Nekromanti [Mouse Guard] Hjälp med äventyr

Möller

Hubert Hortlax
Denna tråd är givetvis vässleterritorium för alla de som hoppas spela Mouse Guard med mig nu på lördag. Försvinn!

Så, jag sitter och planerar mitt första möte som spelledare i Mouse Guard. Jag har spelat spelet lite grann tidigare, men det är ett spel som är aningen svårt att förstå.

Nå, jag vill ha ett ganska väl förberett uppdrag. När jag är varm i kläderna kanske jag kan improvisera mer, men första gången blir det nog aningen styltigt rälsat. Det får jag nog leva med.

Uppdraget som patrullen får är enkelt - leverera vårens post till Barkflise*. Snön ligger fortfarande kvar i partier, så helt enkelt blir det inte.

Ett av hindren (obstacle) har jag ganska god koll på. Leden mellan Skifferdväle* och Barkflise följer länge en ravin eller brant dalgång. Vid snösmältningen skedde ett jordskred som bildade en damm. Ravinen är nu översvämmad, leden är borta.

För att göra saken intressant är en liten handelskaravan med verktyg och förnödenheter strandad och kan inte nå Barkflise utan hjälp.

Jag är förberedd för ett antal olika lösningar från spelarnas sida; från att skynda på med posten och strunta i karavanen och leden genom att bygga en liten båt eller gå runt, till att flotta över hela karavanen samt slutligen att bygga en ny led på spänger mellan träden över vattnet eller runt hela ravinen. De flesta av dessa lösningar är komplexa hinder med flera test, möjliga tvister kan vara försvårande väder eller kanske problem med uttrar.

Känner mig nöjd med detta, att välja mellan att utföra uppdraget snabbt eller att hjälpa andra (och i vilken utsträckning) borde vara precis vad MG ska handla om.

Väl i Barkflise upptäcker de två saker:
1. En tidigare patrull har lämnat kvar en rapport innan de gått vidare mot doftgränsen - de har snappat upp rykten om att en »bro« bildats över ett vattendrag i norr vilket kanske tillåter rovdjur över, detta måste utredas av någon.
2. Rapportens sigill är brutet, sedan återfäst och taffligt maskerat! Det är tabu att läsa andras post, särskilt posten som tillhör den mäktigaste militära organisationen i territoriet, men den ligger åtkomlig så vem som helst kan ha gjort det.

Detta är då två spår som går att följa upp i spelarturen. Känner mig nöjd med det också, även om jag gärna mottar kommentarer.

Det jag mest behöver är ett andra hinder från Låsely*, via Skifferdväle och till Shaleburrow. Det får gärna vara mus-relaterat.

*Vi spelar med svenska översättningar framarbetade av flertalet forumiter. Barkflise är Barkstone, Skifferdväle Shaleburrow, Lockhaven Låsely.

Mogger

Hipsteranka
Det låter som ett trevligt litet uppdrag. Jag hade nog låtit en eventuell twist vid dammen drabba karavanen, istället för vaktmössen.

Doftgränsen kallar vi för Östra och Västra vittringen.

Jag tycker absolut att du redan i första uppdraget ska slänga in vänner och/eller fiender. Går det att knyta till mål och övertygelser är det super! (men kanske har spelarna inte gjort sina RP än?)

Kan du ha en hinder som har något med din plot att göra? En sårad mus eller nått? Spår efter vesslor? Jag vet ju inte vad som ligger bakom, men Mouse Guard spelas bäst väldigt enkelt och fokuserat. Rätt på.

Jag tycker dessutom absolut att du ska ha med ett hinder som innebär att ni får prova stridsreglerna. Klassikern är en korp som vill stjäla posten.

Slutligen, jag tycker att det mycket coolare om djuren kan prata. Inte nödvändigtvis så att de kan formulera långa meningar, men djur blir så lätt monster annars. Om mössen kan interagera med bävrarna/korparna/ekorrarna/whatever blir de mycket intressantare.

I serierna är det lite hur som helst med det här. Harar kan tala, ugglor kan tala, men ormar verkar inte kunna det. Så, det går nog alldeles utmärkt att låta vissa djur tala, medan andra inte kan. Behöver inte bestämma att alla harar kan tala (det kanske bara är de som är ridharar som har en kultur, andra harar kanske inte alls gör det?).

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Det låter som ett trevligt litet uppdrag. Jag hade nog låtit en eventuell twist vid dammen drabba karavanen, istället för vaktmössen.
Hm, ja. Jag har funderat i de banorna också. Men det är inte säkert att vaktmössen väljer att stanna med karavanen.

Måns said:
Doftgränsen kallar vi för Östra och Västra vittringen.
Det ska jag behålla.

