Nekromanti Mundana med andra regler?

Nero_UBBT

Warrior
Hallå du glade!
Av diskussionerna på forumet att döma verkar det som om att det är många som tycker att Mundana som spelvärld är helt sagolikt, men att Eons regler känns för tunga/långsamma (och då menar jag även grundreglerna). Är det ingen som har prövat att spela i Eons spelvärld med reglerna till till exempel Drakar och Demoner 6 eller nåt annat spel?
Visserligen så förlorar man ju statistiken för många vapen och sånt men det borde ju gå att antingen transformera eller så tar man bara och ändrar Kraggsvärdet till motsvarande monstervapen i det andra spelet. Eller nåt?
Vad tror ni?
Själv så gillar jag Eons stridssystem, även om jag som Spelledare har börjat få en tendens att friforma striderna lite grann eftersom de annars drar ut över hela kvällen.

Vindhand

Myrmidon
Det funkar nog utmärkt, även om det blir litet jobb. Om man vill ha ett enkelt och smidigt (BRP-baserat) system som trots det har utrymme för läskiga skador och en del detaljer i strid så rekommenderar jag Stormbringer. Det sparkar häck.

Ett annat alternativ är att helt enkelt använda eon men skära bort saker som tar onödigt lång tid. Krille har ett förenklat skadesystem i samband med sitt projekt "Skymningshem". Striden kan man redan inom eons ramar banta ganska mycket. ObT6 kan med fördel ersättas med en smidigare mekanik.

Det borde göra systemet riktigt spelbart...

Deishun

Veteran
Det går väl, en spelvärld är en spelvärld och regler är regler.. de är förstås inte helt orelaterade men med litet modifikationer så går allt.

Jag spelar med EON regler men inte i Mundana utan en egen värld. Det fungerar också hur bra som helst.

soda_UBBT

Warrior
varför ta det dåliga och kasta det bra??
behåll reglerna och strunta i mundana - kolla in gemini istället om du vill ha en kool värld...

Mouja

Hero
GALNING!!! Har du grott troll på loftet eller ?!?!?! (Istället för tomtar på loftet)... EON är ett jävligt bra spel... snacka om att snubbarna som gjorde det måste bli ledsna nu när du säger att man ska göra om EON (det nästan perfekta fantasy-rollspelet... skulle dock vilja att det fanns mörkeralver...) till ett sketet DoD spel... Kortfattat:

Galning! EON är bäst... så det så!

Mouja

Hero
Jag är väldigt besviken på alla er som lyssnar på denna ... unge!
Det ligger mycket arbete bakom en värld lika stor som Mundana... tänk på alla moduler och annat...
SKÄMMS PÅ DEJ!!!

Krille

Super Moderator
"Jag är väldigt besviken på alla er som lyssnar på denna ... unge!"

Låt honom hållas. Han har en åsikt. Vissa andra tycker precis tvärtom, att världen är intressant men systemet suger.

"Det ligger mycket arbete bakom en värld lika stor som Mundana... tänk på alla moduler och annat..."

Och? Vafaen ska han tänka på modulerna för om han inte gillar dem? Det ligger säkert mängder med arbete bakom World of Darkness också, men det skiter jag i - jag gillar inte den världen i alla fall och jag tänker inte skämmas för det. Tvärtom!

Deishun

Veteran
"Jag är väldigt besviken på alla er som lyssnar på denna ... unge!
Det ligger mycket arbete bakom en värld lika stor som Mundana... tänk på alla moduler och annat...
SKÄMMS PÅ DEJ!!! "

Tja, om man gillar Mundana eller inte är väl en smakfråga, oavsett hur mycket arbete som spenderats på att skapa världen. Detsamma gäller reglerna. Många verkar tycka att Mundana är bra medan reglerna är jobbiga. Jag tycker snarare att reglerna är mycket bra, åtminstone själva stommen och stridssystemet. Det är väl upp till alla att ha sin åsikt i den frågan.

Själv tycker jag Mundana är en välgjord och rätt så intressant värld men jag spelar inte med den för jag tycker att det är alldeles för kul att göra egna världar till mina kampanjer.

Nero_UBBT

Warrior
Ap, ap, ap, ap!

Jag diggar modulerna till fullo! Däremot har jag efter tre år inte kunnat lära mig reglerna ordentligt. Dessutom så kommer jag själv inte orka lära mig nya, men det är så många som klagar på reglerna när det gäller Eon och därför anser jag att man i sådana fall borde använda andra regler men i Eons spelvärld.

Vindhand

Myrmidon
snacka om att snubbarna som gjorde det måste bli ledsna nu när du säger att man ska göra om EON

Om det innebär att han fortsätter använda Mundana och köpa mera Eon-produkter så tror jag att spelskaparna inte bryr sig ett jota om vilka förändringar han inför.

Galning! EON är bäst... så det så!

hmm...

soda_UBBT

Warrior
Tja man fick inte tid att svara på ditt inlägg, då Krille hoppade in och gav svar på tal.. men iom att du valde att ge mig en sådan komplimang : ... unge!
så har jag inget annat val än att ära dig med ett svar..:(

Personen som skapade denna tråd ville ha svar på huruvida det anses lämpligt att använda sig utav världen men inte regelverket till eon:

Av diskussionerna på forumet att döma verkar det som om att det är många som tycker att Mundana som spelvärld är helt sagolikt, men att Eons regler känns för tunga/långsamma

Detta tycker jag är absurt och passade på att utrycka min åsikt i frågan - vilken om det skulle ha gått dig obemärkt förbi är att reglerna är hur bra som helst och är faktiskt helt oförstående till den kritik som en del kommer med.

Argumentet att reglerna skulle vara för komplicerade har ju besvarats gång efter annan (välj vilka ni skall använda!!!!!).

Emedan världen (dvs Mundana) är OK men inte lysande, fadäser som misslor, kraggbarbarer, alvglassvärd passar inte mitt temperament (OBS!!! - en personlig åsikt!!!).

Även i denna fråga kan man hävda att man väljer det som passar och använder sig utav det och det har jag gjort och känner mig nöjd med det.

Hoppas att du (Mouja), känner dig tillfreds med detta svar och inte går runt och dräller med komplimanger av sådan kaliber som "unge" - man kan ju börja undra om du är intresserad av mig eller något....