Nekromanti Muminrollspel

Pilzefrau

hon/henne
En kompis speltestade sin kompis muminrollspel igår, och jag fick äran att vara med. Det var himla kul; vi spelade en kull mymmelbarn som tappade bort sina föräldrar och gick på skattjakt. Dock blev jag lite besviken på systemet, som var väldigt tradigt utan bra anledning. Vi hade grundegenskaper som aldrig användes efter RP-skapandet, vi slog tärning i situationer där alla utfall utom ett var ointressanta, som exempel.

Min lösning var att knåpa ihop ett AW-hack. Det hittas här:
Rollformulär, med typ allt en spelare behöver
Regler

Håll till godo.

Sodivra

Champion
Yaaaaaaay! :gremlaugh: Har vi pratat om det här, eller har jag själv tänkt tanken?

Jag diggar dina MC Principles. "Du kan bestämma över precis allting i muminvärlden utom spelarnas roller, men bara för det ska du inte vara taskig eller bestämma knäppa saker."

You get the epic win award.

Pilzefrau

hon/henne
Jag sms:ade dig när jag klottrat ner rollformuläret och spelarnas moves under en föreläsning.

Jag tror att jag försökte skriva för folk som aldrig spelat rollspel innan, men det skulle nog inte funka. Nu är det en mystisk kombination av barnslighet, dumförklarande och ett system som inte kommer funka om SL inte spelat AW innan :gremgrin:

Sodivra

Champion
Pilzeman said:
Jag sms:ade dig när jag klottrat ner rollformuläret och spelarnas moves under en föreläsning.

Jag tror att jag försökte skriva för folk som aldrig spelat rollspel innan, men det skulle nog inte funka. Nu är det en mystisk kombination av barnslighet, dumförklarande och ett system som inte kommer funka om SL inte spelat AW innan :gremgrin:
Jo, det minns jag förstås!

Men någon gång tidigare har först tanken "muminrollspel" korsat mitt sinne, följt av "aw-hack!", följt av "Arvid, ALLTING är inte ett aw-hack, men visst skulle det funka" eller något i den stil.

Bara en anekdot. :gremsmile:

Sälj dig inte kort här, det är ett hack, javisst, men det är en konst att förmedla essensen av något kortfattat. När jag reviderade Berättelser från Staden så märkte jag att jag plockade bort mer och mer i varje revision. Jag började strunta mer och mer i att förklara spelet för spelarna, och gick istället till att bara ge dom förutsättningarna för att uppnå spel, så förståelsen kom när man spelar, inte innan.

Så sett så tycker jag att du har gjort ett bra jobb, men jag har ju förförståelsen med mig också.

solvebring

Superhero
Suveränt, vad läckert! =)
Mumin ftw!

Har faktiskt funderat på hur cool setting just Mumindalen faktiskt är. Så mysig stämning och så många förunderliga saker att ta tag i.

Glom

Veteran
Det här var ju görsnyggt, ser precis så lättspelat ut som det borde vara. Läste precis om "Det är dags för äventyr" ett rollspel för småttingar, det här känns ju nästan mera klockrent-inte så krigiskt.
Forum-speltest?

Pilzefrau

hon/henne
Ehh, det vore skittufft men jag tror inte riktigt jag har tid. Finns fler intresserade? Om det är tillrckligt många kan ni ju testa utan mig, och finns det precis lagom många kanske jag känner mig tvungen att spelleda för er ändå.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast knäppa saker är väl en del av settingen IMO.

När ni hamnar i actual play är jag nyfiken på att höra om spelarna instinktivt börjar låta som Mark Levengood efter ett tag. :)

Cybot

Mest spelbar
Fast vågar man verkligen spela Muminrollspel?
Jag menar, jag har spelat CoC och sett mängder med skräckfilmer, men det är fortfarande ett namn som inger mer skräck än något annat.

Mårran!

Lukas

Mannen i Gult
Cybot said:
, men det är fortfarande ett namn som inger mer skräck än något annat.

Mårran!
Så det är inte bara jag som tycker så

//Lukas vars stora barndomsskräck var just Mårran

Mogger

Hipsteranka
Carl Ö said:
Ditt rollspel ser trevligt ut och jag skulle vilja prova det någon gång. Kanske redan idag (är hemma och vabbar).

En varning: "Mumin" är ett varumärke. Du skulle kunna använda termen "Småtroll" istället. ( Småtrollen och den stora översvämningen )

Bra jobbat!
/Calle
Oavsett hur spelet ser ut skulle jag vilja spela ett spel som heter "Småtroll"!!

Och nu ser ju det här hacket dessutom skithäftigt ut så det är en win-win!

Pilzefrau

hon/henne
Hur långt behöver jag gå innan det är ett problem? Jag tänker då rakt aldrig publicera eller sälja det här spelet. Som värst skriva ut och spela med vänner eller på konvent. Är det redan där såpass officiellt att jag måste fila bort serienumren?

Dilandau

Myrmidon
Pilzeman said:
Hur långt behöver jag gå innan det är ett problem? Jag tänker då rakt aldrig publicera eller sälja det här spelet. Som värst skriva ut och spela med vänner eller på konvent. Är det redan där såpass officiellt att jag måste fila bort serienumren?
Jävligt svårt att veta, detta. Det beror väl lite på vem som äger varumärket och hur hetsiga jurister de har. Rent teoretiskt skulle du väl kunna få ett standardiserat "cease and desist"-brev redan idag, men det är tveksamt om det skulle finnas någon grund för det.

Men i Sverige, så länge man inte försöker tjäna pengar eller använder karaktärerna på sätt som upphovsmannen inte gillar (typ som när P3 spexade med Alfons Åberg-som-hallick och blev dragna inför rätta), så brukar det vara lugnt.