Nekromanti [Mundanas Djurliv]

Dark Lotus

Warrior
Något jag har funderat på lite nu och tillifrån denna stund är ,hur mkt av jordets djurliv finns i mundanas fantasifylda värld? Skulle man kunna räkna med att alla djurarter finns här på jorden?

Glode nyss på bernald och bianca i australien och funderar på göra en Rollspelar karaktär (magiker förstås) som rider på en jätteörn ,det vore ju något coolt ^^. (J.R.R. Tolkien inspirerad ,nu när man kommer ihåg när gandalf flyr ifrån Saruman på ryggen av en jätteörn.)

Marukusu

Hero
"Skulle man kunna räkna med att alla djurarter finns här på jorden?"

Ja varför inte? Det allra mesta i djurväg verkar redan finnas, vill du ha något mer så är det bara att adda det. Du och endast Du är SL och därmed Gud i Ditt Mundana, rule as you see fit.

Poseur

Swashbuckler
Jag skulle nog säga att de flesta djurarter som finns i verkligheten också finns någonstans i mundana. Och många djur som finns i mundana finns dock inte i verkligheten. Jag skulle vilja ha en asharisk jättebäver tex.

Men vissa djur har jar mer svår än andra att se i mundana, tex panda eller näbbdjur har jag riktigt svårt att se. Myrslok är också ett djur som jag har svårt att se.
Ingen utav djuren har någon anledning till, jag har bara svårt för dem.

/posuer ska nog låta RPs träffa på en panda :gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Det är svårt att avgöra var på Mundana olika djurarter borde finnas, eftersom Mundana har en så annorlunda uppbyggnad av kontinenter, bergskedjor och andra avgränsare jämfört med vår värld. (Ja, förutsatt att man som jag inte tycker det är okej att bara kasta omkring djurater på random utan någon som helst hänsyn till varför de finns där de gör).

men jag har för mig att vi nyligen på forumet resonerade om kameldjuren, till exempel:

- Camelidae uppstod i vår värld i Nordamerika, men dog ut där under Pleistocen. Lamadjuren överlevde i Sydamerika, och kamelerna och dromedarerna i Asian/Afrika.
- Enligt Monster & Varelser finns det lamadjur i Kraggbergen, vilket först ter sig jävla märkligt. Men okej, pröva följande resonemang; kameldjuren uppstod nånstans i nuv. Jargien, men dog ut där när klimatet blev kallare/varmare/fuktigare whatever. En gren av släktet överlevde i Västlanden; dels den tvåpuckliga, härdiga Tarkaskamelen, och dels den enpuckliga dromedaren runt Ressiöknen, och båda arterna har sedan spritt sig via domesticering. Same goes för lamadjuren i Kraggbergen, som utvecklades åt ett annat håll.

Det hela håller tills man läser att kameler förekommer i Thalamur. Men de kanske är importerade från Mûhad?

Jag tänker mig att det finns tigrar i Mûhad, och att det var där arten uppstod när klimatet var fuktigare. Men det finns också tigrar i Gordrion, om än en art med tjockare, och vit, päls, och det sägs ibland att folk har siktat tigrar i Mithera. Det hänger inte ihop. Var tigrare månne ett mer spritt släkte i forntiden, eller kan de ha nått Gordrion och Mithera via Skugglanden? (Det senare är egentligen en lockande tanke; tigrar är skumma och majestätiska, Skugglandet borde...gilla dem). Jämför med tigerns spridning i vår värld; jag erkänner liksom att den mäjkar mycket mera sense.

Finns det lejon öht på Den södra kontinenten? Det är nog inte uteslutet; de borde trivas längre söderut än tigrarna, bortom Ressiöknen.

Mio-Enara-kontinenten har jag och Bearnie kommit fram till har en lite exotisk fauna, på grund av lång isolation från resten av världen. Kanske att djurlivet domineras av fåglar, som det gjorde på Nya Zeeland innan européerna dök upp, eller att faunan är full av bisarra jättesengångare, mördarstrutsar och annat konstigt bös som fanns i Sydamerika under Pleistocen.

Överhuvudtaget är urtidens djurvärld en massivt bra inspirationskälla om man vill skapa djurarter på Mundana som känns precis lagom annorlunda från vår världs. Jag tänker mig till exempel att det finns Gryningshästar i Cikadornas berg i Mûhad. Hela Pärlemorhovet som koncept var ju också primärt en ursäkt för att fylla haven med primordiala jättemonster likt de som simmade i vår världs urtida oceaner.

