Nekromanti MUD för seriösa rollspelare

crawly

Veteran
Joined
29 Sep 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Finns det? Började tvivla men har efter omfattande undersökningar hittat en beroendeframkallande rollspels-mud.

Det utspelar sig på en extremt karg ökenplanet där inte ens vatten är gratis.
Där sandstormar och höga temepraturer gör allting utanför stadsmurarna något bara härdade nomader ger sig ut i. Köpmän använder sig utav kraftiga vagnar och reser inte utan soldater som kan skydda vagnen mot dom faror öknen har att erbjuda.
Där olika klaner kämpar om den politiska och religösa makten och där det alltid finns någon som kan profitera på din död. Om inte annat så för att göra verktyg av benen i din kropp.


Några exempel:
Tänk dig din vanliga tolkien-alv. Tänk sedan tvärt om. Här är alver, speciellt halvblod, tattuerade lönnmördare och tjuvar som kommer till städerna från sina ökenklaner för att stjäla och mörda. Stadsbor ser definitivt alverna som en lägre stående ras.

Prästernas makt är så stor att ingen vågar ifrågasätta den. Om du skulle göra det så gör du bäst i att gå under jorden ett tag. Förolämpa en högt uppsatt medborgare eller köpman så kan du räkna med att en lönnmördare kommer att köpa kontraktet på dig.

Metaller är så sällsynt att en vanlig medborgare aldrig ser det. Vapen och rustningar tillverkas det som finns tillgängligt; ben, läder, trä och delar från rovdjuren från öknen... skal och liknande.

Magi är extremt sällsynt och är också så vitt jag vet straffbart nästan överallt då det bryter mot prästernas läror. Om du skulle arbeta som vakt har du full rätt att döda en person som använder magi på fläcken. Kan dock vara bra att ha vittnen på det inträffade. Magi kan dock, enligt ryktena, var otroligt kraftfullt.

Det finns massor att berätta men för dom som är intresserade finns det otroligt mycket information på deras hemsida:
www.armageddon.org

Hittade också en bra klient på:
www.gameaxle.com


Några varningar:
1. Armageddon är en realistisk och riktigt seriös rollspelsmud. Med andra ord, det finns ingenting som skyddar dig mot att bli rånad och våldtagen.
Är man känsligt lagd bör man överväga någon av dom 1billionerna andra spel som inte är lika hårda.

2. Det finns inga globala chatkanaler. Du kan använda psi för att kontakta andra över avstånd men det kräver träning och vila för att fungera tillförlitligt.
Att rollspela, uppmuntras inte bara, det är ett absolut krav. Jag har aldrig sett så många riktigt grymt bra rollspelare som här. Det finns en OOC (out of character men det ska användas mycket sparsamt.
Hur bra du spelar din karaktär (enligt din bakgrund och det du berättat i ansökan) påverkar din karma. När din karma ökar får du tillgång till fler valmöjligheter vid karaktärsskapande. Präster och magiker samt fysiskt överlägsna raser som half-giants kräver att du har visat att du kan rollspela.

3. Om du dör så är du död. Du kan dock göra en ny karaktär. Man ansöker om en karaktär genom att fylla i karaktärens utseende, bakgrund med mera sedan tar det allt från 5 min (snabbaste för mig) till 15 timmar (långsammaste för mig) innan du blir godkänd. Min första karaktär blev fyra timmar gammal. Min nuvarande är en vecka gammal och har i sitt jobb som legionär överlevt två polisiära ingripanden varav ett urartade i ren strid. Han spenderar dock långa svettiga förmiddagar i träningslokalerna där han övar strid med andra legionärer.

4. Spelmakaniken är i stort sett helt dold. Du märker med tiden att träning och erfarenheter börjar ge effekt när du exempelvis sparrar mot nya rekryter och nästan klappar in skallen på dom av misstag :gremcool:

5. Världen är komplex och jag kan varmt rekkomendera att man spenderar tiden det tar innan ens karaktär blir godkänd på att studera politiska organisationer osv. Eftersom OOC används så sparsamt är det sällan läge att fråga allt för mycket när man är i spelet. Det finns dock GMs och helpers som kan hjälpa en.


Annars kan jag lugnt säja att detta är en grym MUD. Svår att komma in i men grym när man väl börjar ana alla intriger som pågår bakom kulisserna. Jag har bara kört i den norra delen, i staden Tuluk. Där har jag också tillverkat en karta över hela stan med affärer och liknande inritat. Om någon får för sig att testa ger jag gärna tips då det är lätt att stöta på problem i början.
 

crawly

Veteran
Joined
29 Sep 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Första karaktären kan med fördel göras som en human, warrior med nån trevlig subclass och starta i Tuluk.
Att spela en alv som första karaktär är att be om trubbel.
 

crawly

Veteran
Joined
29 Sep 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Re: Juste!

Om du vill få en bra grund och en fast inkomst + träningsmöjligheter och gratis mat/vatten så kan jag rekkommendera att du låter dig bli rekryterad till legionen i Tuluk (ansvarar för säkerheten i fredstid). Där kommer vi att lära dig allt om strid och vi har en utmärkt kock och gratis vatten.
Med problem som hur du ska få mat för dagen ur vägen kan du sedan lära dig i lugn och ro (nåja, relativt).
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Tja...

Tyvärr vete tusan om jag vågar ge mig in i något så potentiellt beroendeframkallande och tidskrävande just nu. Jag ville bara att du skulle få feedback på att någon faktiskt tyckte att ditt inlägg var intressant, eftersom jag vet hur trist det kan kännas att inte få några svar. (Är det verkligen ingen på forumet som spelar textäventyr???)

Tack ändå!
/Oswald?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Låter väldigt Dark Sun. Men hör inte det här hemma på Allmänna Spelforumet, precis som diskussioner om Baldur's Gate eller Fallout?
 

crawly

Veteran
Joined
29 Sep 2003
Messages
10
Location
Stockholm
Re: Tja...

Jag är själv ganska ny när det gäller muddar. Trodde inte att det skulle vara kul om det inte var grafiskt som EQ eller liknande. Visade sig att det var precis tvärtom.

Och sen är nog så att är man lite yngre och uppväxt med spel som bygger på grafik så är det nog naturligt att textspel känns fel.
 

dibbe

Veteran
Joined
11 Apr 2001
Messages
76
Location
GBG
Re: Tja...

Är det verkligen ingen på forumet som spelar textäventyr???
Tja, jag känner åtminstone ett par gamla muddare (om du räknar mud till textäventyr) som jag är rätt säker på i alla fall är lurkers här på forumet.
Personligen har jag muddat sen 95, men har egentligen inte varit en aktiv spelare på flera år. Men cirka 2 år av mitt liv gick väl åt till heltidsmuddande... och då menar jag heltid , inte några fjolliga 40 timmar per vecka... snarare 7 * (24 - 8 (sova) - 1 (äta) - 1 (ta sig till/från datasalen)) timmar per vecka.
Tragiskt, jag vet...
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Den spelade jag en gång för många år sedan. Min karaktär (vindmagiker) blev säkert en halvtimme gammal, innan jag lyckades komma på hur man teleporterar och hamnade i öknen. Där blir man inte långlivad som nyskapad karaktär.
 
Top