Nekromanti Mundana d20

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har alltid sett Mundana som en ganska klassisk fantasyvärld, men att det är Eons spelsystem som gör den "gritty". Hur ser ni Eonspelare på det? Med anledning av "Hur göra Mundana gritty"-tråden så satt jag och funderade på hur man skulle göra Mundana "o-gritty" och tankarna ledde mig till ett Mundana med d20-reglerna.

Hur tror ni att det skulle funka? (jag är egentligen inte så intresserad av vad icke-eoniter tror, även om de så klart också kan svara i tråden). Jag vill ha hardcore-eoniternas tankar runt det här.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag ser varför det inte skulle fungera att köra med d20 i mundana. Visst skulle man få göra ett antal större förändringar i magisystemet som bygger helt på ob systemet. Skulle man ta och kasta ut eons magisystemet helt och använda sig av d20's (d&d/pathfinder har jag främst i åtanke) magisystem så tror jag att det skulle vara relativit smärtfritt att konvertera Eon till d20.
För som sagt så är Eon en rätt så klassisk fantasyvärld.

Sen kommer man inte behöva ta hänsyn till utmattning och skade reglerna då detta rimligtvis bör ersättas med d20's sakdesystem. Vilket jag ser är den främsta anledningen till att eon kan bli så gritty. Så bytter man ut dessa två komponenter så har du ett betydligt mindre gritty Eon, i alla fall i mina ögon.

Vitulv

Vicotnik said:
Jag ser varför det inte skulle fungera att köra med d20 i mundana. Visst skulle man få göra ett antal större förändringar i magisystemet som bygger helt på ob systemet. Skulle man ta och kasta ut eons magisystemet helt och använda sig av d20's (d&d/pathfinder har jag främst i åtanke) magisystem så tror jag att det skulle vara relativit smärtfritt att konvertera Eon till d20.
För som sagt så är Eon en rätt så klassisk fantasyvärld.

Sen kommer man inte behöva ta hänsyn till utmattning och skade reglerna då detta rimligtvis bör ersättas med d20's sakdesystem. Vilket jag ser är den främsta anledningen till att eon kan bli så gritty. Så bytter man ut dessa två komponenter så har du ett betydligt mindre gritty Eon, i alla fall i mina ögon.
Hmm, jag hade inte tänkt på det där med magin, faktiskt. För mig är Eons magisystem ganska unikt och tongivande, och hänger tight ihop med Mundana. Om man körde d20-magi rakt av kanske det skulle sabba för mycket.

Men det vore sannerligen ett projekt som hette duga att översätta Eons magi till d20 utan att tappa "eonkänslan" :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag tycker personligen att eon inte är eon on man slänger ut allt som är eon. Det går nog inte att konvertera det nuvarande spelmakaniken på ett vettigt sätt till d20, jag tror heller inte att magi systemet skulle må bra av det.

Jag tror det är bättre att ta mundana som värld och köra i den men använda ett annat system, tex PF eller D&D 3.5. Det blir lättare och troligen roligare.

Det som gör Eon till Eon för mig är magisystemet. Jag älskar att spela magiker i Eon även om det kan vara svårt just för du har så stor kontrol över vad det är du gör och jag tror man skulle tappa väldigt mycket av kännslan om man tog bort det. Lite samma med skador och utmattning. Det blir inte Eon längre och jag ser inte hur man kan göra det med d20 lika bra som man har gjort med obt6.

God45

#PrayersForBahakan
Som någon som läste EON böckerna och fann världen intresant men absolut inte kommer överns med systemet låter det här som en bra ide. Kovertera världen rakt över, behåll inget från EON:s regelsystem men allt EON:s fluff. Vill man ha det gritty spelar man level 1-3 och vill man ha det mindre gritty spelar man på en högre level.

