Nekromanti Mundana - Tellus

Demolas

Veteran
Det måste ju vara fler en jag som märkt flera likheter mellan våran världs historia och mundana världen.
Till exempel: Jargien och Romarriket är väldigt lika varandra. Det cirefaliska samväldet och Britterna med sina kolonier.
Thalamur och Sovjet............

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är inte ovanligt med olika fantasyvärldar med klara drag ifrån vår egen verklighet. Tråkigt men sant.

swazze

Swordsman
Jag ser inget fel i det. Man känner oftast till sin historia och tycker förmodligen den är intressant (nogolunda intressant iaf). Så är man intresserad av den och dessutom kan lite om den (det är mycket lättare att göra något realistiskt om man känner till det och har material att gå efter) varför inte spela i något som liknar den?

Shulger

Veteran
Det står ju i spelarens handbok att jargiska namn (om man vill hitta på egna) ska låta kite romerska eller grekiska. Annars liknar ju Thalamur Indien ( på kartan). Och asharina grekland.

Tosher = Afrikaner (söder om sahara)
Zhaner = Araber
Tokoner = Skottar

Daak = Kristendom

Det finns säkert fler likheter men jag kommer inte på fler just nu

Men det skulle bara bli jobbigt utan dessa likheter.

Matt Evans

Veteran
Inte ovanligt. Ereb Altor var det, Forgotten Realms var/är det etc... Beror oftast på att vi inte har något annat att jämföra med och dra inspiration från.

Det största felet är egentligen att våran verkliga historia är mer fantastisk och varierande än vad fantasyvärldarna är.

/ Matt Evans

Sereg_UBBT

Swashbuckler
visst kan man dra vissa paralleller till våran egen värld, och jag ser absolut inget fel i det. Ett visst igenkännande måste finnas i en fantasyvärld för att den skall vara spelbar över huvud taget. En värld som radikalt skiljer sig ifrån "det normala" (vad det nu är) blir bara svårspelad och svårare att sätta sig in i.

Jag skulle snarare likna britterna med Consaber och dess riddare, långbågskyttar, kolonier och svinbra flotta. Och skottar norrom deras land.

Ilion

Veteran
Likheterna är otroligt många, plus att de ibland har liknande bakgrundshistorier på många av länderna, i liknelse till vår värld. Både Cirefaliska samväldet liknar Imperialistiksa Storbrittanien med sina enorma kolonier och stora flottor. Detta inräknas med i Consabers världsposition. De har även de kolonier med, dock mycket mindre, och deras flotta är även den stor. Jag skulle nog inräkna Cirefaliska samväldet som spanjorerna eller nåt sånt under början av koloniaseringen. Men de har ju mer drag av engelsk medeltid än cirefalierna. Man kan se likheterna på Jargien och Antikens Rom, men även Colonska imperiet har de likheterna så de kanske inte är ett så mångafasiterat bakgrundsregister från historiska länder. Men sedan får vi även se att det mesta du kan komma på som "häftiga" intriger inom länder och raser, direkt finns att referara till vår verklighet. Kommer du på något som ett land har problem med i mundana kan du ge dig på att det hänt i våran historia med. så hur ska man komma på något som inte hänt på våran värld? det ända som är anorlunda från vår värld är utseendet på raser, monster och magi. resternade kan man hitta i vår historia. Så varför så inte löpa linan ut som Neogames med att försöka hitta smaskiga delar av vår gna histora att bygga en fantasyvärld med? frågan får nog stå öppen, för smaken är som sagt som baken.

storken

Warrior
fast vissa likheter känns bara onödiga.

Som exempelvis den mûhadinska måltiden kebap, som består av stekt lammkött. eller vad det nu är.

marcuslinder

Veteran
Som exempelvis den mûhadinska måltiden kebap, som består av stekt lammkött. eller vad det nu är.
Ha ha, den hade jag inte sett innan! Jag håller för övrigt med dig; Sabatio är ytterligare ett exempel som jag har märkt stör.

Shulger

Veteran
Jag påstår inte att alla är bra, bara att det blir lite roligare om man känner igen sig. Men kebap är ju lite för mycket.

Pendragon

Swashbuckler
Jag vill minnas att Kebab är en traditionell rätt nere i mellanöstern... det är först på senare tid den har dykt upp i Sverige och blivit snabbmat. Så Kebap tycker jag absolut inte stör. Like lita som att cirefalierna äter nudlar faktiskt.

Lazaruz

Veteran
Har ni läst om consabers postväsende?

Rippat, precis som svenska postväsendet fungerade.
Fast det finns en skillnad Svenska postiljoner hade spjut att försvara sig, och consabriska svärd...

Demolas

Veteran
Då menar jag britterna under 1800-1900 talet då man hade stora kolonier i afrika. Det cirefaliska samväldet har också en del kolonier om jag inte minns fel, eller?