Det är svårt att avgöra var på Mundana olika djurarter borde finnas, eftersom Mundana har en så annorlunda uppbyggnad av kontinenter, bergskedjor och andra avgränsare jämfört med vår värld. (Ja, förutsatt att man som jag inte tycker det är okej att bara kasta omkring djurater på random utan någon som helst hänsyn till varför de finns där de gör).
men jag har för mig att vi nyligen på forumet resonerade om kameldjuren, till exempel:
- Camelidae uppstod i vår värld i Nordamerika, men dog ut där under Pleistocen. Lamadjuren överlevde i Sydamerika, och kamelerna och dromedarerna i Asian/Afrika.
- Enligt Monster & Varelser finns det lamadjur i Kraggbergen, vilket först ter sig jävla märkligt. Men okej, pröva följande resonemang; kameldjuren uppstod nånstans i nuv. Jargien, men dog ut där när klimatet blev kallare/varmare/fuktigare whatever. En gren av släktet överlevde i Västlanden; dels den tvåpuckliga, härdiga Tarkaskamelen, och dels den enpuckliga dromedaren runt Ressiöknen, och båda arterna har sedan spritt sig via domesticering. Same goes för lamadjuren i Kraggbergen, som utvecklades åt ett annat håll.
Det hela håller tills man läser att kameler förekommer i Thalamur. Men de kanske är importerade från Mûhad?
Jag tänker mig att det finns tigrar i Mûhad, och att det var där arten uppstod när klimatet var fuktigare. Men det finns också tigrar i Gordrion, om än en art med tjockare, och vit, päls, och det sägs ibland att folk har siktat tigrar i Mithera. Det hänger inte ihop. Var tigrare månne ett mer spritt släkte i forntiden, eller kan de ha nått Gordrion och Mithera via Skugglanden? (Det senare är egentligen en lockande tanke; tigrar är skumma och majestätiska, Skugglandet borde...gilla dem). Jämför med tigerns spridning i vår värld; jag erkänner liksom att den mäjkar mycket mera sense.
Finns det lejon öht på Den södra kontinenten? Det är nog inte uteslutet; de borde trivas längre söderut än tigrarna, bortom Ressiöknen.
Mio-Enara-kontinenten har jag och Bearnie kommit fram till har en lite exotisk fauna, på grund av lång isolation från resten av världen. Kanske att djurlivet domineras av fåglar, som det gjorde på Nya Zeeland innan européerna dök upp, eller att faunan är full av bisarra jättesengångare, mördarstrutsar och annat konstigt bös som fanns i Sydamerika under Pleistocen.
Överhuvudtaget är urtidens djurvärld en massivt bra inspirationskälla om man vill skapa djurarter på Mundana som känns precis lagom annorlunda från vår världs. Jag tänker mig till exempel att det finns
Gryningshästar i Cikadornas berg i Mûhad. Hela Pärlemorhovet som koncept var ju också primärt en ursäkt för att fylla haven med primordiala jättemonster likt de som simmade i vår världs urtida oceaner.
För mer inspiration på den här linjen, spana in min
blogg. Jag har nyss listat de tjugo häftigaste djurarterna någonsin där.
- Ymir, lite självreklam, och lite lösa tankar