Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Mouse Guard har börjat växa fram som mitt favoritspel. Jag brukar alltid ogilla andras system - vilket resulterar i att jag konstruerar mina egna, lika dåliga system. Men MG är annorlunda. I MG har jag problem med systemet, men känner mig sporrad att lösa dem genom att lära mig systemet bättre. Häftigt.
Just nu har jag problem med hinder (obstacle), twistar och färdigheten Weather Watcher.
Spelet lär ut att jag som SL ska designa ett uppdrag med två hinder av kategorierna Animal, Mice, Weather och Wilderness. Ett hinder kan vara så litet som ett enda tärningsslag; mer komplext med ett antal slag i följd eller en hel konflikt (med många tärningsslag av ett litet antal färdigheter).
Med dessa två hinder ska jag utmana rollpersonernas Belief och Instinct samt de mål de sätter upp när vi börjar spela (som jag inte känner till innan mötet alltså).
Argh, hur ska jag göra det!?
Det jag känner att jag har problem med är att mitt spelledande lätt blir reaktivt, som i ett normalt tradspel. Framförallt mina proaktiva spelare (*host* Recca & Zimith *host*) vill göra massor av egna grejer, hittar på lösningar och är allmänt rollspeliga. Det är ju bra egentligen, egna initiativ är kul. Men då måste jag frångår den strikta tanke som finns i MG; SL presenterar ett hinder som ska lösas på ett visst sätt.
Med bara två hinder är det svårt att spöa upp patrullen tillräckligt för att de ska ha det lite jobbigt i Player Turn. Därför finns twistar, så att jag kan introducera mer problem.
Men jag känner att jag är dålig på att använda twistar. Hitintills har det nog uteslutande blivit »a wandering animal appears (and probably wants to fight)«. Snart blir det nog tjatigt. Jag känner att jag som SL måste hugga första bästa tillfälle att ta en twist. Om jag har ett komplext hinder planerat, tre färdighetsslag i följd, och spelarna misslyckas med det första så twistar jag. Annars har jag nog förbrukat chansen. Det innebär att twisten sällan kommer på ett bra ställe i ståryn. Att twista på mice-konflikter i städer och sånt känns dessutom jättesvårt.
Sist men inte minst har jag problem med Weather Watcher. Det borde vara kul, men hitintills har det inte varit det. Med MGs system att lyckas, lyckas men med condition eller twista - hur hanterar man ett misslyckat slag i WW? Spelarna styr ju snart vädret helt och hållet om de enda man gör är att slänga lite Angry på dem ... Hur gör man en vädertwist när spelarna lyckats med WW och förutspått soligt och fint istället för din planerade twist med en vårstorm?
Just nu har jag problem med hinder (obstacle), twistar och färdigheten Weather Watcher.
Spelet lär ut att jag som SL ska designa ett uppdrag med två hinder av kategorierna Animal, Mice, Weather och Wilderness. Ett hinder kan vara så litet som ett enda tärningsslag; mer komplext med ett antal slag i följd eller en hel konflikt (med många tärningsslag av ett litet antal färdigheter).
Med dessa två hinder ska jag utmana rollpersonernas Belief och Instinct samt de mål de sätter upp när vi börjar spela (som jag inte känner till innan mötet alltså).
Argh, hur ska jag göra det!?
Det jag känner att jag har problem med är att mitt spelledande lätt blir reaktivt, som i ett normalt tradspel. Framförallt mina proaktiva spelare (*host* Recca & Zimith *host*) vill göra massor av egna grejer, hittar på lösningar och är allmänt rollspeliga. Det är ju bra egentligen, egna initiativ är kul. Men då måste jag frångår den strikta tanke som finns i MG; SL presenterar ett hinder som ska lösas på ett visst sätt.
Med bara två hinder är det svårt att spöa upp patrullen tillräckligt för att de ska ha det lite jobbigt i Player Turn. Därför finns twistar, så att jag kan introducera mer problem.
Men jag känner att jag är dålig på att använda twistar. Hitintills har det nog uteslutande blivit »a wandering animal appears (and probably wants to fight)«. Snart blir det nog tjatigt. Jag känner att jag som SL måste hugga första bästa tillfälle att ta en twist. Om jag har ett komplext hinder planerat, tre färdighetsslag i följd, och spelarna misslyckas med det första så twistar jag. Annars har jag nog förbrukat chansen. Det innebär att twisten sällan kommer på ett bra ställe i ståryn. Att twista på mice-konflikter i städer och sånt känns dessutom jättesvårt.
Sist men inte minst har jag problem med Weather Watcher. Det borde vara kul, men hitintills har det inte varit det. Med MGs system att lyckas, lyckas men med condition eller twista - hur hanterar man ett misslyckat slag i WW? Spelarna styr ju snart vädret helt och hållet om de enda man gör är att slänga lite Angry på dem ... Hur gör man en vädertwist när spelarna lyckats med WW och förutspått soligt och fint istället för din planerade twist med en vårstorm?