Nekromanti Mouse Guard, mot nya äventyr!

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Hade tänkt hålla lite koll på vad som händer genom att skriva logg på det här, hoppas jag hamnade rätt :gremsmile:

Vi har inte börjat ännu men tänkte börja med att presentera de aktiva mössen. vi hade två stycken som valde att spela tenderpaws, trots bara 3 spelare så valde jag att gå med på det då dom nästan är färdigutbildade och den tredje är väldigt erfaren. Just nu blir det engelska stadsnamn men kommer använda svenska när vi spelar senare.

Vi har Ethel, en kvinnlig mus från Copperwood som flyttade därifrån med familjen efter att hon bråkat med borgmästarens barn. Hon har alltså en mäktig fiende där, så spelarna kan räkna med att sändas dit åtminstone några gånger :gremwink:
Hon har hetsigt humör, gillar alkohol lite för mycket efter hennes lärlingsperiod hos Walter bryggmästaren som själv smakade lite för ofta på sina brygder.
Hennes mentor var en kringresande läkare, så hennes primära kunskaper är healer 4 och pathfinder 3, med medicine-wise som bonus. Hon har även grundkunskaper i att slåss, laga mat och spå väder men inte mycket mer än så.
Hon är en rödpälsad mus med några vita fläckar, ett svärd i sidan, ett rep och en väska med medicin och en uppiggande dryck (en mot sickness och en mot tired) och är känd för att aldrig tveka (instinct).


Sen har vi Finn, en väldigt musig mus (6 nature) från Ivydale. Hans primära kunskaper är Survivalist och Scout, med lite grundkunskaper i att skjuta pilbåge och spå väder. Han har kunskap i att gömma sig bland löv (leaf cover-wise).
Han stiger upp otrevligt tidigt( early riser) och har dessutom ovanligt dåligt lokalsinne (lost) vilket har påverkat hans roll som scout. bland annat så har han skaffat sig en fiende i Lockhaven som när de var ute och reste varnade för en kommande storm men Finn ledde gruppen vilse och det blev en hel del strul varpå hon aldrig förlät honom och tycker att han inte hör hemma i musvakten.
Hans mor är döpt efter en hjältinne mus vid namn Quinn.

Sist men inte minst är den stackars musen som ska leda dom, en nyligen tillsatt patrolleader, som är van att jobba ensam dom senaste av sina 52 år. Han är en ärrad mus från port Sumac, med många gamla skador, känd för bland annat vesslekrigen och när han drev bort ett rovdjur från luktgränsen medan man fyllde på den igen.

Han har weather watcher 3 + weather sense traiten, loremouse 4, fighter 4, hunter 4, persuader 4 och instructor 2 bland annat. Hans mor var en känd hjältinne mus vid namn Quinn (den Finn's mor är döpt efter).
Hans grå mantel fick han av sin mor, som var hans mentor också, för att alltid tro på sig själv och sin starka vilja. Han slåss med krok och lina eftersom det öppna för många taktiska möjligheter.

För länge sedan så hade han två vänner i sin grupp, Dana och Cale, men han gjorde ett allvarligt misstag och Dana offrade sig för att rädda honom. Cale har aldrig förlåtit honom och är själv också patrulledare nu, med möjlighet till att nå kapten status. En mäktig fiende som aldrig lär förlåta honom.

De senaste tio åren har han rest ensam men någon bestämde att det är dags att han slutar upp med sina ensamvarg fasoner och gör det som är bäst för musvakten, en sån erfaren mus måste hjälpa att träna upp nya möss. Han fick två ömtassar att lära upp eftersom han klarar det mesta själv ändå och ingen annan ville ha dom struliga små mössen. Snart ska dom ut på sina första uppdrag och vi får se hur han hanterar dom och alla situationer som uppstår och om dom slutligen får sina mantlar.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Lycka till!

