Hej
Jag tänkte be om lite kreativ spånarhjälp för att hitta på coola AW-style moves som kan användas för att styra det Jargiska Kejsardömet! För er som inte känner till moves så kan det förklaras som ett Apocalypse World-fenomen som överlappar ordentligt med konfliktresolution och kan se ut i stil med:
Lite valfria ramar:
*Jag tänker mig att jag delar upp påverkan i kategorier som just nu, väldigt spontant och absolut överlappande, ser ut som följer:
- Lagstiftning
- Handel
- Militär
- Förhandling
- Religion
- Vädjan/order/dekret till folket
Ett exempel på hur jag tänker mig att en move skulle kunna se ut:
Stifta en lag
När du stiftar en lag: slå +Lagkännedom. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en. [kommentar: I AW slår man två T6 och lägger till ett attribut och jämför mot target number-spannen 2-6, 7-9, 10+. Att misslyckas med en move (slå under sju) brukar innebära att spelledaren får göra ett hårt motdrag (ofta rätt jobbigt) och om inget annat skrivs så är det vad som gäller!]
- Du gör dig inga mäktiga fiender
- Lagen accepteras utan väpnat motstånd
- Du behöver inte använda mutor eller andra påtryckningar för att få lagen att accepteras
- Lagen ger inte upphov till betydande juridiska kryphål
Tanken är alltså att ett lyckat slag ger färre negativa (eller fler positiva) konsekvenser av införandet av lagen men vad dessa konsekvenser blir mer specifikt är upp till spelare att spelledare att komma överens om.
Ge mig coola förslag, hela, halva, kreativa, galna, allvarliga, tokiga, kör ba!
[testitest!]
Jag tänkte be om lite kreativ spånarhjälp för att hitta på coola AW-style moves som kan användas för att styra det Jargiska Kejsardömet! För er som inte känner till moves så kan det förklaras som ett Apocalypse World-fenomen som överlappar ordentligt med konfliktresolution och kan se ut i stil med:
...eller:Apocalypse World said:[FONT=crust_clean][FONT=crust_clean][FONT=crust_clean]SEIZE BY FORCE[/FONT][/FONT][/FONT]
When you try to seize something by force, or to secure your hold
on something, roll+hard. On a hit, choose options. On a 10+, choose
3. On a 7–9, choose 2:
? you take definite hold of it
? you suffer little harm
? you inflict terrible harm
? you impress, dismay, or frighten your enemy
Det jag söker nu är sätt att påverka det Jargiska Kejsardömet från det absoluta toppskiktet i form av just moves. Jag har lagt tråden i det allmänna rollspelsforumet då jag hoppas på kreativa inhopp från spelare av många olika spel och det vi skapar behöver inte vara direkt förknippat med något enskilt regelsystem. Låt fantasin flöda och hitta på attribut, färdigheter, utfall och annat som känns passande!Apocalypse World said:[FONT=crust_clean][FONT=crust_clean][FONT=crust_clean]DO SOMETHING UNDER FIRE[/FONT][/FONT][/FONT]
When you do something under fire, or dig in to endure fire,
roll+cool. On a 10+, you do it. On a 7–9, you flinch, hesitate, or
stall: the MC can offer you a worse outcome, a hard bargain, or an
ugly choice.
Lite valfria ramar:
*Jag tänker mig att jag delar upp påverkan i kategorier som just nu, väldigt spontant och absolut överlappande, ser ut som följer:
- Lagstiftning
- Handel
- Militär
- Förhandling
- Religion
- Vädjan/order/dekret till folket
Ett exempel på hur jag tänker mig att en move skulle kunna se ut:
Stifta en lag
När du stiftar en lag: slå +Lagkännedom. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en. [kommentar: I AW slår man två T6 och lägger till ett attribut och jämför mot target number-spannen 2-6, 7-9, 10+. Att misslyckas med en move (slå under sju) brukar innebära att spelledaren får göra ett hårt motdrag (ofta rätt jobbigt) och om inget annat skrivs så är det vad som gäller!]
- Du gör dig inga mäktiga fiender
- Lagen accepteras utan väpnat motstånd
- Du behöver inte använda mutor eller andra påtryckningar för att få lagen att accepteras
- Lagen ger inte upphov till betydande juridiska kryphål
Tanken är alltså att ett lyckat slag ger färre negativa (eller fler positiva) konsekvenser av införandet av lagen men vad dessa konsekvenser blir mer specifikt är upp till spelare att spelledare att komma överens om.
Ge mig coola förslag, hela, halva, kreativa, galna, allvarliga, tokiga, kör ba!
[testitest!]