Måns said:
Jag tycker absolut att du redan i första uppdraget ska slänga in vänner och/eller fiender. Går det att knyta till mål och övertygelser är det super! (men kanske har spelarna inte gjort sina RP än?)
Nej, de har inte gjort sina möss ännu. Det är alltid en avvägning - lägga en hel dag på att skapa rollpersoner och sen ha ett tråkigt uppehåll eller också hinna med att starta, men med ett oanpassat äventyr. Det får bli det senare denhär gången.

Måns said:
Kan du ha en hinder som har något med din plot att göra? En sårad mus eller nått? Spår efter vesslor? Jag vet ju inte vad som ligger bakom, men Mouse Guard spelas bäst väldigt enkelt och fokuserat. Rätt på.
Hm, ja. Jag körde Mouse Guard SPQM med Illern som spelledare nu på senaste GothCon. Det var häftigt och inte helt rätt på. Ganska mycket intriger som verkade pågå mellan städerna. Men visst, MG är inte CoC.

Vesslor och andra mårddjur vill jag nog hålla på en aning. Lite uppbyggnad vill jag unna mig.

Måns said:
Jag tycker dessutom absolut att du ska ha med ett hinder som innebär att ni får prova stridsreglerna. Klassikern är en korp som vill stjäla posten.
Jo. Jag har funderat på en eller två unga vildssvinsgaltar som drar om kring och ställer till oreda. Rejäla motståndare, men de behöver bara drivas iväg. Samtidigt känner jag att att det är lite tråkigt att bara slänga in djur att slåss med sådär.

Jag har också funderat på ett mus-hinder i Skifferdväle, något lokalt problem som behöver lösas. Detta skulle kunna använda konfliktsystemet, eller bara vara ett enkelt tärningsslag. Skulle kanske gå att knyta till den övergripande berättelsen också (den är inte helt urmejslad, men handlar om rivaliteter mellan olika städer).

Måns said:
Slutligen, jag tycker att det mycket coolare om djuren kan prata. Inte nödvändigtvis så att de kan formulera långa meningar, men djur blir så lätt monster annars. Om mössen kan interagera med bävrarna/korparna/ekorrarna/whatever blir de mycket intressantare.

I serierna är det lite hur som helst med det här. Harar kan tala, ugglor kan tala, men ormar verkar inte kunna det. Så, det går nog alldeles utmärkt att låta vissa djur tala, medan andra inte kan. Behöver inte bestämma att alla harar kan tala (det kanske bara är de som är ridharar som har en kultur, andra harar kanske inte alls gör det?).
Jag håller med om att djuren ska prata. Det är någorlunda beskrivet i rollspelet tror jag - lite förenklat så är djur som är »närmare« möss (i storlek, typ etc.) bättre på att prata. Ormar är helt enkelt för annorlunda. Korpar och andra kråkfåglar borde vara rätt roliga att spela, de är ju smarta redan i vår verklighet.

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Prata med djur utan Loremouse alltså. Fast det kanske var så du menade?
Inte exakt funderat där. Men ja, åtminstone göra det väldigt enkelt att prata med dem om du har Loremouse.

Sen vill jag nog behålla en viss differentiering, det bör vara mycket lättare att prata med en bäver, en mård eller sork än det är att prata med ett vildsvin eller en älg.

Möller

Hubert Hortlax
Jo, jag har lite funderingar på Player Turn också som kanske Måns eller någon annan snäll kan hjälpa mig med.

När jag körde med Illern på GothCon flöt Player Turnen ihop med GM Turnen, vi hade egentligen inte riktigt några naturliga pauser och inga personliga mål att uppfylla. Istället använde vi våra checks till att undersöka saker.

Just det där med undersöka tänker jag fortsätta med, jag har åtminstone två trådar rörande posten när musgardisterna når Barkflise.

Dessutom hoppas jag patrullen ska ha några konditions att läka, plus eventuellt några personliga agendor. Jag hoppas det blir bra.

Två riktigt regelmässiga saker undrar jag dock över.

Det finns rätt hårda regler för att skaffa fram en Healer, det är först ett Circles-slag och sen har Healern ett värde att slå mot för att läka t.ex. Injured. Det en spenderad check för att hitta Healern, är det ytterligare ett för att få vård också? Tänker att det kanske är lite knasigt om flera möss kan få slå för att bli av med ett Condition för bara ett check. Hur löser man det?

Dessutom, för en check får man ett test eller en konflikt (som ju är en hel drös tärningsslag). Det verkar lite futtigt. Det finns ju komplexa hinder eller vad de heter, som består av flera test för att nå en specifik sak. Är det helt orimligt att få en hel sådan kedja för ett check? Typ »Jag vill förstöra bäverdammen«, okej det blir Boatcrafter för att nå dit och sen Scientist för att hitta en svag punkt följt av Labourer för att förstöra dammen.