another
weather-based complication is brought into the game or until the end of the session. If no weather has been predicted, the GM gets to set the weather at the start of the session and due to weather-based twists.
This ability is powerful, but it can have interesting side effects. For example, if a player brings too much unseasonable weather into play, it could have long-term effects in the form of droughts, floods, blight or even pestilence. Those extreme variations in the weather will usually be brought into the game by the GM based on the state of the weather in the recent seasons
Reglerna är egentligen glasklara angående när man rullar Weather watcher. Det finns inget i färdigheten som säger något annat så 'grundreglerna' gäller - i spelledarturen rullas Weather watcher när spelledaren sätter upp ett hinder eller en konflikt som använder färdigheten, i spelarturen rullas Weather watcher när en spelare spenderar ett kryss just i syfte att rulla färdigheten. Inget konstigt. Men rätt tråkigt, åtminstone om ett spelmöte består av en spelledartur och en spelartur (som det oftast varit när jag spelat spelet).
Som spelledare, tycker jag i alla fall, känns det konstigt att sätta upp ett hinder som använder Weather watcher - en spådom om vädret ska väl hjälpa navigera ett hinder, inte vara ett hinder? Men det är inte spelledarens uppgift att erbjuda sådana slag.
Och i spelarturen, tja, möjligtvis kan en spelare tänkas spendera ett kryss i början av turen för att försöka bli av med dåligt väder som höjer svårighetsgraden på andra slag som spelarna planerar att göra (men de flesta slag rör ju återhämtning från Conditions och jag är osäker på om väder ska påverka sådana). Kvarstår gör då att spendera ett kryss i slutet av spelarturen om man råkar ha ett kvar efter att ha gjort allt annat som kändes viktigare. Då får man spå vädret för nästa spelmöte, vilket ju kan vara trevligt. Men det känns dåligt ur ett berättelseperspektiv. Det känns som att slösa bort den alldeles ashäftiga scenen när vädret äntligen slår om och solen återigen lyser på regndränkta möss, just när de står inför vässlehären.
Alltså borde, tycker jag, Weather watcher rullas i spelledarturen. När vädret hamrar på mössen och spelarna tänker »det här går inte längre, snälla kan det inte bli lite bättre« - då ska en gardist titta mot skyn och se tecknen på att jo, snart slutar regnet - visst är det så det borde vara? Och det finns ju en mekanik för att bryta mot regeln att det är spelledaren som ber om tärningsspel i spelledaren - man kan spendera två kryss för att få slå återhämtning. Jag tänker att det kan vara ett prejudikat för en husregel - man får spendera kryss (men ett eller två?) för att rulla Weather watcher och tvinga fram ett väderomslag. Det behöver redas ut när det inträffar - omedelbart kanske, eller efter nästa hinder. Hm.
När det gäller twistar på Weather watcher är reglerna också klara, egentligen. Det står inget särskilt, så vi faller tillbaka på att spelledaren antingen twistar med möss, djur, natur eller väder eller aktiverar 'fail forward'-mekaniken och låter musgardisten lyckas men med ett Condition som pris. Här efterlyser jag inte så mycket tankar kring husregler, utan nog bara hjälp att variera mig inom reglernas ramar. Att ge ett Condition, antagligen är Hungry & Thirsty eller Tiered lämpliga, är väl okej ibland men kan potentiellt bli repetitivt - Weather watcher-slag är ofta svåra att lyckas med. Dessutom gör det färdigheten väldigt kraftfull om spelarna lyckas mest hela tiden, är jag lite rädd för. Att twista är svårt. Det känns också som om det blir repetitivt att 'avbryta' väderförutsägelsen med att möss, djur eller natur lägger sig i. Och att twista med väder? »Nej, vädret blir inte bättre, det blir ännu sämre!«, nja ... Är jag bara bitter eller har ni coola idéer?