Att spela med två ömtassar låter lite udda, men det kan säkert fungera. Kanske kan det vara lämpligt att de inte börjat sin träning samtidigt, så kan den ena befodras först.

I vår grupp har vi sagt att möss söker sig till gardet antingen tidig höst (då får de höst-vinter som lärling och börjar som ömtass på våren för eventuell befodran nästa höst) eller så söker det sen höst (och får vinter-vår som lärling och kan bli fullvärdiga gardister vid nästa vinters början).
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
De tre mössen får uppdraget att ta sig till Granklyft(sprucetuck) och kolla upp vad som hänt med Miros som skulle hämta medicin.

Några timmar längs vägen efter gröndalen så slår vi ett Scout slag för att upptäcka några banditmöss som gömmer sig, slaget misslyckas och banditerna väljer att vänta på ett lättare mål. En timme senare stöter dom på en köpmannamus med en tung och full ryggsäck. Han anser att dom borde hjälpa honom till gröndalen men muspatrullen tycker att dom inte har tid, Miros har redan varit borta 2 dagar. Efter lite övertalning så beslutar sig gruppen, på köpmannamusens uppmaning, att köpa av honom lite saker så att han kan skynda på lite snabbare med lättare packning längs den i deras ögon redan säkrade vägen till gröndalen. (Här kommer det konsekvenser i framtiden av att dom misslyckades med att upptäcka banditerna).

Dom är nu ännu mer försenade efter en hel del köpslående och varutittande, men fortsätter mot Almmossen dock hinner dom inte fram innan det tunga kalla regnet börjar. Ethel vill visa sig duktig och ljuger för Finn om att hon kan slå upp ett läger vilket resulterar i ett väldigt dåligt läger och kalla, blöta möss. Ethel klarar sig bra med sin unga friska kropp, medan Finn däremot känner sig blöt och arg av att han blev lurad. Llewellyn däremot väljer att använda en trait mot sig och blir sjuk istället för arg.

Morgonen fortsätter med att de ska fortsätta mot Almmossen men det kräver nu ett pathfinder för att hitta, varpå Llewellyn säger att Finn ska göra det. Ethel är bra på det och säger att hon vill, efter lite dåligt samvete pga nattens resultat, men Llewellyn tror inte på henne varpå hon brusar upp och blir arg (använde traiten hetsig mot sig själv).

Finn fortsätter alltså med att leta vägen men använder traiten Lost för att mycket riktigt gå vilse. Många timmar senare blir det en storm och dom söker skydd och hittar ett gammalt grävlingsgryt som dom försiktigt kryper in i, där slår dom läger och äter mat, värmer kläder och lyckas lugna ner sig (bort med all arghet) men alla är mycket trötta. Där är både min och deras tur och sessionen avslutas.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Våra små möss fortsätter resan när regnet lagt sig och kommer strax till Almmossa, de reser vidare utan att gå in men kastar några längtande blickar mot värmen dom vet finns där inne.
De kommer strax fram till en av regnet nyskapad fors som täcker stigen! däremot märker dom att den verkar leda, åtminstone en bit, rakt mot Granklyft! Möjligheten till en genväg försvinner dock snabbt när Ethel hoppar upp på en närliggande sten och skutar kvickt från den till nästa och nästa tills hon är över.
De andra mössen följer efter och man fortsätter längs stigen till Granklyft! Första delen i uppdraget avklarat.
Väl där bestämmer sig gammelmusen Llewelynn, som dom börjat kalla Lou eftersom hans namn är så långt, för att besöka sin gamle vän Brand, och vila där(middagstid ungefär). De två ungmössen däremot beger sig ut i staden för att ta reda på vart Miros tagit vägen. Efter en hel del omkring irrande av Finn med dåligt lokalsinne så lyckas dom få reda på att Miros varit här, hämtat medicinen och begett sig av. De går till vakterna vid ingången och frågar.
Ingen av dom har ju vaktmantel ännu så stadsvakten som är en bitter gammal gubbe som vaknat på fel sida av sängen bestämmer sig för att tjafsa.
Det blir en argument konflikt tillslut där målet för vakten helt enkelt är att göra dom arga båda två, han klankar ner på dom och deras föräldrar, deras kön (kvinnor kan ju inte vara vakter, svaga små kvinnor hahaha) osv. Finn och Ethel däremot försvarar sig och klagar på att vakten borde vara snällare och sköta sitt jobb att ta hand om alla medborgare osv. Tillslut vinner dom faktiskt med lite tur och vakten ber om ursäkt och berättar vart Miros tagit vägen. En "genväg" längs en gammal stig som inte längre används, rakt mot kopparmården.