Misslorna kan använda statsen från antingen gnomes eller halflingar. Tharakierna eller vad de heter, jag kommer aldrig ihåg, kan använda orkernas stats. Alver och dvärgar använder statsen från Alver och dvärgar. Man kan döpa om magi skolorna från evokation och sådant till namnen på de olika filamenten. Jag rekomenderar att man använder Dread necromancer klassen för att simulera hur en EON necromancer fungerar i fluffet.

Jag ser inga egentlige problem med att konvertera EON till d20 :gremsmile:

quisling

Warrior
Jag håller med om att det är EONs spelsystem som gör Mundana speciellt. EON har mycket regler och för min spelgrupp är nog reglerna spelet. Så för oss hade det inte fungerat med andra regler. Men vi spelar spelet för reglernas skull och har begått en del våld på själva spelvärlden. Regler>spelvärld=sant.

Botulf

Hero
Jag har gillat Mundana sen Eon kom, men aldrig pallat med regelsystemet. Funderat länge på att köra något BRP deriviat i Mundana men D20 hade jag aldrig funderat på tidigare. Jag tror det skulle kunna funka bra fast kanske i någon modifierad form. Exempelvis A Game of Thrones D20 eller Conan D20 skulle nog kunna funka lite bättre ihop med Mundana än säg vanliga 3,5(förutom att man skulle behöva fantasyraser från andra källor dock). Skulle jag använda 3,5 skulle jag nog plocka in en del variantregler från 3,5 Unearthed Arcana för att få in lite av "Mundana känslan"(torftighet). Såsom tre basklasser, någon variant av magisystemet med spellpoints eller recharging spells, armor damage reduction etc.

lijat

Swordsman
Jag har ett liknande projekt jag jobbar på. Nämligen att konvertera Burning Wheel till att köra i mundana. Och som nämns i tråden är margisystemet den stora saken man måste översätta.

Jag ska försöka återkomma med mer om detta när jag hunnit längre.

Ond bråd död

Swashbuckler
Samma här. Jag har börjat fundera på om inte Runequest 6 är rätt väg att gå. Magisystemen har lite samma stil, även om de inte är identiska. Man har religionsmagi och shamanism precis som i Eon, samt att den "riktiga" magin (sorcery) har ett snarlikt (men antagligen betydligt bättre) system för att justera spellsens styrka, räckvidd, mål och sånt.

Jag har dock aldrig testat RQ6, så det kanske är helkasst egentligen, men jag har svårt att se hur det skull kunna vara sämre än Eons system. Det blir dock inte mindre gritty i nån större utsträckning.

Big Marco

Läskig
Jag tror att det skulle fungera asbra. Det är en rätt enkel konvertering att göra då Mundana är rätt basic och okomplicerat i sammanhanget. Magisystemet har en bakomliggande teori men det kan brytas loss så det blir fluff snarare är regler och man får nog Eonisera namnen på besvärjelserna lite.

Strid i Eon är gritty. En variant hade varit att titta på Conan d20 som har lite värre crit-regler än vanliga d20. Att få in ett lager av crit-effekter som inte är DAM x2 utan snarare ger konkreta uttryck i spel (typ "Fuckad Arm, -4 DEX/Rörlighet tills läkt" som går parallellt med HP-systemet. Jag skulle nog också balansera systemet så att när man når 0 HP så är det golvet. Men offret går inte ned automatiskt utan måste slå jobbiga Save för att hålla sig på benen. Mycket av Eon-strid hänger på dramat kring Chock- och Dödsslagen när offer blir skadade.

Några snabba idéer bara.

Vitulv

Den Upplyste Despoten said:
Jag tror att det skulle fungera asbra. Det är en rätt enkel konvertering att göra då Mundana är rätt basic och okomplicerat i sammanhanget. Magisystemet har en bakomliggande teori men det kan brytas loss så det blir fluff snarare är regler och man får nog Eonisera namnen på besvärjelserna lite.

