Nekromanti Mundan Adelskalender.

Tell

Hero
Nu har vi (jag och ceram) format grunderna, så nu sätter vi igång, till att börja med skall sladdran innehålla enbart mundanas högadel, vidare kommer den att beskriva medlemmar, förläningar, mål etc. och gå igenom ätterna familj för familj, även om de sorteras under ätter. Slutligen. Det är möjligt att detta dokumet publiceras någon dag, men vi får se.

Vi behöver

En webbkoordinatör
wn massa författare
samtliga områden och folk i gamla mundana bör täckas inn
skriv upp er nedan

Medicineman

Veteran
Skulle klart vara intressant... hur många behövs det? ska man ha varsitt territorium? Jag antar att det kan vara det lättaste... Men är klart intresserad av att arbeta med det....

Phelan

Hero
Jag har för fullt upp för att bidra, men ett par käppar i hjulen som nog kan göra resultatet bättre när ni fått bort dem kan jag bjuda på:

- Om man nu tänker sig att det finns adelsätter som är spridda över flera stater, hur ser en för Mundana gemensam syn på adeln ut, dvs vad är det som möjliggör att man kan acceptera ädlingar från andra länder?

- Religion. Ser man till Europa så hade adeln fördelen att kristendomen var spridd över hela Europa, därmed fanns en gemensam grund att stå på. I Mundana finns ju ingen religion som är så enormt allomfattande. Daak är väl mest spridd, men det finns ju en bunke feodalstater där man har andra religioner.

Mvh / Phelan

Tell

Hero
Man kommer att arbeta med varsin ätt till att börja med. Läs tråden om högadel för förfarande. Så många som möjligt behövs.

Tell

Hero
I det första fallet skulle jag se två faktorer, dels är mundanas historia sammanbunde, men viktigare vad åtminståne jag uppfattar som en "vi" känsla gentemot det obildade och vulgära patrask som folket utgör. Detta är kanske inte specifikt för adeln, men med ett tillägg av Mundanas hundra mäktigaste ofrälse familjer bör det gälla.

I det senare fallet måste jag hänvisa till ett grekiskt citat som ungefär löd "även gudarna lyder under makten", dvs, tjänar en furste på att ha en hednisk vasall skaffar han en hednisk vasall. Det är trots allt enbart Udartronen (aboraten) som har makt att lysa i bann, och även detta kan avhjälpas med en skenkovertering.

Tell

Hero
Fint.
Då behöver vi bara någon somkan bygga upp sidan.

Krille

Super Moderator
Trist insikt

Jag tror inte att ni kommer att lyckas.

Jag tror att ni har för stora ambitioner på ett för smalt mål med för stort krav på arbete. Jag tror inte att ni kommer att hålla uppe intresset hos potentiella skribenter tillräckligt mycket för att få något intressant.

Mitt spontana tips är att smälla upp en Mundana-wiki, motsvarande Västmark Online till Västmark, och att inte begränsa den till enbart adelsätterna. Låt folk skriva om vad sjutton de vill. Skapa sedan en avdelning för Mundanas adelsätter, och glöm inte att korslänka artiklarna.

Tell

Hero
Re: Trist insikt

I vilket fall Krille, vi har nu fått en Webbdesigner. Det är på väg att komma igång. Men förslaget var verklligen intressant endock. Du tror inte att en sida med katalog över hela mundanas högadel, de 100 mäktigaste ofrälse samt ett forum kring detta räcker?

Krille

Super Moderator

"Du tror inte att en sida med katalog över hela mundanas högadel, de 100 mäktigaste ofrälse samt ett forum kring detta räcker?"

Jag tror framförallt att det är för statiskt och för ointressant. Dessutom är det en slitmassa jobb bakom ert projekt, och en wiki tar bort en stor del av det.

hraufnir

Swordsman
Jag kan bygga sidor... det kan nog väldigt många... men hur vill ni ha sidan? Och är ni redo att stå för webhotel för den?

Tell

Hero
förlåt min okunnighet, men...

Vad innevär ett "webbhotell"?

DreadTom

Veteran
Re: förlåt min okunnighet, men...

Ett webbhotel är en plats på Internet man kan hyra för att lägga upp sina webbsidor. Kostar olika mycket, en del är väl gratis till och med.

Tell

Hero
Det

bör inte bli något problem... Tack för informationen.

Tell

Hero

Jag har tänkt över det du har sagt, och du har nog mer rätt än jag vill medge, så jag antar att vi helt enkelt får hålla utvecklingen av sidan öppen. Dock ej sagt att målet kommer att förändras..