Re: Run away! [The Brave Sir Robin...]
Tyvärr tror jag inte ens "Run away!" taktiken fungerar mot en röd drake, om man inte har en rustning av astbest.
Inte ens asbest-rustning hjälper mot drakar om DM har tillgång till boken Draconomicon.
Man har infört något som heter metabreath feats. Tänk meta magic och applicera på breath weapons istället så har du ganska god uppfattning om hur det fungerar.
Följd frågan blir då, om trollet dessutom har en klubba, hur hanteras det då?
Om du ursäktar så räknar jag med en greataxe istället för club nedan, 2handsvapen ger x1,5 skada på styrkebonusen.
Varelser som kan hantera vapen räknas precis som nänniskor med class levels.
Giants kan hantera vapen och Troll är en Giant.
Så ett Troll med klubba har:
Attack +9
Full attack +9
Förvirrande?
Så här räknas trollets attack ut:
STR 23: +6
Size Large: -1
6HD Giant (slåss som en cleric): BAB +4
Det är BAB från HD som bestämmer hur många attacker trollet får med klubban, om man ger trollet 2 fighter levels så får det BAB +2 och en total BAB +6 - vilket berättigar till en extra attack.
Troll fighter level 2:
Attack: +11 (large greataxe: 3d6+9)
Full attack: +11, +6 (large greataxe: 3d6+9)
Vill man jävlas med spelarna så låter man det här trollet vara lite starkare än vanligt. Troll har racial ability adjustment STR+12, så STR 23 betyder att just det trollet fick 11 när han slog fram styrka. Om han slagit 18 så hade han fått STR 30, men antagligen har han 31 eftersom han med 2 fighter levels kommer upp i 8 HD och vid 4, 8, 12,..HD får höja en ability score.
Troll fighter level 2 with STR 31:
(attack = +10 for STR -1 for size +6 BAB
Attack: +15 (large greataxe: 3d6+15)
Full attack: +11, +6 (large greataxe: 3d6+15)
Ge dessutom trollet power attack och cleave som fighter bonus feats.
Tyvärr får vi inte ge trollet improved critical då prereq. är BAB +8 och trollet har bara BAB +6.
Mina spelare har lärt sig att vara försiktiga när de möter varelser i min värld, ett monster med ett par class level är plötsligt något helt annat än vad som står i Monster Manual.
Även den ynkligaste kobold blir läskig om man slänger på ett par sorcerer-levels på den.