Nekromanti [Mouse Guard] Weather Watcher, Obstacle & Twists

Möller

Hubert Hortlax
Mouse Guard har börjat växa fram som mitt favoritspel. Jag brukar alltid ogilla andras system - vilket resulterar i att jag konstruerar mina egna, lika dåliga system. Men MG är annorlunda. I MG har jag problem med systemet, men känner mig sporrad att lösa dem genom att lära mig systemet bättre. Häftigt.

Just nu har jag problem med hinder (obstacle), twistar och färdigheten Weather Watcher.

Spelet lär ut att jag som SL ska designa ett uppdrag med två hinder av kategorierna Animal, Mice, Weather och Wilderness. Ett hinder kan vara så litet som ett enda tärningsslag; mer komplext med ett antal slag i följd eller en hel konflikt (med många tärningsslag av ett litet antal färdigheter).

Med dessa två hinder ska jag utmana rollpersonernas Belief och Instinct samt de mål de sätter upp när vi börjar spela (som jag inte känner till innan mötet alltså).

Argh, hur ska jag göra det!?

Det jag känner att jag har problem med är att mitt spelledande lätt blir reaktivt, som i ett normalt tradspel. Framförallt mina proaktiva spelare (*host* Recca & Zimith *host*) vill göra massor av egna grejer, hittar på lösningar och är allmänt rollspeliga. Det är ju bra egentligen, egna initiativ är kul. Men då måste jag frångår den strikta tanke som finns i MG; SL presenterar ett hinder som ska lösas på ett visst sätt.

Med bara två hinder är det svårt att spöa upp patrullen tillräckligt för att de ska ha det lite jobbigt i Player Turn. Därför finns twistar, så att jag kan introducera mer problem.

Men jag känner att jag är dålig på att använda twistar. Hitintills har det nog uteslutande blivit »a wandering animal appears (and probably wants to fight)«. Snart blir det nog tjatigt. Jag känner att jag som SL måste hugga första bästa tillfälle att ta en twist. Om jag har ett komplext hinder planerat, tre färdighetsslag i följd, och spelarna misslyckas med det första så twistar jag. Annars har jag nog förbrukat chansen. Det innebär att twisten sällan kommer på ett bra ställe i ståryn. Att twista på mice-konflikter i städer och sånt känns dessutom jättesvårt.

Sist men inte minst har jag problem med Weather Watcher. Det borde vara kul, men hitintills har det inte varit det. Med MGs system att lyckas, lyckas men med condition eller twista - hur hanterar man ett misslyckat slag i WW? Spelarna styr ju snart vädret helt och hållet om de enda man gör är att slänga lite Angry på dem ... Hur gör man en vädertwist när spelarna lyckats med WW och förutspått soligt och fint istället för din planerade twist med en vårstorm?

Zimith_UBBT

Warrior
Kan man inte ha en semi-generisk lista på twistar?

Eller något annat preppat stöd som underlättar on-the-fly-twistar? "Du misslyckas men /.../ istället"

Mogger

Hipsteranka
Skriv ner mössens belifs och Insticts så kan vi säkert vispa ihop några coola hinder inkl. twister.

Men, MG har sina brister. Jag har också upplevt att proaktiva spelare kan rucka ganska ordentligt på strukturen, och Lukes (och mitt) svar på det är "roll with it".

När vi körde vår kampanj så luckrade jag succesivt upp struturen, men jag tror att spelet faller isär om den frångås helt. Player's turn behövs.

Minns att jag reagerade som du när jag läsa om WW, men ingen av spelarna har valt den, så jag har inte behövt lösa det än :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Skriv ner mössens belifs och Insticts så kan vi säkert vispa ihop några coola hinder inkl. twister.
Okej, här är de. Många? Ja, det hände sig så ... Jag tror dock inte vi kommer vara full skara varje gång.
Anja
Belief Försöka även om något verkar omöjligt
Instict Misstro andras motiv

Jasper
Belief Anfall är bästa försvar
Instinct Dra vapen vid minsta hot

Robin
Belief Gardet vet alltid bäst
Instinct Skydda ynglingarna

Wilfred
Belief Fatta aldrig förhastade beslut
Instinct Ha alltid koll på läget

Sybil
Belief Allt går att lösa om man använder huvudet
Instinct Always create useful things in my free moments

Måns said:
Men, MG har sina brister. Jag har också upplevt att proaktiva spelare kan rucka ganska ordentligt på strukturen, och Lukes (och mitt) svar på det är "roll with it".

När vi körde vår kampanj så luckrade jag succesivt upp struturen, men jag tror att spelet faller isär om den frångås helt. Player's turn behövs.
Hm, jag får fundera på detdär och kanske snacka med mina spelare också. Det lär ju vara bra.

Måns said:
Minns att jag reagerade som du när jag läsa om WW, men ingen av spelarna har valt den, så jag har inte behövt lösa det än :gremsmile:
Huh, den dyker ju upp lite här och var som ett alternativ i spelarskapandet. Två av mina har den.

Möller

Hubert Hortlax
Zimith said:
Kan man inte ha en semi-generisk lista på twistar?

Eller något annat preppat stöd som underlättar on-the-fly-twistar? "Du misslyckas men /.../ istället"
Jo. Jag skulle inför ett spelmöte kunna planera flera twistar som är lämpliga vid olika situationer. Hitintills har jag skyggat lite för det arbete som krävs för det, men jag har dumt nog inte insett att det jag inte använder istället kan bli nyttigt nästa gång. Ska bli bättre på det.

Mogger

Hipsteranka
Murkla said:
Instinkten gör ju nästan alla mushinder intressanta. Varför inte spela med?

Hinder: En vält vagn ligger över stigen, en mus försöker desperat få undan den, och när vaktmössen kommer blir hen oerhört tacksam. Vagnen är full av nötter, eller något annat som passar.

Hindret är en fälla. Så snart vaktmössen börjar hjälpa till så kommer en bunt raggiga stråtrövare ut ur buskaget "Pengarna eller pälsen!"

Twist: En av rövarna är en av RP:s vän/mentor/etc

Gardet vet alltid bäst, är en klockren belif, och lätt att spela på. Introducera en bad cop. Gärna någon som står över gardisterna, och ger dem tveksamma order.

Måste hämta barn nu, återkommer.

Zimith_UBBT

Warrior
WW. Jag ser egentligen inte problemet med ww, eftersom att en mus som överanvänder ww riskerar att orsaka klimatproblem i framtiden. Det betyder att GM måste föra lite bok över årstiden, vädret och vad ww-musen använder sin skill till - för att sedan drämma till med en översvämning, extrem kyla eller torka! Det funkar iof bara i längre kampanjer, tänker jag mig. Kan man tänka att ändring av väder till "ovanligt för årstiden" alltid ger en setback i den nära framtiden?

Möller

Hubert Hortlax
Måns said:
Murkla said:
Instinkten gör ju nästan alla mushinder intressanta. Varför inte spela med?
Tyvärr har jag haft svårt att engagera spelaren med denna Instinct, hon är helt grön på rollspel och gör ett tappert försökt att komma ihåg allt. Helt lätt är det ju inte =) Ska dock fortsätta att slänga ohederliga möss, eller för den delen hederliga som är lite skumma, i hennes väg.

Jag tackar och tar gärna emot fler förslag.