För mer inspiration på den här linjen, spana in min blogg. Jag har nyss listat de tjugo häftigaste djurarterna någonsin där.

- Ymir, lite självreklam, och lite lösa tankar

Fahnen_UBBT

Veteran
Jag tänker mig att det finns tigrar i Mûhad, och att det var där arten uppstod när klimatet var fuktigare. Men det finns också tigrar i Gordrion, om än en art med tjockare, och vit, päls, och det sägs ibland att folk har siktat tigrar i Mithera. Det hänger inte ihop. Var tigrare månne ett mer spritt släkte i forntiden, eller kan de ha nått Gordrion och Mithera via Skugglanden? (Det senare är egentligen en lockande tanke; tigrar är skumma och majestätiska, Skugglandet borde...gilla dem). Jämför med tigerns spridning i vår värld; jag erkänner liksom att den mäjkar mycket mera sense.
En liten inflinkning är att jag och Ymir lyckades lösa tigerns spridning i Mundana rätt snyggt. Jag har det i en irc-logg någonstans men jag tror att diskussionen är alldeles för lång för att presenteras i sin helhet. Jag kan leta upp loggen och försöka sammanställa det till något mer lättbegripligt.

Något annat är att jag motsätter mig alla former utav elefanter på Takalorr, byt istället ut elefanterna mot platybeldon eller liknande som levde i en klimattyp mer lik Takalorrs än elefanter gör/gjorde. Dessutom ser de coola ut och det är nästan i sig en ursäkt att ta in dem i världen var som helst! :gremwink:

Bunny

Crazy like a fool
På Mio-Enara har jag tänkt mig att vattenbuffeln är det viktigaste domesticerade djuret. Den är ursprungligen inhemsk i södra Menon-Aun, men importerades till öarna för länge sedan. Enara har inte alltid varit vid världens ände - under Nanorgona gjorde en av hans krigsherrar stora delar av ön till en provins, och därmed en kugge i det edronitiska handelsutbytet. Kanske är det förklaringen till att det där även vallas en art av robusta får.

Mio-Enaras rika fågelliv har sedan urminnes tider tillskrivits mystiska egenskaper. Det finns flera kulter vars prästerskap använder fjäderskrudar som sina ämbetsdräkter. Mest omtalade är påfågelskulten; shamaner som använder påfågelns myriader av ögon för att skåda in i andeplanet och bortom. Både fågeln och dess prästerskap är fruktat av vanligt folk. En kvinnlig kult använder sig av eldsfalkens flamfärgade fjäderdräkt i sina magnifika skrudar - de ser jakten som en rituell handling och drar sig inte för att jaga mänskligt byte, i form av tosherstammar. Vanligtvis är det bara hjärtat som förtärs. Rått.

Hjalle

Swashbuckler
Finns det lejon öht på Den södra kontinenten? Det är nog inte uteslutet; de borde trivas längre söderut än tigrarna, bortom Ressiöknen
Forvisso, men lejon trivs val i teorin ganska bra aven norrut, typ upp till medelhavsklimat? Det kanske bara ar jag, men jag tycker det vore fett coolt med en kraftig lejonstam kring typ, berge mellan Tarkas och Jargien.

/Hjalle, och alla ser ut som Scar!

Poseur

Swashbuckler
Hehehe. Det fanns väl vilda lejon i södra europa under anitken har jag för mig?

Men har faktiskt iallfall för mig att jag läst att det funnits lejon i jarigen tidigare.

Fahnen_UBBT

Veteran
Poseur said:
Hehehe. Det fanns väl vilda lejon i södra europa under anitken har jag för mig?

Men har faktiskt iallfall för mig att jag läst att det funnits lejon i jarigen tidigare.
Jo det stämmer att det fanns lejon runt medelhavet under antiken. Både i sydöstra Europa och norra Afrika, där det även fanns björnar och elefanter men alla tre arterna är borta nu. Det har åtminstone funnits leoparder i norra Afrika och Turkiet så de klarar också medelhavsklimat (nu råkar leoparder förvisso trivas i en mängd klimat då deras utbredningsområde har sträckt sig från Marocko till kamtjatka, så de kan man peta in överallt).

Personligen är jag nog för att det funnits lejon i jargien men jag vet inte om det fortfarande bör finnas annat än i ett fåtal enklaver här och var. Med tanke på att det var romarna som utrotade atlasbjörnen med gladiatorspel borde jargierna har lyckats göra det samma med sitt inhemska djurliv. Dessutom kommer jag alltid betrakta jargien som väldigt befolkat utav människor med väldigt lite vildmark och då passar det sig inte med särskilt många vilddjur.