Nekromanti Mundana v0.01 - det första konceptet

Big Marco

Läskig
Rotar i gömmorna, hittade det absolut första utkastet till spelvärlden Mundana, till rollspelet Eon. Detta måste ha varit 1994, eller sent 1993. Vissa saker bet sig fast tills spelet släpptes, andra försvann och vissa omstöptes.

Länk: Mundana

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jag har ett worddokument på min dator som heter mundi.doc och är Ola Nilssons förslag på hur Eon skulle se ut. Fick det av CJS på Neogames en gång i tiden.

Antar att jag inte kan posta det här utan upphovsmannens tillstånd. Men det börjar så här:

Introduktion
Mundi är ett rollspel som utspelar sig i en intolerant och okunnig medeltida värld där kyrkans makt är stor och individens rätt liten. Det är en värld fylld av motsättningar med breda gap mellan de många fattiga och de få rika, där den starke oftast har rätt och de härskande inte alltid spelar ett rättvist spel. För de flesta är vardagen en kamp för att överleva, få mat för dagen eller betala in de höga skatterna. Många är på flykt, från militärerens tvångrekrytering, från lagens företrädare skyldiga för mord och dråp eller för att stulit mat åt sin hungrande familj, från kyrkans häxjägare som torterar och utplånar kättare och häxor. Det är en mörk värld där ljusglimtar existerar men endast sällsynt.
Men det finns krafter och makter som inte mäniskan förstår sig på. Gudarnas makt är en realitet och många legendariska djur och monster som beskrivs i barnasagor och i dårars tal finns i verkligheten. Men skillnaden mellan sagor och verkligheten är ofta brutal och annorlunda. Det finns inga snälla alver eller tomtar som hjälper vilsna barn i skogen, inga drakar vars livsmål är att sova på enorma guldskatter eller magiska féer som uppfyller dina önskningar.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är intressant att kartan är så lik den slutliga versionen, att ni inte ändrade geografin nämnvärt, utöver att ekvatorn, Stora Arkipelagen och Luberos förflyttades långt mer söderut.

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Jag tycker det är intressant att kartan är så lik den slutliga versionen, att ni inte ändrade geografin nämnvärt, utöver att ekvatorn, Stora Arkipelagen och Luberos förflyttades långt mer söderut.
Vi iddes inte göra stora ändringar på kartans form. Främst av teknikskäl. Det tog minuter att göra minsta förändring med den hårdvara som fanns vid tidpunkten.

Krille

Super Moderator
Marco Behrmann said:
Vi iddes inte göra stora ändringar på kartans form. Främst av teknikskäl. Det tog minuter att göra minsta förändring med den hårdvara som fanns vid tidpunkten.
Ah, those were the days...