Nekromanti Multipla attacker för monster

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
När en rollperson får +6 i BAB får han en extra attack på +1 BAB. Sen när han får +11 blir det ytterligare en attack, och då har han +11/+6/+1.

Men en drake kan ha BAB +48, till exempel. Innebär det att han bara har en attack, eller kan man göra likadant med den? Har drabttas av förvirring, och kommer liksom inte vidare i tankebanorna. Som det står blir det inga multilpla attacker, stämmer det?

M. (undrar)

anth

Vetefan
Men en drake kan ha BAB +48
En drake (och andra monster) kan utföra full attack action och få flera attacker.
Skillnaden är att de attackerar med flera olika naturliga vapen istället för flera attacker med samma vapen.

Munckin the Red Dragon Wyrm
Improved multiattack feat, no penalty on secondary attacks.
Improved rapid strike feat, make up to 4 extra attacks, each at additional -5 penalty for paired natural weapons (claws and wings).
(jag kunde göra den ännu vidrigare med mer feats från Draconomicon, men det här räcker :gremsmile:)

Attack:
+48 melee (4d6+15, bite)

Full Attack:
+48 melee (4d6+15, bite),
+48 melee (2d8+7, claw),
+48 melee (2d8+7, claw),
+48 melee (2d6+7, wing),
+48 melee (2d6+7, wing),
+48 melee (2d+22, tail slap),
+43 melee (2d8+7, claw),
+43 melee (2d6+7, wing),
+38 melee (2d8+7, claw),
+38 melee (2d6+7, wing),
+33 melee (2d8+7, claw),
+33 melee (2d6+7, wing),
+28 melee (2d8+7, claw),
+28 melee (2d6+7, wing)

Nasty little lizard, isn't he?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Otäckt!

Men det finns de som tycker att röda drakar är en baggis i D&D3e... men det här var en intressant otäcking! :gremgrin:

Lägg till spells och andra abilities... aj!

Men jag förstår inte riktigt hur du lyckades få den att få så mycket attacker?

M.

anth

Vetefan
Re: Otäckt!

Men jag förstår inte riktigt hur du lyckades få den att få så mycket attacker?
En vanlig drake från MM har:
Attack:
+48 melee (4d6+15, bite)
Full Attack:
+48 melee (4d6+15, bite),
+43 melee (2d8+7, claw),
+43 melee (2d8+7, claw),
+43 melee (2d6+7, wing),
+43 melee (2d6+7, wing),
+43 melee (2d+22, tail slap)
Övriga attacker kommer av featen rapidstrike som fungerar som 2weapon-fighting feat.

Ett vanligt Troll från MM har:
Attack:
melee +9 (1d6+6, claw)
Full attack:
melee +9 (1d6+6, claw),
melee +9 (1d6+6, claw),
melee +4 (1d6+3, bite)

Archer

Swashbuckler
Run away! [The Brave Sir Robin...]

Hmm, otrevliga bestar minst sagt. Pisk, pisk,pisk, pisk,spö, mosad. *rp avlider*

Tyvärr tror jag inte ens "Run away!" taktiken fungerar mot en röd drake, om man inte har en rustning av astbest.

Har inte haft med några drakar än, så hade inte direkt tänkt på hur det hanterades. Tack för upplysningen. Följd frågan blir då, om trollet dessutom har en klubba, hur hanteras det då? (har inte haft med några troll för den delen heller).

Boobis

Warrior
Menar du att _alla_ drakens attacker är primära? Alla sekundära får ju -5 eller åtminstonde -2 om jag kommer ihåg rätt.

/J

anth

Vetefan
Re: Run away! [The Brave Sir Robin...]

Tyvärr tror jag inte ens "Run away!" taktiken fungerar mot en röd drake, om man inte har en rustning av astbest.
Inte ens asbest-rustning hjälper mot drakar om DM har tillgång till boken Draconomicon.
Man har infört något som heter metabreath feats. Tänk meta magic och applicera på breath weapons istället så har du ganska god uppfattning om hur det fungerar.

Följd frågan blir då, om trollet dessutom har en klubba, hur hanteras det då?
Om du ursäktar så räknar jag med en greataxe istället för club nedan, 2handsvapen ger x1,5 skada på styrkebonusen. :gremsmile:

Varelser som kan hantera vapen räknas precis som nänniskor med class levels.
Giants kan hantera vapen och Troll är en Giant.

Så ett Troll med klubba har:
Attack +9
Full attack +9
Förvirrande? :gremsmile:

Så här räknas trollets attack ut:
STR 23: +6
Size Large: -1
6HD Giant (slåss som en cleric): BAB +4

Det är BAB från HD som bestämmer hur många attacker trollet får med klubban, om man ger trollet 2 fighter levels så får det BAB +2 och en total BAB +6 - vilket berättigar till en extra attack.