De rusar tillbaka till Lou och försöker övertala honom att dom ska iväg nu, men han skickar isäng dom istället. Två otåliga möss får sova tills solen går upp då finn vaknar för tidigt (early riser) och väcker de andra. De beger sig av. Vid stadsgränsen så vinkar vakten av dom och önskar lycka till med en skamsen uppsyn.

De följer stigen som man i början lätt kan ana men efter ett tag försvinner den oanvända stigen i skogen. Mössen går nästan en hel dag och Scoutar för fullt efter Miros. Trötta och hungriga (failat scout slag, lät dom lyckas mot trötta och hungriga) så ser dom tillslut ute på ett öppet fält, en blå mantel. Finn klättrar upp i ett träd och tittar, mycket riktigt en vaktmus! Han ropar (inte så diskret) varpå musen verkar röra sig lite. Lou säger åt de andra att stanna medan han rusar ut så fort han kan för att hämta Miros.

Höken som var i närheten lockades dit av Finn's ropande, och ser en rörelse vid marken. Den anfaller. Lou vänder sig om för att slåss.

Striden går igång, första fysiska striden även om vi nyss övat på en argument konflikt. Vi glömmer många saker som att man skulle använda nature för maneuvers och defend istället för fighter. Finn som har Fighter 1 och Nature 6, och gjorde flera manövrar + defend fick alltså ganska mycket sämre på slagen än han borde.

I grova drag så anföll den Lou, som hoppade undan och missade själv också, medan Finn skjöt mot den och Ethel gick fram en bit och kastade en kniv. Höken manövrerar sig till bättre läge och anfaller om vart annat, tillslut så har mössen som börjat på 9 bara 3 kvar. Höken har 10 av 11 kvar. Den vänder sig mot Finn som försöker få uppmärksamheten till sig men tvärdyker sedan mot Ethel, attack mot attack och musgruppen tar 4 skada och striden är över. Hon däremot sticker in hela sitt svärd i den och gör 5 skada!

Striden är över, jag bestämmer tillslut att Ethel blev upplockad i axeln när hon stack den, men den tappar greppet (uppsliten axel) och tappar henne in i ett träd. Finn föll ur trädet och skadade benet när den flög mot honom. Båda är injured + att Lou är Arg över hur allt gick till, samt Trött. Egentligen skulle någon av dom ha dött, men eftersom vi slog fel tärningar på Defend och Maneuver + att dom inte förstod att man fick hjälpa till på fighter slagen också så bestämde jag att ge dom en nog så allvarlig situation. Sent på kvällen, skrikande bebis som avbröt, gjorde det svårt att spela om. Eventuellt kör vi om striden men å andra sidan är alla överens om det episka i slutattacken. Hon förlorade så klart också sitt svärd :gremwink:

Lär av sina misstag, både att slå rätt tärningar! och att inte skrika mitt i skogen, och en hel del annat. Ömtassarna har nu visat både mod och färdighet. De tog på eget initiativ fram informationen om vart han tagit vägen. Finn lockade höken mot sig trots sin rädsla för vilda djur och dom gjorde sitt bästa i en dålig situation. Nästa mål blir att ta sig tillbaka till Granklyft för att läka upp sig lite, samt hämta mer medicin, sedan ta sig tillbaka till basen.
 
Top