Strid i Eon är gritty. En variant hade varit att titta på Conan d20 som har lite värre crit-regler än vanliga d20. Att få in ett lager av crit-effekter som inte är DAM x2 utan snarare ger konkreta uttryck i spel (typ "Fuckad Arm, -4 DEX/Rörlighet tills läkt" som går parallellt med HP-systemet. Jag skulle nog också balansera systemet så att när man når 0 HP så är det golvet. Men offret går inte ned automatiskt utan måste slå jobbiga Save för att hålla sig på benen. Mycket av Eon-strid hänger på dramat kring Chock- och Dödsslagen när offer blir skadade.

Några snabba idéer bara.
Fläska på critreglerna lite är kul, själv använder jag critical hit deck från Paizo för lite mer omväxling och elakheter. Den är inte perfekt, men funkar ändå ganska bra.

chrull

Stockholm Kartell
Magisystemet: skit i det vanliga d20 och kör med psionics reglerna istället. Det är lite smutsigare och mer flexibelt vill jag minnas.

Anarchclown

Swashbuckler
Det fanns vid Eons skapelse någon som redan tittade på Runequest och Glorantha rätt mycket. Det finns sjukt många beröringspunkter mellan världarna och som du säger, magin är också besläktad. Jag har kompisar som har spelat båda en del och de säger att systemet är det som döljer att det redan har tagit väldigt mycket tankegods från RQ. Alltså borde en konvertering till det funka alldeles utmärkt.

En konvertering till Conans D20 skulle också definitivt funka. I Conans D20 så är insatserna för att lära sig magi ännu större än i vanliga Eon ock crits är dödliga och rustningar ABS-ar (för att använda ett drakar och demoner uttryck) skada. Det skulle definitivt funka och är enligt vad jag förstått en av de bättre designade varianterna av D20 som finns.

Blasphemy

Swashbuckler
Tja jo. Varför inte.

Men det känns som att det skulle bli en annan typ av spel. Eon har ju lite tanken att en kniv i hjärtat är alltid farligt oavsett vem du är.

Skulle jag köra Mundana D20 skulle jag nog använda gamla Star Wars D20 med Vitality där en crit innebär att man dunkar in skada direkt på Wounds och man har lika många som sin Constitution. Då har man kvar edgen och spänningen.

Magin däremot är ett större problem. Mest troligt skulle jag lyfta ut den helt och säga att man inte får vara magiker kort och gott.

God45

#PrayersForBahakan
Varför bevara magisystemet från EON i någon form? Om vi skall byta till ett annat system så är det väll för att göra det lättare att spela i världen utan att EON:s system tynger ner allting. Magi systemet i EON är det mest komplicerade i hela spelet och tynger ner det som en kvarnsten runt nacken. Så ut med det, in med ett helt annat system, kanske vancian, kanske spellpoints som pisonics systemet, men vad som helst är bättre än EON:s eget magi system. Man kan behålla namnen på de olika filamenten som magi-skolor om man vill behålla stämningen men det bör räcka som call-back.

ripperdoc

Myrmidon
Bara för att gå emot strömmen lite så tycker jag inte att Eons regler är vad som ger spelets känsla. När reglerna inte tar över för mycket (e.g. utan frivilliga reglerna...) så tillför de en gritty känsla - men det är världen Mundana som drar största lasset.

Mundana som värld är inte unik, men den är inte klassisk fantasy (där jag sätter Ereb Altor som ett typexempel). Jag skulle snarare säga att det är en remake av klassisk fantasy. Mycket mer fokus har lagts på detaljer, på konsekvens, på historia och på en bred värld. Vi har spelat mycket "gritty" även när reglerna hållits undan (mer av typen "ok, slå Ob5T6 och se hur det går").

Men, världar tolkas alltid, så mitt Mundana är inte samma som ditt eller någon annans, vilket gör det svårt att jämföra på ett rationellt sätt.

Telephalsion

Swordsman
Jag har funderat på att använda magisystemed från Ars Magica, jag tycker det känns lagom komplicerat och "effektbaserat".