Troll fighter level 2:
Attack: +11 (large greataxe: 3d6+9)
Full attack: +11, +6 (large greataxe: 3d6+9)

Vill man jävlas med spelarna så låter man det här trollet vara lite starkare än vanligt. Troll har racial ability adjustment STR+12, så STR 23 betyder att just det trollet fick 11 när han slog fram styrka. Om han slagit 18 så hade han fått STR 30, men antagligen har han 31 eftersom han med 2 fighter levels kommer upp i 8 HD och vid 4, 8, 12,..HD får höja en ability score.

Troll fighter level 2 with STR 31:
(attack = +10 for STR -1 for size +6 BAB
Attack: +15 (large greataxe: 3d6+15)
Full attack: +11, +6 (large greataxe: 3d6+15)
Ge dessutom trollet power attack och cleave som fighter bonus feats.
Tyvärr får vi inte ge trollet improved critical då prereq. är BAB +8 och trollet har bara BAB +6.

Mina spelare har lärt sig att vara försiktiga när de möter varelser i min värld, ett monster med ett par class level är plötsligt något helt annat än vad som står i Monster Manual.
Även den ynkligaste kobold blir läskig om man slänger på ett par sorcerer-levels på den. :gremsmile:

anth

Vetefan
Du kommer ihåg rätt, men har fel bok. :gremsmile:
Sekundär attack -5
Multiattack Feat ger sekundär attack -2
Improved Multiattack Feat (från Draconomicon) ger sekundär attack -0

Archer

Swashbuckler

Ok, då vet jag. Har hittills i stort sett inte använt några varelser som inte avancerar enligt class levels och har mer än 1 hd. De få som har förekommit har inte "tuffats upp" så att säga. Därför har jag inte tittat närmare på hur man räknar ut BAB för varelser som avancerar enligt monster type.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nu fattar jag

Nu hittade jag de rader jag letade efter som förklarar det hela. Tack så mycket!

Det hela gör att jag numera är helt säker på att den som avfärdade den röda draken som en lätt motståndare, helt enkelt hade mött en drake som DM inte visste hur han skulle använda.

M.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Arrrrgghhhh!!!

Med det här i åtanke blir jag alltmer tveksamt inställd till valet av yrke i din kampanj..*S* Draconomicon ska jag nog faktiskt införskaffa. Nog för att jag redan hade en hälsosam respekt för drakar..

Bombu

Hero
Re: Nu fattar jag

[color:\\"green\\"]

Det hela gör att jag numera är helt säker på att den som avfärdade den röda draken som en lätt motståndare, helt enkelt hade mött en drake som DM inte visste hur han skulle använda.

[/color]

Sant. Jag måste säga att just drakar är monster som faktiskt håller som ensamma monster mot ganska mäktiga PCs.

Sen är det ju en annan sak att de faktiskt kan besegras, men man kan sällan vara säker på sin sak.

En kul grej med äldre drakar är ju att de är mäktiga magiker (sorcerers) också. Så man kan liksom inte veta vad en given drake har för trix i bakfickan.

Drakar = roliga monster.

Som kan hålla i en hel kampanj.

Bombu

Snurgla

Veteran

Njae, jag haller inte med.

En kobold ar ett klent monster. Om man lagger pa ett par levlar sorcerer blir det svagare an en mansklig sorcerer. Och arligt talat, en level 2 sorc AR inget enormt hot.

Problemet ar att spellcasting classes far sa mycket mer for en hogre level an en lagre. Men CR gar upp lika mycket trots det. Icke-spellcaster-levels daremot ar helt okej att lagga pa, som en kobold med ett par barbarian levlar. Rage e kul! =)

Troberg

Sinister eater

En kobold ar ett klent monster. Om man lagger pa ett par levlar sorcerer blir det svagare an en mansklig sorcerer. Och arligt talat, en level 2 sorc AR inget enormt hot.
I öppen strid kanske han inte är så farlig, men spela den smart och den kan utplåna en hel grupp.

Jag lät en gång något liknande oknytt (som ville hämnas för att spelarna brutalt slaktat hela hans by) följa efter spelarna. Han smög in när de sov (han hade en del spells lämpade för det) och stal grejor från en spelare och gömde i en annans packning. Han stal grejor av ett handelssällskap spelarna mötte (grejor som spelarna funderat på att köpa men som var för dyra) och lade i deras packning. Droppen som nästan fick gruppen utplånad var när han med en karaktärs kniv dödade en NPC som en annan karaktär (som den första karaktären inte gillade) förälskat sig i.

Det är inte vad man har, det är hur man använder det (åtminstone när det gäller NPCs).