de skiter i vilket..
de bryr sig nog faktiskt inte..
eftersom daaktron är väldigt lik katolisismen antar jag att daaks präster lär ut att världen är platt, plattan är världens nav, solen och morgonstjärnan samt alla andra prickar som rör sig snurrar runt plattan.. långt borta ligger fixstjärnorna. fixstjärnorna är hål i det stora kletiga där uppe, hål till daak's fina lilla himmel.
shamanerna bryr sig nog inte, och de som bryr sig försöker nog bara fläta ihop vår värld med andeplanet och ge en förklaring därimellan..
magikerna gör nog samma sak som shamanerna.. försöker hitta bra teorier åt sina formaliseringar och magiteorier. deras störtsa mål är nog inte att hitta en förklaring på himlakroppen (?) mundana och alla andra himlakroppar..
tittar vi på vår egen historia så tror jag (ganska säker) att sinus, cosinus och tangens utvecklades av araberna som försökte beräkna var på himelen stjärnorna skulle vara vid ett visst tillfälle.. och jag har inte läst något alls om vare sig sinus eller cosinus nånstanns i någon eon-bok, så antagligen har de väll inte utvecklat nån bra teori för stjärnhimelen.. (fast hur får man upp färdigheten räkning till 23 utan att kunna räka sinus??)
personligen ogillar jag att mundana ska se ut som någon himlakropp eller att solsystemet mundana ligger i ska finnas.. det är helt klart mycket mer tuffare och antiteknologiskt ifall mundana inte liknar vår värld alls. hur kan månen stiga upp i mån-högmagiska plattser?? antagligen så finns det ingen måne som vi är vana att se en måne, det bara SER UT som om det vore så.. man kan göra en solförmörkelse med området radien 1m. hur förklarar man det med en normal världsbild?!?! det går inte.
helt klart mycket tuffare är det om man tänker sig mundana som ett tredimensionellt plan som ligger i en mångdimensionell (dimension<3) värld.. altså, att mundanas befolkning ser sin egna värld som en tredimensionell vy, medans den verkliga världen och mattematiken som egentligen borde tillämpas är mångdimensionell. ur denhär synen på mundana skulle det gå att gå runt världen som om den vore en boll/planet, samtidigt som bollen skulle kunna ha världens fläskigaste utbuktningar lite var stanns, men att man inte uppfattade dem. väger runt bollen mundanda skulle kunna skilja med enorma avstånd beroende på åt vilket håll man gick.. dessutom förklarar denhär världsbilden ganska väl de plöttsliga om väldigt begränsade månförmörkelserna och månuppstigningarna på ett ganska bra sätt.. man har helt enkelt lyckats ta sig till en helt annan platts i den mångdimensionella verkligheten trotts att man virtuellt (virtuellt=den syn på världen vanliga mundanabor har) inte har färdats mer än ett fåtal meter. det gör dessutom att portaler och teleportationer går att beräkna med någotsånär vettiga formler...
enligt mig har altså magikerna rätt som beskriver världen som en samling magiska ekvationer.. teorin om att mundana skulle vara en jätteboll är helt upp åt väggarna felaktig (VSB!) och den något flummiga teorin där världen beskrivs som en multidimensionell verklighet som återspeglar en enkel tredevärld är mer verklighetstrogen!!
personligen tycker jag att hela mundana är ett datorspel.. eftersom de mycket uppenbara bristerna i logiken (saker består av objekt med en textur, ta exemplet med besvärjelseen spräcka och evighetsmaskinen bestående av två portaler som smälter samman!! (se tidigare inlägg))
ähh.. tillbax till din fråga: kungar bryr sig inte, utan går efter vad den aktuella religionen säger (vilket för det mesta inte ens tar upp hur världen funkar). shamaner bryr sig inte utan försöker bara hitta samband mellan den verkliga världen och andeplanet. religioner hittar på lite hur som hellst och vägrar sedan byta förklaring även om det skulle bli pinsamt uppenbart att det är fel. pöbeln bryr sig inte, de som bryr sig tror på kyrkan som har fel. de lärda hittar på egna teorier (ta grekerna!). det allvetande brödraskapet vet heller ingenting, de är bara dumma i huvet!
endel magiker har rätt... enligt mig.
sammanfattningen är att ingen egentligen bryr sig ett skit.
[varning!! tänk inte! låt neogames tänka åt er! varnling!!]